וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלצהיימר: תרופה חדשה הצליחה לעכב את הסימפטומים של המחלה

26.7.2018 / 11:14

בכנס עולמי שנערך אתמול פורסם מחקר חדש של חברת תרופות יפנית שהצליחה לייצר נוגדן סינתטי שנלחם בגורמים למחלה. החלק הפחות משמח - לא מדובר על תרופה שתעצור את מחלת האלצהיימר לחלוטין והיא נותרת לא מרפא

מחתת אלצהיימר יכולה להתחיל אפילו עשרות שנים לפני הופעת התסמינים/מערכת סיםור בדקה

בווידיאו: האם מחלת האלצהיימר מתחילה עשרות שנים לפני שהיא מתגלה?

תרופה ניסיונית שנמצאת כרגע בשלבי מחקר הראתה תוצאות מעודדות בטיפול בתסמיני מחלת האלצהיימר. התרופה הצליחה איפה שתרופות אחרות כשלו בשנים האחרונות והיא האטה את ההתפתחות של סימפטומים כמו בלבול ואובדן זיכרון המגיעים יחד עם המחלה, שמשפיעה על עשרות מיליונים ברחבי העולם ושעדיין לא נמצאה לה תרופה. ולמרות החדשות המשמחות לא מדובר בפתרון פלא והתרופה החדשה לא מצליחה לעצור את ההידרדרות של המחלה לחלוטין.

"הצלחנו לראות הפחתה בסימפטומים של 47 אחוזים ב-18 חודשים", הסבירה ד"ר לין קרמר, קצינת הרפואה הראשית של חטיבת הנוירולוגיה בחברת התרופות היפנית Eisai בכנס השנתי של האגודה לאלצהיימר בשיקגו. בכנס גם דווח על ידי חוקרים אחרים כי הורדת לחץ הדם לרמות המומלצות הפחיתה את שיעור הפגיעה הקוגניטיבית הקלה ב-20 אחוזים.

הניסוי של התרופה הנוכחית נערך ביותר מ-800 חולים עם אלצהיימר בשלב מוקדם עם מינונים שונים של התרופה, הנקראת BAN2401. מדובר על נוגדן מונוקלונלי שיוצר בתנאי מעבדה ומיועד להסרת הצטברות עמילואיד מהמוח. מוחם של אנשים הסובלים ממחלת אלצהיימר מאופיין בהצטברות חלבוני העמילואיד ביתא וחלבון בשם טאו, ואחת מהתיאוריות הנוגעת למחלה גורסת כי הצטברות החלבונים היא שגורמת למחלה.

עוד בנושא:
9 הגורמים שמעלים את הסיכון לחלות באלצהיימר
שאלה אחת שתגלה האם אתם בסיכון לחלות באלצהיימר
האם אלצהיימר פוגע בזיכרון כבר בגיל 3?

זוג קשישים מחזיקים ידיים. ShutterStock
פוגעת בעשרות מיליונים ברחבי העולם. זוג אנשים מבוגר/ShutterStock

"מדובר על המחקר הגדול הראשון בבני אדם שתומך בתיאוריה של העמילואידים", אמרה ד"ר קרמר. לדבריה התרופה הצליחה לנקות 93 אחוזים מהצטברות העמילואידים במוח, אך רק כאשר ניתן מינון גבוה שלה. התוצאות האלה הגיעו כאמור אחרי ניסוי של שנה וחצי, ולאחר שבמשך שנה שלמה החוקרים לא ראו תוצאות אמיתיות. כעת הם צריכים לעבור לשלב 3 - השלב הקליני - שרק לאחריו ניתן לקבל אישור על ידי מנהל התרופות והמזון לשיווקה לחולים.

ובינתיים, בקרב הקהילה המדעית, הניסוי מוכתר כ"מדהים" ו"פורץ דרך". לדברי החוקרים קשה לתאר כיצד ירידה של 47 אחוזים בהידרדרות הסימפטומים של המחלה נראית, אך כאשר מדובר בשלב מוקדם של מחלת אלצהיימר, מדובר על אנשים שחיים די טוב ועדיין מסוגלים לחיות באופן עצמאי בבית. "אם נהיה מסוגלים להאט את הירידה הקוגניטיבית, זה אומר שהם יוכלו לשמור על איכות החיים הזו יותר זמן", מסרו.

על אף שהסטטיסטיקה מראה כי עד שנת 2050 מספר חולי האלצהיימר בעולם ישלש את עצמו, חברות תרופות רבות החליטו לנטוש את תחום חיפוש התרופה למחלה. רק בתחילת השנה הנוכחית הודיעה ענקית התרופות פייזר, כי היא מפסיקה את מימון המחקר שלה לגילוי תרופות חדשות לאלצהיימר ופרקינסון בגלל כשלים קליניים של שנים. התרופה החדשה אם כן היא בשורה משמחת מאוד לעשרות מיליוני החולים ובני משפחתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully