וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההרגל שעוזר להפיג בדידות בעשר דקות

הרבה אנשים חשו בדידות בשנת הקורונה האחרונה, וכעת מחקר שנעשה בארצות הברית מגלה איך ניתן להקל על הבדידות והחרדה הזו בכמה דקות במהלך השבוע

אישה קשישה בודדה. ShutterStock
בדידות היא תופעת לוואי מדאיגה. אישה מבוגרת מביטה בחלון/ShutterStock

בדידות היא ללא ספק אחת התופעות המדאיגות של מגיפת הקורונה, והיא לא רק משפיעה על בריאותם הנפשית של אנשים בהווה, אלא גם בעלת משמעות לגבי עתידם. מומחים הזהירו כי שנת הקורונה החולפת עלולה לפגוע במבוגרים ולבשר גל של מקרי דמנציה, בשל הניתוק מקשר בין אישי.

החדשות הטובות הן שאפשר להקל על בדידות, וזה אפילו לא דורש הרבה. מחקר חדש גילה כי שיחה עם מישהו בטלפון במשך 10 דקות מספר פעמים בשבוע יכולה להפחית את הבדידות בצורה משמעותית. מחצית מ-240 משתתפי מחקר חדש נבחרו לקבל שיחות טלפון קצרות ממתנדבים במהלך חודש, והם דיווחו כי הם חשו 20 אחוזים פחות בודדים בממוצע, כך על פי המחקר שפורסם בכתב העת JAMA Psychiatry.

המחקר כלל מתנדבים שהוכשרו בקצרה במיומנויות תקשורת אמפתיות, שכללו הקשבה פעילה ושאלת שאלות, הסבירה המחברת הראשית של המחקר מינדי כחלון, פרופסור חבר לבריאות האוכלוסייה ומנהל בכיר בבית הספר לרפואה של Dell באוניברסיטת טקסס באוסטין לאתר CNN. "לפעמים האג'נדה היא פשוט להרגיש שיש להם שליטה", אמרה כחלון, "אולי אין להם שליטה בהיבטים אחרים בחייהם, אבל הם יכולים לשלוט בשיחה", הסבירה.

בשבוע הראשון, המתנדבים התקשרו למשתתפים חמישה ימים במהלך השבוע בזמנים שהמשתתפים בחרו. בשבועות שלאחר מכן בחרו המשתתפים אם לקבל פחות משתי שיחות בשבוע או עד חמש שיחות.
השיחה הייתה קצת יותר מעשר דקות בשבוע הראשון, אמרה כחלון, אך הן ירדו ל-10 דקות בהמשך המחקר שנמשך חודש. המשתתפים שוחחו על מגוון נושאים, כולל חיי היומיום שלהם ושאלו על חייהם של המתנדבים.

גם המשתתפים שקיבלו שיחות טלפון וגם קבוצת הביקורת שלא סבלה מבדידות, חרדה ודיכאון נמדדו בסולם מדעי בתחילת החודש ובסופו. החוקרים מדדו גם את החרדה והדיכאון של נבדקי המחקר מכיוון שהפרעות אלה עשויות להיות מושפעות מהשיחות.

אישה עם מסיכה מביטה בסמארטפון. ShutterStock
שיחה קטנה ביום יכולה לעשות הבדל. אישה משתמשת במסארטפון שלה/ShutterStock

בסולם של שלוש השאלות UCLA Loneliness Scale - אמצעי מדידה מדעי נפוץ למדידת בדידות - שנע בין שלוש לתשע, המשתתפים בשיחת הטלפון עמדו בממוצע על 6.5 בהתחלה וסיימו ב-5.2. בחרדה ודיכאון נרשמה ירידה גדולה עוד יותר, עם ירידה של מעל 30 אחוזים בסולם GAD-7 (שאלון הפרעת חרדה מוכללת) וירידה של כמעט 24 אחוזים בסולם PHQ-8 (סקר דיכאון), בהתאמה. תוצאות אלו היו "בולטות עוד יותר מהשפעת הבדידות מכיוון שלא בהכרח ציפינו לדרגת תוצאות זו", אמרה כחלון.

"חשוב לפנות למשפחה ולחברים אם אתם רואים הם מרגישים בדידות", אמרה כחלון, "אני בהחלט מנסה לעבוד על התקשורת שלי עם אימא שלי", הוסיפה, והיא פועלת לתעדף האזנה לאהוביה ולאפשר להם לנהל את השיחות.

אם אתה מרגיש בודד, כחלון ממליצה לפנות למישהו ברשת המשפחתית והחברים שאתה סומך עליהם. זה יכול להיות קשה כי "המציאות היא שזה יכול לקרות רק אם יש מישהו אחר שמתעניין בך", אמרה. היא הציעה לפנות למי שאתה מאמין שיהיה "לא שיפוטי ומעוניין באמת לשמוע אותך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully