וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה מורידה 10 שנים מהחיים של החולים

חוקרים מגלזגו יצרו מדד סטטיסטי משוקלל שמטרתו להעריך עד כמה תחלואה בקורונה משפיעה על תוחלת החיים של מי שנדבקו וחלו בה, והמסקנות שלהם מטרידות מאוד

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הידבקות ב-Covid-19 ותחלואה במחלה עלולה לקצר את תוחלת החיים בעשור שלם - כך עולה ממחקר חדש שניסה לאמוד את ההשלכות ארוכות הטווח של מחלת הקורונה על הבריאות.

החוקרים, מאוניברסיטת גלזגו בסקוטלנד, גילו שרבים מהאנשים המבוגרים שמתו כתוצאה מקורונה היו בסיכון תמותה נמוך מאוד לפני שנדבקו בנגיף. להערכתם, סביר שרוב הקורבנות הללו היו ממשיכים לחיות עוד עשר שנים לפחות, לולא נדבקו בקורונה.

"המחקר הזה חזק מאוד משום שהמטרה שלו היא לספק הבנה עמוקה יותר של השלכות התמותה של Covid-19", אמר ג'וש בראונסטיין, הממונה על חדשנות בבית החולים לילדים בבוסטון. "יש איזו תפיסה רווחת שרוב האנשים שמתו כתוצאה מקורונה היו חולים עוד לפני כן בכל מיני מחלות ושממילא לא נותרו להם עוד הרבה שנים לחיות. ההערכה הכמותית שביצעו החוקרים במחקר הזה מבהירה עד כמה מדובר בתפיסה שגויה ומראה שיש אנשים שאיבדו יותר מעשור מהחיים שלהם בגלל המחלה", הוסיף בראונסטיין, שלא היה מעורב במחקר.

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
התפיסה שלרוב קורבנות הקורונה ממילא לא נותרו הרבה שנים לחיות היא תפיסה שגויה. מטופל במחלקת קורונה בבית חולים השרון/ראובן קסטרו

ממצאי המחקר מבוססים על נתונים שאספו החוקרים הן ממרכזים רפואיים והן מארגון הבריאות העולמי (WHO). החוקרים שיקללו גם נתונים נוספים אודות החולים, כמו גיל, מין ומצבים רפואיים קודמים, כדי לייצר מדד סטטיסטי של "שנות חיים שאבדו" (years of life lost, או YLL בקיצור).

"YLL הוא מדד בריאותי סטטיסטי מקובל ונפוץ שמשמש להערכת מספר שנות החיים שאבדו עקב תמותה מוקדמת. משתמשים בו בעיקר לצורך חישוב הקצאת משאבי מחקר וטיפול רפואי", הסביר בראונסטיין.

המחקר הנוכחי עדיין לא עבר ביקורת עמיתים, שתבחן את מידת הדיוק של ממצאיו ותספק להם אישוש נוסף. אולם, זו אינה הפעם הראשונה שנזק לטווח ארוך מוזכר בהקשר של מגיפת הקורונה. מחקרים קודמים כבר הראו שחולי Covid-19 סובלים מקרישי דם בגופם בסבירות גבוהה יותר, דבר שעלול להוביל לסיבוכים ארוכי טווח ולתמותה מוקדמת. ומחקר אחר, שנערך בסין, העריך כי לפחות חלק מהמחלימים מקורונה נותרים עם תפקוד ריאתי מופחת.

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
ההשלכות ארוכות הטווח של תחלואה ב-Covid-19 עדיין לא מובנות לעומק. מחלקת קורונה בבית חולים השרון/ראובן קסטרו

מומחי בריאות מדגישים שהקהילה הרפואית עדיין לא מבינה לעומק את ההשלכות הצמיתות של נגיף הקורונה החדש. ברחבי העולם ישנם עשרות מחקרים שמתנהלים בימים אלה ממש ומנסים לפצח את סוד המגיפה - מהיכן הגיע הנגיף כיצד הוא משפיע על הגוף, מתפשט ואיך הוא מגיב לטיפולים שונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully