וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הזן ההודי: הווריאנט החדש שמעורר דאגה בעולם

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 12:32

גרסה חדשה של הקורונה שנקראית למדא כבר תוקפת ברחבי העולם. בשלב זה, עוד מוקדם לדעת האם היא עלולה להיות קטלנית יותר מזנים אחרים או שהיא עמידה בפני חיסונים, אבל היא בהחלט מדאיגה

בווידאו: בנט מצהיר שאם התחלואה תעלה תשקל החזרת הגבלות התו הירוק/צילום: רוני כנפו

אם חשבתם שהזן ההודי דלתא הוא האיום האחרון שנעמוד מולו בכל הנוגע לקורונה, תהיו מוכנים להתבדות. גרסה חדשה הנקראית "למדא" עשתה את דרכה לרשימת הווריאנטים שיש לעקוב אחריהם (variant of interest) של ארגון הבריאות העולמי (WHO). פירוש הדבר שהנגיף מציג שינויים גנטיים שצפויים או ידועים כמשפיעים על אופי ההדבקה שלו, חומרת המחלה, ואפילו העמידות שלו מול החיסון, ואלה גורמים למספר משמעותי של הדבקות.

למדא עדיין לא נחשב "וריאנט מדאיג" (variant of concern) שפירושו גרסאות שעברו שינויים גנטיים במידה כזו שהיא תשפיע על הצורה הגלובלית של המגיפה, כגון הגרסאות הבעייתיות הידועות יותר אלפא, בטא, גמא ודלתא. אבל אנחנו רוצים להזכיר לכם שגם הם התחילו כעוד וראיציה שלא בטוח מזיקה והסתיימו בהחזרת חלק מהמגבלות והסגרים בלא מעט מדינות בעולם, כולל פה בישראל.

גרסת למדא, שנקראת על שם האות ה-11 של האלף-בית היווני, נמצאה כעת בלפחות 27 מדינות שונות, לאחר שהתגלתה לראשונה בפרו בדצמבר 2020. דו"ח ארגון הבריאות העולמי מה-1 ביוני מסביר כי גרסת למדא אחראית על שיעורי העברה משמעותיים בקהילה במספר מדינות, במיוחד בצ'ילה, פרו, אקוודור וארגנטינה. הרשויות בפרו דיווחו כי 81 אחוזים ממקרי ה-COVID-19 שהתגלו מאז אפריל 2021 נקשרו לוריאנט למדא. אנגליה דיווחה בינתיים על שישה מקרים של הגרסה, שכולם נקשרו לנסיעות לחו"ל.

עובד עם מסיכת פנים בכניסה למוסד קתולי בסניטגו, צ'ילה - ה-8 למאי 2020. רויטרס, רויטרס
למדא נמצא בלפחות 27 מדינות שונות. איש עם מסיכה בסנטיאגו צ'ילה/רויטרס, רויטרס

חלבון הספייק של וריאנט למדא כולל מוטציות חדשות, הנקראות L452Q ו-F490S, בתוך תחום הקולטן, שהוא "המפתח" המשמש את הנגיף לקשירה ולכניסה לתאים מארחים. החשש הנוכחי סביב גרסה זו הוא סביב השאלה האם מוטציות מפתח אלו ישפיעו על יעילותם של חיסוני ה-COVID-19.

שני מחקרים ראשוניים, שעדיין נבדקים על ידי עמיתים, בחנו שאלה זו, שניהם הגיעו למסקנות שונות: המאמר הראשון, שפורסם ב-medRxiv ב-1 ביוני על ידי מדענים מאוניברסיטת צ'ילה, סנטיאגו, הגיע למסקנה כי המוטציות הקיימות בחלבון הספייק של גרסת למדא גורמות לו להיות פחות רגיש לנוגדנים של חיסון CoronaVac, החיסון הסיני שנמצא בשימוש נרחב בצ'ילה. בינתיים, מאמר שני שפורסם על ידי בית הספר לרפואה באוניברסיטת ניו יורק, יומיים לאחר מכן, הגיע דווקא למסקנה הפוכה וטען כי "חיסונים בצורתם הנוכחית יישארו מגנים מפני גרסת הלמדא".

לעת עתה, עדיין מוקדם להסיק מסקנות כלשהן לגבי גרסת למדא והפוטנציאל שלה להדבקה מאסיבית ומסוכנת. עם זאת, לאור המשך התפשטות הקורונה סביר להניח כי וריאציות חדשות ימשיכו להופיע. זה מדגים את החשיבות שבמעקב גנומי אחר מוטציות קורונה כך שלחברות יהיה זמן רב ככל האפשר להכין חיסונים פוטנציאליים וטיפולים נגד קורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully