וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודה של תקווה: חיסון לאלצהיימר נמצא בשלבי ניסוי ראשוניים

16.12.2016 / 7:19

עולם המדע ממשיך בניסיונותיו העיקשים להביס את מחלת האלצהיימר, הסוג הנפוץ ביותר של דמנציה. חיסון שבדי הראה תוצאות מבטיחות בשלבי ניסוי ראשוניים, ותרופות נגד הרפס וכולסטרול עשויות גם הן לשחק תפקיד במאבק נגד המחלה

מערכת וואלה!

בווידאו: מחקר פורץ דרך של מכון וייצמן - טיפול נגד סרטן עשוי לרפא אלצהיימר

חוקרים שבדים פרסמו השבוע בכתב העת היוקרתי The Lancet Neurology תוצאות מבטיחות לאחר סיומו של השלב הראשוני בניסוי קליני לחיסון נגד אלצהיימר. בניסוי נבדקת על בני אדם בטיחות פעילותה של תרופה שמתבייתת על חלבון הקשור למחלת האלצהיימר.

מחלת האלצהיימר, השכיחה בקרב סוגי הדמנציה, נקשרה בין היתר לשני חלבונים: עמילואיד בטא וחלבוני טאו. המחלה מאופיינת במשקעי חומר חלבוני - העמילואיד, המצטבר בקליפות המוח ויוצר מרבץ (פלאק) סביבו מרוכזים שלדי תאי מוח הרוסים ותאים דלקתיים, ובפקיעיות סיבים (tangles), הנגרמות משקיעת חלבון טאו בתאי העצב. כתוצאה מכך, ומאוד כמה גורמים, משתבשת פעילותם של תאי העצב במוח.

בעוד שרוב הטיפולים שפיתחו חוקרים עד כה לטיפול ומניעת המחלה התבססו על חלבון העמילואיד, החיסון החדש מתמקד דווקא בחלבון השני - חלבון הטאו, ופוגע במה שהחוקרים מכנים "עקב האכילס" שלו.

עוד בנושא:
בשורה בתחום חקר המוח: אותר מנגנון "עוקף אלצהיימר"
שינויים קיצוניים בהתנהגות עלולים להיות סימן לאלצהיימר
אלצהיימר: 9 גורמים שמעלים את הסיכון

סקירת סי-טי של גולגולת ומוח. ShutterStock
החיסון החדש מתמקד דווקא בחלבון שפחות נחקר - חלבון הטאו/ShutterStock

החוקרים השבדים ממכון קרולינסקה בשטוקהולם פיתחו נוגדן שתוקף את חלבוני הטאו הפגומים הקשורים למחלת האלצהיימר, המכונים "פתולוגיים" (כלומר, גורמי מחלה). הם גילו כי חלבוני טאו פתולוגיים פיתחו אזור נוסף עקב שינוי מבני שעברו הקשור במהלך המחלה, שלא קיים בקרב חלבוני טאו בריאים.

הנוגדן שפיתחו מעורר תגובה של המערכת החיסונית וגורם לה לתקוף את אותם אזורים שהצמיח חלבוני הטאו הפגומים - אותו אזור אותו כינו החוקרים "עקב אכילס" של חלבון הטאו.

הניסוי נמצא כעת בשלב שבו נבדקות יעילות הטיפול, תופעות הלוואי והתגובה הגופנית של המטופלים לתרופה, בקרב מספר מצומצם של אנשים. לדברי החוקרים, 29 מתוך 30 האנשים להם ניתן החיסון הראו תוצאות "חיוביות" לחיסון ולא התלוננו על תופעות לוואי, מלבד תגובות מקומיות בעור באזור ההזרקה (כמו אדמומיות ונוקשות של העור), עליהן דיווחו 53 אחוז מהמשתתפים. לדברי החוקרים, ייתכן שתופעה זו קשורה לשימוש ברכיב הידרוקסייד אלומיניום בחיסון.

לראשונה בעולם, אזרחית בריטית בריאה קיבלה חיסון ניסיוני לאבולה באוניברסיטת אוקספורד. רויטרס
האם בעתיד נוכל למנוע את הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה באמצעות חיסון?/רויטרס

לאור התוצאות המבטיחות, החוקרים הודיעו כי הם ממשיכים מכאן לשלבים הבאים של הניסויים הקליניים. "המחקר שלנו מעז לתקוף את המחלה מנקודת מבט אחרת. זהו החיסון הפעיל הראשון שרותם את יכולתו של הגוף לייצר נוגדנים כנגד חלבוני טאו פתולוגיים", כתבו החוקרים, והוסיפו כי על אף שמדובר בשלב מוקדם, החיסון עשוי להוות הבטחה לטיפול שיעצור את התקדמותה של המחלה הניוונית.

ואמנם, רוב הנוגדנים שנחקרו בעבר לשימוש כנגד המחלה כוונו כנגד מרבצי החלבון השני הקשור למחלה, העמילואיד בטא. בין היתר, תרופה הנמצאת בפיתוח בשם ורובסטט בידי חברת התרופות האמריקאית מרק, סיימה לא מזמן את השלב הראשון של הניסויים הקליניים. התרופה אמורה להפחית את נוכחותם של חלבוני עמילואיד בטא במוח על ידי חסימת אנזים המכונה BACE1.

מלבד התרופה הזאת, רוב הניסיונות לפתח טיפול מונע כנגד הצטברות החלבון עמילואיד בטא כשלו, או שהיו כרוכים בתופעות לוואי חמורות, בהן דלקות במוח, לאחר שפגעו גם בחלבוני עמילואיד בריאים במוח. עדיין קיימים ניסיונות אחרים להפחית את הצטברות החלבון הקטלנית, בשלבי ניסוי ראשוניים.

תרופות נגד כולסטרול והרפס למניעת אלצהיימר?

המאמץ הענף של חוקרים ומדענים למצוא תרופה או טיפול מונע למחלת האלצהיימר נמשך גם בחזיתות נוספות, כאשר חלק מהחוקרים בוחנים את יעילותן של תרופות קיימות לטיפול במצבים בריאותיים אחרים, שנקשרו בעבר עם הסיכון ללקות באלצהיימר.

משככי כאבים. ShutterStock
מספר מחקרים ברחבי העולם בוחנים האם תרופות קיימות למחלות אחרות יכולות לטפל גם באלצהיימר/ShutterStock

מחקר שפורסם השבוע בכתב העת JAMA Neurology ניסה לבדוק האם סטטינים, תרופות המיועדות להפחתת כולסטרול, עשויות להפחית גם את הסיכון לחלות באלצהיימר, והאם יש הבדלים ביעילות התרופות למניעת אלצהיימר בקרב גזעים ומגדרים שונים.

החוקרים האמריקאים מאוניברסיטיאות אריזונה ודרום קרוליינה התחקו אחר 400 אלף משתמשים בסטטינים בני 65 ומעלה, שנטלו סטטינים בקביעות (וקבוצת ביקורת שנטלה מינוך נמוך יותר) בין השנים 2006-2008, ועקבו אחר מצבם עד שנת 2013 והאם פיתחו תסמינים ראשוניים של דמנציה. זאת, לאחר שמחקרי עבר קשרו בין כולסטרול גבוה וסיכון מוגבר לאלצהיימר.

הם מצאו כי שימוש קבוע בתרופה הפחית ב-15 אחוזים את הסיכון לפתח אלצהיימר בקרב נשים וב-12 אחוזים בקרב גברים באופן כללי, אך שקיים שוני ביעילותן של תרופות שונות משתנה על מגדרים ומוצאים אתניים שונים. למשל, ליפיטור לא הראתה השפעה מובחנת בקרב גברים אך הפחיתה את הסיכון של נשים לבנות, שחורות והיספניות לחלות באלצהיימר ב-16 עד 39 אחוזים.

ד"ר בנג'מין וולוזין מהמחלקה לרפואה באוניברסיטת בוסטון, שלא נטל חלק במחקר, הסביר בראיון לרשת CBS כי גנטיקה עשויה להסביר את ההבדל בהשפעת התרופות השונות, וכי סטטינים עשויים להפחית את הסיכון למחלת האלצהיימר, מאחר שהתרופה משפרת את זרימת הדם למוח.

אילוסטרציה. ShutterStock
מחקרים מצאו קורלציה בין זיהום נגיף ההרפס והסיכון לחלות באלצהיימר/ShutterStock

ניסוי קליני נוסף ראשון המושק בימים אלה בשבדיה נועד לבדוק האם תרופות הניתנות כנגד נגיף ההרפס עשויות להועיל בטיפול כנגד אלצהיימר, לאחר שנמצאה בעבר קורלציה בין הזיהום הנגיפי לסיכון מוגבר לפתח את המחלה.

הניסוי יימשך ארבעה שבועות ול-36 חולי האלצהיימר שמשתתפים בו תינתן תרופה לטיפול בהרפס בשם ולסיקלוביר. לאחר מכן יערכו החוקרים מספר בדיקות לבחון את השעת התרופה על התהליכים הקשורים להתפתחות המחלה.

"אני מאוד נרגש מהמחקר הזה", אמר בהודעה לעיתונות הוגו לובהיים, מוביל המחקר ורופא במרכז הגריאטרי של בית החולים האוניברסיטאי בעיר אומה. "במחקרים קודמים ראינו שזיהום נגיף ההרפס מעלה את הסיכון לחלות באלצהיימר. יהיה מעניין לראות האם ניתן להשפיע על ההתקדמות הנוירודגנרטיבית (התנוונות תאי העצב) של המחלה על ידי שימוש בטיפול נגד הרפס", הוסיף.

הערכה: עד 2030 עשרות מיליוני חולי אלצהיימר בעולם

מחלת האלצהיימר היא אחת המחלות הנפוצות בזמננו, ונכון לעכשיו לא קיים טיפול יעיל למניעתה, עצירתה או האטת התקדמותה.

לפי נתונים של ארגון הבריאות העולמי, יותר מ-36 מיליון בני אדם ברחבי העולם סובלים מדמנציה, רובם חולים באלצהיימר. הארגון חוזה כי נתון זה יוכפל עד שנת 2030 אם לא יימצא טיפול יעיל. לפי הערכות, בישראל חיים 120-130 אלף חולי אלצהיימר. בארצות הברית, כחמישה מיליון בני אדם מעל גיל 65 חיים עם אלצהיימר, רובם נשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully