וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינה של פחות מ-6 שעות בלילה מגבירה סיכון לדמנציה בעתיד

ישנים מעט שעות בלילה כדי להספיק כמה שיותר במהלך היום? מחקר ארוך טווח מצא כי אתם למעשה פוגעים במוח שלכם ושמים אותו בסיכון ממשי לחלות בדמנציה בעתיד

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

אם אתם מנסים לדחוס את השינה שלכם לכמה שפחות שעות במהלך הלילה כדי להספיק יותר דברים, אתם למעשה פוגעים במוח שלכם לטווח הארוך ועלולים להוביל אותו למצב של דמנציה בעתיד, כך עולה ממחקר חדש שפורסם השבוע בכתב העת Nature Communications.

עורכי המחקר מצאו כי אנשים בגיל 50 או 60 שישנים באופן קבוע שש שעות או פחות בכל לילה היו בסיכון גבוה יותר לחלות בדמנציה בהשוואה לאלה שישנו שבע שעות. גם לאחר שליטה במשתנים לבביים, מטבוליים ובריאותיים, חוקרי המחקר מצאו כי בני 50 שישנים שש שעות או פחות בלילה היו בסיכון גבוה ב-22 אחוזים לפתח דמנציה בהמשך חייהם. בני שישים היו בסיכון גבוה יותר ב-37 אחוזים לפתח את ההפרעה.

זו לא הפעם הראשונה שחוסר שינה, במיוחד על בסיס קבוע, נקשר לפגיעות בריאותיות רבות לטווח ארוך. מצבים שנקשרו לחוסר כרוני בשינה כוללים בין היתר סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב - כולם עלולים להוביל לקיצור בתוחלת החיים. שינה חשובה לתפקוד תקין של הגוף כולו, והיא חשובה גם בתהליך ניקוי המוח מחלבונים המצטברים בו וגורמים למחלות ניווניות של המוח כמו דמנציה.

מחקר עבר אף מצא כי אפילו שנת הצהריים, במיוחד אם היא אורכת מעל שעה - לא באמת בריאה והיא עלולה להיות סימן מוקדם למחלת האלצהיימר.

גיף מוח. Giphy
במהלך השינה המוח מתנקה. גיף של מוח/Giphy

"מה המסר לכולנו? עדויות להפרעות שינה יכולות להתרחש זמן רב לפני הופעתן של עדויות קליניות אחרות לדמנציה", אמר טום דנינג, העומד בראש המרכז לדמנציה במכון לבריאות הנפש באוניברסיטת נוטינגהאם בבריטניה, בהצהרה. "עם זאת, מחקר זה אינו יכול לקבוע סיבה ותוצאה", אמר דנינג, שלא היה מעורב במחקר. "אולי זה פשוט סימן מוקדם מאוד לדמנציה שתבוא, אבל סביר להניח שגם שינה לקויה אינה טובה למוח ומשאירה אותה פגיעה לתנאים ניווניים כמו מחלת אלצהיימר".

עשורים של מחקר עדיין לא הצליחו להוביל לפיתוח של תרופות שיצליחו לעצור או להפוך ביעילות את נזקי הדמנציה, לכן נכון להיום הדרך היחידה למנוע את הופעת המחלה או לעכב את השלכותיה היא לחיות חיים בריאים.

ארגון הבריאות העולמי פרסם בשנת 2019 את 12 הגורמים המובילים לדמנציה, ביניהם ניתן למצוא עישון, השמנת יתר, לחץ דם גבוה, תזונה לקויה ועוד. אותו ארגון בריאות העריך כי מספרם של החולים בדמנציה בעולם צפוי לשלש עצמו בתוך 30 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully