וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלה אחת שתגלה האם אתם בסיכון לחלות באלצהיימר

16.4.2017 / 6:06

לפניכם 4 אובייקטים שאחד מהם יוצא דופן. מחקר מצא שאלו שיתקשו לזהות את השונה עלולים להימצא בסיכון לחלות במחלת האלצהיימר ההרסנית. בחנו את עצמכם

מחתת אלצהיימר יכולה להתחיל אפילו עשרות שנים לפני הופעת התסמינים/מערכת סיםור בדקה

בסרטון - מחקר פורץ דרך בטיפול באלצהיימר של מכון וייצמן

אם אתם רוצים לגלות מה סיכוייכם לחלות באלצהיימר, המבחן הבא יכול לעזור. מחקר מצא שכישלון במציאת ההבדלים הקטנים - אך המשמעותיים - בין האובייקטים הדומים יכול להוות סימן מוקדם לאלצהיימר. האובייקטים הסגולים הקטנים הידועים גם בשם "גריבלס" עוצבו ע"י חוקרים בחיפושם המתמשך אחר תרופה למחלה. המחקר מצא שאנשים שקיים בהם סיכון גנטי לחלות במחלה מתקשים להבחין בהבדלים עדינים בין הדמויות, על אף שהם מצליחים בדרך כלל לזהות שינויים קלים בפניהם של אנשים וחפצים.

הביטו היטב ב-4 הדמויות הבאות ונסו למצוא בזריזות את הדמות יוצאת הדופן. התשובה הנכונה תופיע בהמשך.

מבחן האלצהיימר: מה יוצא דופן?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום מסך/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד באותו נושא

חוקרים גילו סימן מקדים נוסף לאלצהיימר

לכתבה המלאה

ד"ר ברנדון אלי, מאוניברסיטת לואיסוויל, סיפר לדיילי מייל שמבחן הגריבלס מספק דרך זולה ויעילה לזיהוי המחלה בשלביה המוקדמים, אם כי לא ניתן לקבוע זאת בוודאות ויש לבצע בדיקות נוספות שיגבו את ממצאי המבחן. לדבריו, היכולת לזהות את המחלה מוקדם יותר עשוי גם לאפשר לחוקרים לפתח טיפולים כדי להילחם בה. "אנחנו לא טוענים שכישלון במבחן הגריבלס, וזיהוי אובייקטים חדשים בפרט, הוא סימן מובהק למחלה", הוא אמר, "אולם, כשנעזרים במידע הזה בנוסף למידע רפואי שכבר ידוע לנו על המטופל, זה עשוי לשפר את האבחון במחלה כבר בשלביה הראשונים".

פרופסור רוברט פרידלנד, שלמד על מחלת האלצהיימר באוניברסיטת לואיסוויל במשך 35 שנים, מתרגש מהממצאים. הוא אמר: "המחקר מראה שההשפעה של מחלת האלצהיימר על קוגניציה ניתנת למדידה עשרות שנים לפני תחילת הדמנציה. העובדה שלמחלה לוקח כל כך הרבה זמן להתפתח מעניקה לנו את האפשרות להאט את קצב התקדמותה באמצעות תשומת לב לגורמים הרבים הקשורים למחלה".

אלצהיימר. ShutterStock
האם אתם נמצאים בקבוצת הסיכון לחלות במחלה?/ShutterStock

מחלת האלצהיימר מתבטאת בניוון איטי ומתמשך של מערכת העצבים המרכזית עד למוות של תאי העצב במוח. המחלה פוגעת תחילה בזיכרון, כשעם הזמן נפגעים גם תפקודים עליונים אחרים של המוח ופעילויות מוטוריות פשוטות. חוקרים מאוניברסיטת וודרבילט יצרו סדרה של בדיקות שנועדו לזהות שינויים קלים בתפקודים קוגניטיביים וקיוו שהבדיקות יצביעו על נוכחות המחלה בשלביה המוקדמים.

במחקר השתתפו שתי קבוצות: קבוצה של מבוגרים בגילאי 40 עד 60 להם יש הורה אחד החולה במחלה, וקבוצת ביקורת. שתי הקבוצות השלימו סדרה של מבחני מציאת הבדלים בהם הראו להם סדרה של תמונות שהציגו עצמים מהעולם האמיתי. המשתתפים התבקשו לזהות איזה אובייקט מבין ארבעת האובייקטים היה שונה במקצת משלושת אחרים. שתי הקבוצות הביאו תוצאות דומות, אולם לקבוצת הסיכון היה קשה יותר למצוא את האובייקט יוצא הדופן. אנשים מקבוצת הסיכון זיהו נכונה את הגריבל השונה ב-78% מהמקרים, בעוד אנשים מקבוצת הבקרה זיהו נכונה את הגריבל השונה ב-87% מהמקרים.

אילוסטרציה. ShutterStock
האם ניתן יהיה לאבחן את המחלה בגיל צעיר?/ShutterStock

מחברת המחקר, ד"ר אמילי מייסון, אמרה: "נכון לעכשיו, עד שנצליח לאבחן את המחלה אצל המטופל - יהיה קשה מאוד לתקן את הנזק שנעשה למוח. אנחנו רוצים להיות מסוגלים לשים לב לשינויים מאוד עדינים ומאוד מוקדמים שמתרחשים לנו במוח כדי לדעת לאבחן את המחלה בזמן. אחת הדרכים לעשות זאת היא לבצע בדיקות קוגניטיביות המכוונות לאזור מאוד ספציפי במוח". החוקרים ציינו לסיכום שיש לבצע מחקרים נוספים שיבהירו את ממצאי המחקר שלהם.

מוכנים לגלות מה התשובה למבחן האלצהיימר?

נסו שוב:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום מסך/מערכת וואלה!, צילום מסך

התשובה היא: 4

האובייקט הרביעי הוא יוצא הדופן. הקרן שבמרכז הראש שלו גדולה ורחבה יותר, וכן גם הזרוע שלו בולטת יותר מאחרים. רואים את זה?

  • עוד באותו נושא:
  • אלצהיימר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully