וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איירון מן בבית אבות: מדענים ניסו לחזות מה קורה כשגיבורי על מזדקנים

הם עפים, נלחמים ומצילים את העולם והיקום מנבלים אינטר-גלקטיים. אבל מה יקרה להם בפנסיה? מחקר חדש (ואמיתי!) ניתח את גיבורי העל של מארוול כדי לחזות כיצד יזדקנו ומאילו מחלות יסבלו

הטריילר למשחק ״הנוקמים״/יח״צ

הם עפים בשחקים, נאבקים ומבריחים רשעים אינטר-גלקטיים ופוסעים בהילוך איטי כשמאחוריהם פיצוצים ופטריות עשן. גיבורי-על תמיד נראים כל כך חזקים ועל אנושיים, ולכן לא מפתיע שרובנו לא ניסינו לדמיין מה היה קורה להם בזקנתם. אבל למרבה המזל, מישהו אחר עשה את זה עבורנו, ואפילו יצא מזה מחקר מדעי של ממש.

השבוע התפרסמה מהדורת חג המולד של כתב העת הרפואי BMJ ובה מופיע מחקר שעוסק במאפיינים ההתנהגותיים של 5 גיבורי על מוכרים של מארוול ובניסיון לחזות על פיהם מה יעשה להם הזמן וכיצד הם יזדקנו. 5 גיבורי העל שבהם עוסק המחקר הם: האלמנה השחורה (שמאז ומתמיד היה לשם שלה וייב של פנסיה), איירון מן, הפנתר השחור, ספיידרמן והענק הירוק.

החוקרים ניצלו את סגרי הקורונה הארוכים של 2020-2021 כדי לעסוק בצפייה מחקרית בכל סדרת סרטי הנוקמים של מארוול, בשם המדע כמובן, ולא משעמום או משהו כזה. "אני אם חד-הורית ל-3 ילדים, ובזמן הסגרים של שנה שעברה חיפשתי דברים שאני והילדים שלי יכולים לעשות ביחד. החלטנו לעשות מרתון של כל סרטי מארוול מההתחלה ועד הסוף", נזכרת רות האברד, שיזמה והובילה את המחקר הלא שגרתי הזה. האברד מכהנת כראש המחלקה לרפואה גריאטרית באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה.

הנוקמים: מלחמת האינסוף. פורום פילם,
איך גיבורי על היו מזדקנים באמת? מתוך "הנוקמים: מלחמת האינסוף"/פורום פילם

בערך באותו הזמן האברד נתקלה בבית החולים שבו היא עובדת בעלון שפרסם הרצאה שהיא עצמה העבירה ועסקה בנושא של שבריריות בזיקנה, על העלון הופיעו דמויות של גיבורי על קשישים - כשהם נראים מבולבלים וסובלים מהשמנה. "חשבתי לעצמי שזה משעשע, אבל גם קצת עצוב להציג את העתיד שלהם באור כל כך שלילי", אמרה ד"ר האברד בריאיון ל-CNN. "וזה בעיקר גרם לי לחשוב איך גיבורי על היו מזדקנים באמת, והאם יש לקחים מהאופן שבו אני מבינה ומכירה את תהליך ההזדקנות והשבריריות שמאפיינת אותו שאני יכולה ליישם כדי לנסות לחזות את מסלול ההזדקנות שלהם".

אף שמדובר במחקר שנעשה "בשביל הכיף", הוא מצליח להמחיש בצורה טובה כיצד התנהגויות ובחירות אורח חיים יכולות להשפיע על האופן שבו נזדקן ועל הבריאות בגיל השלישי. "המסר העיקרי הוא שלכל אחד מאיתנו יש את 'כוח העל' להשפיע על האופן שבו נזדקן", אומרת ד"ר האברד. אף שישנם גורמים משפיעים שעליהם אין לנו שליטה - כמו גנטיקה, הגורמים שבהם אנשים צריכים להתמקד לדבריה, הם: פעילות גופנית, מעורבות חברתית, תזונה בריאה, הימנעות מעישון, הקפדה על צריכה מתונה של אלכוהול ולהימנע מפציעות ראש ככל שניתן.

צפירת הרגעה למי שטרם צפו בכל סדרת הסרטים - החוקרים נמנעו מספוילרים ולא התייחסו במאמרם לאירועי עלילה מפתיעים שעשויים היו להשפיע על ההזדקנות של הדמויות.

איירון מן

גיף טוני סטארק איירון מן. Giphy
יש לו כסף, אייקיו ודירה בניו יורק - והכל עובד לטובתו. טוני סטארק / איירון מן/Giphy

לטוני סטארק הגאון, המיליארדר והפילנתרופ (הלא הוא איירון מן) יש הרבה דברים שעובדים לטובתו. מצבו הסוציו-אקונומי מצויין והוא גר בסביבה אורבנית מפותחת - שני גורמים שקשורים בנגישות גבוהה לשירותי בריאות איכותיים, והאינטליגנציה הגבוהה שלו מפחיתה את הסיכון שלו לחלות בדמנציה.

עוד נקודה לזכותו היא העובדה שנטש את תדמית הפלייבוי רודף הנשים שאיפיינה אותו בתחילת דרכו, לטובת זוגיות יציבה עם זוגתו פפר פוטס, משום שמערכת יחסים קרובה כזאת היא אינדיקטור נוסף להזדקנות טובה יותר, נכתב במחקר.

ברשימת החסרונות שיזקפו לרעתו לעת זקנה ניתן למנות פוסט-טראומה, חשיפה לקרינה ולשינויים בכוח הכבידה ופציעות מרובות - כל אלה מגדילים את הסיכון שלו לסבול מהידלדלות עצם ומגידולים ממאירים. וזה עוד בלי לומר מילה על מחלת הלב הכרונית שממנה הוא סובל.

הפנתר השחור

גיף הפנתר השחור צ'דוויק בוזמן. Giphy
מקפיד על תזונה מן הצומח אבל מסתכן בסמים משפרי ביצועים. הפנתר השחור/Giphy

גם נתוני הפתיחה של טצ'אלה מצויינים. החוקרים הסבירו שבתור השליט של המדינה המפותחת ביותר בעולם מבחינה כלכלית וטכנולוגית, יש לו גישה חסרת תקדים למשאבי חינוך וממון המקושרים עם הזדקנות בריאה. מסרטי מארוול עולה גם שתושבי ווקאנדה הם צמחונים, ולתזונה מן הצומח יש קשר מוכח היטב ל"סיכון מופחת להשמנה ומחלות קרדיו-מטבוליות", נכתב במחקר.

עם זאת, החוקרים התקשו להכריע האם שתיית שיקוי שנרקח מצמח דמוי לב (כפי שקורה בעלילת הסרט בכיכובו של הפנתר השחור) הוא יתרון או חיסרון בריאותי. הם ציינו כי השיקוי אמנם שיפר את יכולותיו המנטליות והפיזיות של הפנתר השחור, אך עם זאת ציינו כי נטילת סמים משפרי ביצועים לרוב כרוכה בסיכונים בריאותיים.

האלמנה השחורה

גיף האלמנה השחורה סקרלט ג'והנסון. Giphy
ילדות דפוקה ועתיד עגום. האלמנה השחורה/Giphy

עבור נטשה רומנוב - האלטר אגו של גיבורת העל האלמנה השחורה - לחוקרים יש חדשות פחות אופטימיות. אבל היא כבר בטח רגילה לזה. רומנוב טופחה והוכשרה מילדות להיות מתנקשת ומרגלת, והיתה חשופה להתעללות, הזנחה וקונפליקטים אלימים מגיל צעיר מאוד. היא גם עברה עיקור בכפייה והליכים רפואיים שפגעו באיברי הרבייה שלה בגיל צעיר, הליכים שמגדילים את הסיכון למחלות רבות, מסבירים החוקרים. כל הגורמים הללו מצטברים לכדי תחזית עגומה שמציבה את האלמנה השחורה בסיכון גבוה לסיבוכים בריאותיים רבים ככל שתתבגר.

הענק הירוק

גיף הענק הירוק. Giphy
כל הכעס הזה ממש לא בריא. הענק הירוק/Giphy

גם עתידו של הענק הירוק נראה אפרורי למדי. הענק הירוק מופיע כאשר קצב לבו של ברוס באנר מאיץ ועולה, וזה קורה לא מעט. לדברי החוקרים, ייתכן שזה מצביע על בעיית לב כלשהי שממנה סובל גיבור העל. נוסף על כך, הענק כשמו כן הוא - סובל מ-BMI גבוה שמגדיל את הסיכון שלו לסבול משלל בעיות בריאותיות כרוניות ולא בטוח שיהיה לו קל למצוא טיפול רפואי שיתאים למידותיו הייחודיות. ובואו נדבר רגע על התקפי הזעם - המצב הנפשי שלנו גם הוא משפיע על הבריאות הכללית ובין השאר גם על קצב ההזדקנות שלנו. וכמו שהענק הירוק מעיד על עצמו, הוא תמיד כועס.

ספיידרמן

גיף ספיידרמן. Giphy
מערכות יחסים משמעותיות עם דמויות חיוביות ותומכות. ספיידרמן/Giphy

המזל הכי גדול של פיטר פארקר, טוענים החוקרים, הוא שיש לו הרבה אנשים טובים בסביבתו הקרובה. אף על פי שהוא התייתם מהוריו - חוויה טראומטית שעלולות להיות לה השפעות מזיקות על הבריאות ועל הנפש, הוא זכה בדודה מיי המסורה, שאיתה יש לו מערכת יחסים קרובה ותומכת, ויש לו גם דמות גברית בחייו שמספקת לו מודל חיובי לחיקוי וגם מתבררת בסופו של דבר כדמות ההרואית ביותר על פני כדור הארץ ואולי ביקום כולו (אבל בלי ספוילרים).

הכוח, הגמישות והמהירות שמשמשות את ספיידרמן כדי להילחם בפושעים ונבלים, יעזרו לו גם בהתמודדות עם פגעי הזמן. ואולם, העובדה שהוא פועל בעיקר בלילות גרמה לחוקרים לחשוש שמא הוא לא זוכה למספיק שעות שינה בלילה - צעירים בגילו זקוקים לדבריהם לשמונה עד עשר שעות שינה בלילה כדי שגופם ומוחם יוכל לתפקד בצורה מיטבית.

גיבורי העל של מארוול לקחו על עצמם משימות חשובות והרואיות רבות. והחוקרים תהו אם לא הגיעה העת שהמשימה הבאה שלהם תהיה לפצח את האתגר של הנגשת שירותי בריאות ורווחה איכותיים לכלל אוכלוסיית העולם. "זה יאפשר לאנשים בכל רחבי היקום - ובכללם, גם גיבורי וגיבורות על - ליהנות מאיכות חיים גבוהה גם בגילאים מבוגרים", הם כתבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully