וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדידות הורגת: זה מספר השנים שהיא מורידה לכם מהחיים

עודכן לאחרונה: 25.7.2021 / 15:15

מבוגרים וקשישים שחווים בדידות צפויים לחיות פחות שנים - בשנה שבה העולם חווה גם מגיפה עולמית שהובילה לסגרים ובידודים וגם חצה את נקודת האל-חזור בהזדקנות האוכלוסייה יש לזה משמעות גורלית

לבדידות יש השפעות פיזיות ומנטליות על כל אחד שחווה אותה, אבל הנזק שהיא עושה לקשישים הוא משמעותי במיוחד וגם מתועד ומגובה בלא מעט מחקרים. כך למשל, חוקרים כבר גילו שבדידות מזיקה לבריאות הנפשית, אך היא לא עוצרת שם - והיא עלולה להוות טריגר למחלות כמו דמנציה. כעת, מחקר חדש טוען שהצליח לכמת את מספר השנים שבדידות גובה מתוחלת החיים כשחווים אותה בגיל מבוגר.

המחקר נערך בביה"ס לרפואה Duke-NUS בסינגפור והוא גילה שמבוגרים בני 60 ומעלה שדיווחו שהם חשים בדידות לפעמים או כל הזמן מתו עד 5 שנים מוקדם יותר מבני גילם שלא דיווחו על תחושת בדידות.

אילוסטרציה. ShutterStock
תוחלת החיים מתקצרת בשנתיים עד חמש שנים. קשישה בודדה/ShutterStock

"גילינו שמבוגרים בודדים יכולים לצפות לתוחלת חיים נמוכה יותר מבני גילם שאינם תופסים עצמם כבודדים. ובנוסף לכך, הם משלמים 'קנס' בדמות שנות חיים שהם מפסידים ושאותן הם יכלו לחיות בבריאות טובה", אמר המחבר הבכיר של המחקר, ראול מלהוטרה, בהודעה לעיתונות.

"בשנת 2019, פרט לפרוץ מגיפת הקורונה, התרחש עוד ציון דרך עולמי חשוב: זו היתה השנה שבה לראשונה בהיסטוריה המתועדת מספרם של המבוגרים בני 30 ומעלה היווה מחצית מאוכלוסיית העולם. הנתון הזה הוא בעצם יריית הפתיחה לתהליך של הזדקנות האוכלוסייה הגלובלית. כתוצאה מכך, בדידות בקרב קשישים הופכת להיות סוגיה ציבורית וחברתית מדאיגה", הוסיפה החוקרת העמיתה אנג'ליק צ'אן, מנכ"לית מרכז המחקר להזדקנות בביה"ס לרפואה Duke-NUS.

מחברי המחקר הדגישו כי מועד פרסום המחקר הוא קריטי, משום שברחבי העולם עדיין עומדות בעינן מגבלות ריחוק חברתי ואף סגרים, שמרתקים קשישים רבים לביתם למשך תקופות ארוכות וגוזרות עליהם בידוד חברתי.

60,70 ו-80 שנים של בדידות

כאמור המחקר מצא שאנשים בני 60 שמעידים על עצמם שהם בודדים צפויים לחיות 5 שנים פחות, בדידות בגיל 70 תגבה 3-4 שנים מתוחלת החיים ואילו בני ה-80 הבודדים יאבדו 2-3 שנים מחייהם. החוקרים גילו גם שקשישים שחווים בדידות מציגים ירידה בשני מדדים בריאותיים נוספים. שני המדדים הם מספר השנים שנותרו להם לחיות בבריאות איתנה לדעתם, ומספר השנים שהם חושבים שיוכלו להמשיך לבצע פעולות יומיומיות ללא מגבלות.

עוד בוואלה!

אם מחוסנים נדבקים בזן ההודי - למה הם לא צריכים בידוד?

לכתבה המלאה
ילד עושה צורת לב עם הידיים מעבר לחלון לסבתו שבבידוד. ShutterStock
בשנה שבה קשישים רבים רותקו לביתם בגין סגרים ובידודי קורונה, לממצאים הללו יש חשיבות קריטית. נכד מבקר את סבתו בסגר/ShutterStock

משמעות הדבר היא שבדידות גורמת לקשישים להערכות פסימיות יותר של מספר השנים שנותרו להם לחיות חיים עצמאיים בבריאות טובה. מספר השנים שהקשישים איבדו בהקשר להערכת הבריאות והמסוגלות העצמאית שלהם היה זהה למדד תוחלת החיים בכל קבוצת גיל. כלומר בגיל 60 מדובר היה באובדן של 5 שנים, ב-70 אובדן של 3-4 שנים ובגיל 80 2-3 שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully