וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 הגורמים שמעלים את הסיכון לחלות באלצהיימר

24.8.2015 / 6:37

חוקרים סקרו אלפי מחקרים בתחום האלצהיימר ומצאו 9 גורמים שנקשרו לסיכון לחלות במחלה ההקשה. לטענתם, תשומת לב לסימנים עשויה למנוע עד כשני שליש מהמקרים

אלצהיימר. ShutterStock
אלצהיימר/ShutterStock

בכל הקשור בהזדקנות, שום דבר אינו בטוח. אך מחקר חדש מונה תשעה גורמים באורח החיים שלנו שעלולים להוות גורמי סיכון למחלת האלצהיימר. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בארצות הברית ערכו מטא-אנליזה ששיקללה אלפי מחקרים קודמים שנערכו בנושא. הממצאים הראו כי ישנם מספר יסודות שברוב המקרים נמצאים בשליטתנו, והם בעלי השפעה על הסיכויים לחלות במחלה הנוירולוגית, שבארצות הברית לבדה חולים בה כחמישה מיליון בני אדם.

מחלת האלצהיימר היא משהו שרבים מאתנו חוששים ממנו והסטטיסטיקה כיום מדברת על אחת משש נשים ואחד מתשעה גברים בממוצע שעתידים לחלות במחלה אחרי גיל 65. בדומה למחלות אחרות, האלצהיימר מתחיל שנים ואף עשרות שנים לפני שמופיעים תסמיני המחלה. על כן, להבנה של הגורמים שניתן להיזהר מהם ולפעולות שביכולתנו לנקוט כדי להפחית את הסיכון לחלות במחלה, ישנה חשיבות מכרעת.

על פי החוקרים האמריקאים, הגורמים שיכולים להגן עלינו מפני המחלה, הם כאלה שכבר ידוע כי הם טובים עבורנו: תזונה בריאה הכוללת צריכה מאוזנת של חומצה פולית, ויטמין C ויטמין E ואומגה 3, שתייה מועטה של אלכוהול ושמירה על פעילות קוגניטיבית. הם מונים גם תרופות מסוימות שקשורות לדבריהם לסיכון מופחת למחלת האלצהיימר: אסטרוגן; תרופות להפחתת כולסטרול; תרופות ללחץ דם ותרופות אנטי-דלקתיות.

תשעת הגורמים שהחוקרים קושרים עם סיכון למחלת האלצהיימר הם:

1. השמנת יתר
2. דיכאון
3. היצרות עורקים
4. השכלה נמוכה
5. רמות גבוהות של homocysteine (חומצת אמינו המעלה סיכון למחלות לב וכלי דם)
6. לחץ דם גבוה או נמוך
7. חולשה
8. עישון (במיוחד בקרב יוצאי אסיה)
9. סוכרת (במיוחד בקרב יוצאי אסיה)

תלמידה מתוסכלת. ShutterStock
שווה ללמוד בכל זאת/ShutterStock

חלק מהגורמים הללו היו יודעים עוד קודם, אך היתרון במחקר החדש הוא בכך שהוא מספק אישור עכשווי לידע הזה. יש לזכור כי המחקר רק מצא מתאם בין הגורמים הללו לבין אלצהיימר, ולא כי אלה הסיבות להיווצרות מחלה. עוד חשוב לזכור כי לגנטיקה יש השפעה מכרעת על הסיכוי להתפתחות המחלה, אך החוקרים מציינים כי תשומת לב לתשעת הגורמים שהם מנו עשויה למנוע עד כשני שליש ממקרי האלצהיימר.

רמת השכלה היא גורם חשוב

גם פרופסור שלמה נוי, מנהל בית החולים השיקומי והשרות הפסיכו גריאטרי בבית החולים שיבא, מבקש לציין שרוב הגורמים הללו ידועים כבר. הוא גם אינו מסכים עם כל הקביעות של המדענים. "לא הכל מוכח מדעית ואני לא בטוח על מה הם מסתמכים", הוא אומר. "במקרה של תרופות אנטי-דלקתיות, בעבר נערך מחקר בינלאומי, שלא הצליח להוכיח קשר בין התרופות לבין ירידה בסיכון לאלצהיימר".

לגבי גורמים אחרים, פרופסור נוי דווקא מסכים בהחלט. "עם דיכאון אני מסכים לחלוטין, כך גם כל הגורמים שקשורים בכלי הדם – השמנה, לחץ דם, עישון וסוכרת – ואנחנו יודעים כיום שטרשת עורקית קשורה בירידה קוגניטיבית. גם רמת השכלה היא גורם חשוב. יש המון עבודות שקשרו בין מספר שנות לימוד להגנה מפני המחלה. כל מה שמפעיל את המוח, בין אם זה לימוד שפה חדשה, פעילות חברתית, לימוד של סודוקו, תשבצים, כל מה שעושה אימון קוגניטיבי".

עוד באותו נושא

6 שאלות שיגלו אם אתם מאבדים את הזיכרון

לכתבה המלאה
"אלה פעולות מניעה, ולכן מומלץ להתחיל בהן בגיל צעיר. בגיל מבוגר, לפעמים זה כבר מאוחר מדי".

לדבריו, "היום יש יותר ויותר מחקר סביב נושא ה-healthy aging – הזדקנות בריאה ונעשו הרבה עבודות בנושא. ב-2013 התפרסם מחקר חשוב שהראה שאינטראקציה חברתית מגנה מפני אלצהיימר, כי היא מכריחה אותנו להיות קשובים, להפעיל כל הזמן את הראש ולהגיב לגירוי".

על פי פרופסור נוי, יש כמה צעדים שעל כולנו לנקוט בהם אם ברצוננו להפחית את הסיכון לאלצהיימר. "אני ממליץ להיות פעילים חברתית, לאתגר את המוח, לעשות פעילות גופנית, להקפיד על דיאטה דלת שומן ולשמור בקפדנות על גורמי הסיכון לטרשת עורקים, כמו עישון, לחץ דם, סוכרת והשמנה. אני ממליץ לא לחכות עם הדברים האלה לגיל מבוגר. אלה פעולות מניעה, ולכן מומלץ להתחיל בהן בגיל צעיר. בגיל מבוגר, לפעמים זה כבר מאוחר מדי".

  • עוד באותו נושא:
  • אלצהיימר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully