פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אלה 12 גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לדמנציה

      ארגון הבריאות העולמי פרסם רשימה של תריסר בחירות אורח חיים ומצבים רפואיים שתורמים להתפתחות של דמנציה. ממה כדאי להימנע ומה כדאי לשנות כדי לא לחלות במגפה של המאה ה-21? התשובות בפנים

      אלה 12 גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לדמנציה

      בסרטון: פריצת דרך ישראלית - טיפול לסרטן עשוי להיות יעיל נגד אלצהיימר

      ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם לאחרונה המלצות חדשות המבוססות על כמה עשורים של מחקר מקיף ומונות 12 גורמי סיכון שמעלים באופן משמעותי את הסיכויים לפתח דמנציה. דמנציה (בעברית: שיטיון) היא שם כולל למחלות ניווניות של המוח הגורמות להתדרדרות קוגניטיבית, חוסר התמצאות ואובדן עצמאות. סוג הדמנציה המוכר הוא אלצהיימר, אך הוא אינו היחיד. על פי ההערכות, בכל שנה מאובחנים ברחבי העולם 10 מיליון אנשים כחולים בדמנציה, על סוגיה.

      כעת מפרסם הארגון את הרשימה הממצה והברורה ביותר של גורמים שיש לנסות להימנע מהם או לטפל בהם (במקרה שמדובר במצב רפואי ולא בבחירה הקשורה באורח החיים), כדי להפחית את הסיכון לדמנציה.

      בין גורמי הסיכון המסווגים כ"אורח חיים" ניתן למנות: עישון, חוסר בפעילות גופנית, תזונה לא בריאה וצריכה מופרזת של אלכוהול. בין המצבים הרפואיים שתורמים לסיכון לדמנציה: סוכרת, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה והשמנת יתר.

      עוד בנושא:
      4 פעילויות פשוטות שעשויות לעזור במניעת דמנציה
      טיפול ניסיוני הצליח לצמצם נזקי אלצהיימר בעזרת גלי אור וקול
      אלצהיימר: תרופה חדשה הצליחה לעכב את הסימפטומים של המחלה

      אילוסטרציה - עישון (ShutterStock)
      עישון הוא בין גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר (אילוסטרציה: shutterstock)

      מומחי בריאות הזהירו גם מפני קשר בין אובדן שמיעה ודיכאון ובין דמנציה, אך ייתכן כי מדובר בקשר סימפטומטי בלבד, שכן נכון להיום אין ראיות מדעיות לכך ששימוש בעזרי שמיעה או נטילת נוגדי דיכאון מעכבים את התפתחות הדמנציה.

      "מספרם של החולים בדמנציה בעולם צפוי לשלש עצמו בתוך 30 שנה", אמר ד"ר טדרוס אדנום גבריוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, "עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי להקטין את הסיכון של כל אחד מאיתנו ללקות בדמנציה. הראיות המדעיות שנאספו לצורך גיבוש ההמלצות החדשות תומכות בסברה שליוותה אותנו משך זמן רב - שמה שבריא ללב שלנו, בריא גם למוח שלנו", אמר.

      עדיין אין תרופה

      עשורים של מחקר עדיין לא הצליחו להוביל לפיתוח של תרופות שיצליחו לעצור או להפוך ביעילות את נזקי הדמנציה, לכן נכון להיום הדרך היחידה למנוע את הופעת המחלה או לעכב את השלכותיה היא לחיות חיים בריאים.

      בהתאם להנחיות החדשות, ארגון הבריאות העולמי ממליץ לבני 65 ומעלה לבצע 150 דקות שבועיות של פעילות גופנית מתונה, שכוללת בתוכה פעילות לחיזוק השרירים. היעדר פעילות גופנית בגיל העמידה נמצאה יחד עם עישון ולחץ דם גבוה כגורמים התורמים המשמעותיים ביותר להתפתחות דמנציה.

      פתירת תשבץ בעיפרון (ShutterStock)
      יותר יעיל מנטילת תוספי תזונה. תשבץ (אילוסטרציה: ShutterStock)

      מבחינת תזונה, ההנחיות ממליצות על אימוץ תזונה ים תיכונית או דיאטה מאוזנת אחרת שכוללת צריכה של כ-400 גרם פירות וירקות ליום, סוכר צריך להוות לא יותר מ-10 אחוזים מהצריכה הקלורית היומית הכוללת ושומן - לא יותר מ-30 אחוזים ממנה.

      עוד מצויין בדו"ח של ארגון הבריאות העולמי, כי לא נמצאו ראיות מדעיות לכך שנטילת תוספים כמו: ויטמיני B, נוגדי חמצון, אומגה 3 או גינקו בילובה מסייעת במניעת דמנציה. תחת זאת, המליצו מומחי הבריאות של הארגון לעסוק בפעילויות המאמנות את המוח ובפעילויות חברתיות בתדירות גבוהה ככל האפשר.

      אחד מגורמי הסיכון לדמנציה הוא גם תורשה, אך בעוד שלגבי הגנים שלנו אין לנו הרבה מה לעשות, את אורח החיים שלנו אנחנו יכולים לשנות ולהתאים להנחיות הללו, בתקווה שזה ימנע מאיתנו לחלות או לכל הפחות, ידחה את הגיל שבו יחלו להופיע התסמינים.