וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לחיות לנצח? בעיקרון, אתם לגמרי יכולים

אם היה גבול לתוחלת החיים האנושית, כבר היינו מגלים אותו עד היום - זו בגדול הטענה של חוקרים משוויץ שבדקו עד לאיזה גיל יוכלו בני אדם לחיות בעתיד. מה הסיכוי שלכם להגיע לגיל 130 ויותר? הפרטים בכתבה

בני אדם יכולים לחיות עד גיל 130 ואולי אפילו הרבה מעבר לכך, גם אם הסיכויים לכך בפועל הם קטנים מאוד. כך קובע מחקר חדש. הגבול של תוחלת החיים האנושית הוא נושא דיון לוהט בשנים האחרונות, שבהן התפרסמו כמה וכמה מחקרים שעסקו בו, חלקם טוענים שבני אדם כיום יוכלו לחיות גם 150 שנה ואחרים אף מרחיקים לכת מעבר לכך וטוענים כי מבחינה תיאורטית לפחות - אין גבול לתוחלת החיים האנושית.

המחקר החדש שפורסם השבוע בכתב העת Royal Society Open Science journal, קופץ ראש לתוך הדיון הסוער הזה כשבאמתחתו ניתוח נתונים חדשים שנאספו מאנשים שהגיעו לגיל 110 ויותר (המכונים supercentenarians) ואנשים שהגיעו לגיל 105 ויותר (semi-supercentenarians).

אף שסיכויי התמותה שלנו עולים ככל שאנחנו מתקדמים בגיל, הניתוח של החוקרים מראה שבשלב מסויים הסיכון הזה מתמתן ונותר על שיעור קבוע למדי של 50/50. "אחרי גיל 110 אפשר להסתכל על הסיכוי לחגוג עוד יום הולדת כמו על הטלת מטבע - אם יוצא לכם 'עץ', תזכו לחיות עוד שנה. אם יוצא 'פלי', כנראה תמותו במהלך השנה הקרובה", אמר לסוכנות הידיעות AFP פרופ' אנתוני דיוויסון, מרצה לסטטיסטיקה במכון הפדרלי לטכנולוגיה בלוזאן, שוויץ, ומי שעמד בראש המחקר.

אישה זקנה מכבה נרות על עוגת יום הולדת בגיל 100. ShutterStock
"אחרי גיל 110 הסיכוי לחיות עוד שנה דומה להטלת מטבע". קשישה מכבה נרות על עוגת יום הולדת 100/ShutterStock

מהנתונים שהצטברו עד כה נראה סביר לקבוע שבני אדם יכולים לחיות לפחות עד גיל 130 שנה, אולם החוקרים הסבירו שאקסטרפולציה שביצעו על הנתונים הקיימים מצביעה על כך ש"אין ממש גבול לחיים האנושיים", כך לדבריהם. והמסקנה שלהם עולה בקנה אחד גם עם אנליזות שבוצעו על מאגרי נתונים אחרים של קשישים. ולדברי פרופ' דיוויסון, המחקר החדש מחזק את המסקנות הללו משום שהוא מבוסס על נתונים חדשים שהצטברו.

מסד הנתונים הראשון שעליו התבססו החוקרים במחקר זה הוא נתונים טריים ממאגר המידע הבינלאומי לאריכות ימים - שמכיל נתונים על יותר מ-1,100 בני 110 ומעלה מ-13 ארצות שונות בעולם. מאגר המידע השני שעמד לרשותם הוא מאגר איטלקי שמכיל נתונים על כל תושב שהיה בן 105 ומעלה בין השנים 2009-2015.

עוד בוואלה!

כמה פירות באמת צריך לאכול ביום?

לכתבה המלאה

אחד למיליון

עבודת המחקר של החוקרים כללה שאיבת מסקנות מהנתונים שעמדו לרשותם והשלכה עתידית שלהן. אולם פרופ' דיוויסון הדגיש שכל התהליך נעשה בגישה מאוד לוגית. "כל מחקר שעוסק בנושא של גיל מבוגר ביותר, בין אם סטטיסטי או ביולוגי, יכלול אקסטרפולציה". אנחנו הצלחנו להוכיח שאם היה גבול לתוחלת החיים שהוא נמוך מ-130 שנה, כבר היינו צריכים לגלות אותו ואת ההוכחות לקיומו בשלב זה. ועדיין, גם אם נכונה העובדה שבני אדם יכולים ככל הנראה לחיות גם מעבר לגיל 130 מבחינה תיאורטית, לא סביר שנראה אותה מתממשת בטווח הקצר.

קאנה טנקה. רויטרס
הטוענת לכתר. היפנית קאנה טנאקה בת ה-118/רויטרס

בתור התחלה, האנליזה מתבססת על נתוניהם של אנשים שממילא היה להם הרבה מזל משום שהצליחו לעבור את גיל 100. וגם אחרי גיל 110 הסיכויים שלך להצליח להגיע ל-130 הם "בערך אחד למיליון - לא בלתי אפשרי, אך מאוד לא סביר", הסביר פרופ' דיוויסון. הוא אגב סבור שייתכן שנראה אנשים מגיעים לגיל המופלג הזה, משום שיותר אנשים מצליחים להגיע בשנים האחרונות לגיל 110 וזה מגדיל את הסיכוי שאחד מהם יצליח לחיות גם עד 130 שנה.

האישה המבוגרת ביותר בעולם שתועדה עד כה היתה צרפתייה בשם ז'אן קלמן שמתה בשנת 1997 בגיל 122. לאחר מותה התעוררה סערה, בעקבות טענות למסמכים מזוייפים והאשמות שלמעשה היתה צעירה יותר מכפי שטענה. אולם, בשנת 2019 טענו מספר מומחים שלאחר בחינת המסמכים והראיות אישרו את גילה. הטוענת לכתר של קלמן היא היפנית קאנה טנאקה, בת 118.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully