וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים גילו סימן מקדים נוסף לאלצהיימר

2.2.2017 / 12:50

גילוי חשוב של סימן מקדים נוסף למחלה שמהווה את אחד האיומים המשמעותיים ביותר על אוכלוסיית העולם המתבגרת ולצדו גם בשורה באשר לתרופה אפשרית שתמנע את התפתחות המחלה מלכתחילה

מחתת אלצהיימר יכולה להתחיל אפילו עשרות שנים לפני הופעת התסמינים/מערכת סיםור בדקה

בווידיאו: מחקר פורץ דרך בטיפול באלצהיימר של מכון וייצמן

אובדן זיכרון והידרדרות קוגניטיבית נחשבים לסימנים הראשונים של מחלת האלצהיימר, אבל מחקר חדש הצליח לזהות סימן מוקדם אף יותר למחלה – ירידה ברמת הגלוקוז במוח. אותו צוות חוקרים שגילה את הממצא הזה לא עצר שם, והם סבורים כעת שהם גם יודעים כיצד ניתן למנוע מלכתחילה את צניחת הגלוקוז – דבר שעשוי באופן פוטנציאלי, לתרום למניעת התפתחות המחלה.

זו אמנם אינה הפעם הראשונה שרופאים קושרים בין ירידה ברמות הגלוקוז במוח ובין תחילתה של מחלת האלצהיימר. אולם, זוהי הפעם הראשונה שמחקר מצליח להוכיח שהירידה ברמות האנרגיה הללו מהוות טריגר ישיר לליקויים הקוגניטיביים שנקשרו באופן מסורתי למחלת האלצהיימר.

עוד בנושא:
האם אפשר לשקם יכולות קוגניטיביות שאבדו?
מחקר: מגורים ליד כביש סואן מעלים את הסיכון לדמנציה
חיסון לאלצהיימר נמצא בשלבי פיתוח ראשוניים

זוג קשישים. ShutterStock
הוכחה ראשונה לקשר הישיר בין ירידה בין רמות הגלוקוז לליקויים קוגניטיביים/ShutterStock

בהצהרה שפורסמה עם פרסום המחקר נאמר כי ממצאיו עשויים להסביר גם מדוע סוכרת, מחלה שבין השאר גורמת לכך שגלוקוז לא מצליח לחדור אל התאים, מהווה גורם סיכון ידוע לדמנציה. על פי המחקר, הפיתרון עשוי להיות חלבון שמכונה p38, שביכולתו למנוע את היווצרות המחסור בגלוקוז.

"הממצאים הללו מאוד מרגשים", אמר ד"ר דומניקו פרטיקו, שהוביל את המחקר, בהצהרה לתקשורת, "יש כעת ראיות רבות המצביעות על כך של-p38 יש תפקיד בהיווצרותה של מחלת האלצהיימר".

במסגרת המחקר, החוקרים יצרו במכוון מחסור בגלוקוז במוחותיהם של עכברים על מנת לעקוב כיצד הדבר משפיע עליהם. כצפוי, אותם עכברים הפגינו סימני התדרדרות שמצביעים על כך שמסלולי התקשורת העצביים במוח שלהם החלו להתפרק. נוסף על כך, העכברים עם רמות הגלוקוז הנמוכות הפגינו ביצועים גרועים משמעותית במבחני זיכרון שנערכו להם במבוך, ביחס לעכברים מקבוצת הביקורת, והם סבלו גם מרמות גבוהות בהרבה של הרס תאים במוח ושל פוספוריזציה של חלבון הטאו בתאי העצב במוח – עוד שני תסמינים מובהקים של אלצהיימר בשלבים מוקדמים.

סקירת סי-טי של גולגולת ומוח. ShutterStock
חסך בגלוקוז גרם להרס של מסלולי התקשורת העצביים ולמותם של תאי עצב במוח/ShutterStock

החוקרים הצליחו לזהות את החלבון p38 כגורם שעל בסיסו ניתן יהיה אולי לפתח תרופה שתמנע את תחילת ההתדרדרות הקוגניטיבית, שנגרמת עקב הירידה ברמות הגלוקוז. מהמחקר עולה כי חלבון זה מיוצר באופן טבעי בגוף בתגובה לחסך בגלוקוז. מחקרים עתידיים יבחנו לעומק את מהות תפקידו של חלבון p38 בהיווצרותן של פגיעות בזיכרון.

מאמץ חובק עולם למציאת תרופה

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, יותר מ-36 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מדמנציה, רובם חולים באלצהיימר. הנתון צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2030, אם לא יימצא טיפול יעיל. בישראל, לפי הערכות, חיים כ-130 אלף חולי אלצהיימר.

מניעה מוקדמת של מחלת האלצהיימר היא יעד חשוב במיוחד עבור מדענים בכל רחבי העולם, ובשנה החולפת נעשו מספר פריצות דרך במאמץ חוצה גבולות זה. ביולי האחרון, לדוגמה, צוות חוקרים מאוניברסיטת פלינדרס באדלייד שבאוסטרליה בשיתוף עם המכון לרפואה מולקולרית באוניברסיטת קליפורניה פרסמו את ממצאיהם לגבי פיתוח תרופה שיכולה למנוע הצטברות של משקעי חלבון במוח (פלאק) – התסמין הבולט ביותר של מחלת האלצהיימר. לדברי החוקרים, ממצאים אלו עשויים להוביל לפיתוחו של חיסון נגד אלצהיימר בתוך פחות מחמש שנים.

במקביל, חוקרים ממכללת ביילור, בית החולים לילדים בטקסס ובית הספר הנודע לרפואה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס משתפים פעולה במחקר שמטרתו לייצר גלולה שנטילתה תמנע הצטברות של מולקולות רעילות במוח, שמאוחר יותר הופכות למרבצי פלאק מזיקים במוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully