וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השימוש במסיכה גרם לכם להבין שאתם סובלים מריח רע מהפה?

אתם לא לבד, ולפחות עכשיו אתם מודעים לריח המבאיש שיוצא מהפה שלכם, ולא רק הסביבה. הנה הסיבות הכי נפוצות לריח רע מהפה, והדרכים לטפל בהן

צילום: משרד הבריאות, עריכה: שאול אדם

בסרטון: כך תכינו מסיכות בבית

השימוש במסיכה גורר איתו כל מיני אי נעימויות - אדים במשקפיים, כאבים באוזניים ומפגשים מביכים ברחוב. בעיה נוספת שיותר ויותר אנשים מכירים בה מאז שהשימוש במסיכה הפך תדיר היא היכרות קרובה, מדי, עם ריח הפה שלהם. אם אתם מריחים את הבל הפה שלכם בעקבות השימוש במסיכה, ולא אוהבים את מה שאתם מריחים, כנראה שאתם סובלים מהליטוזיס (השם הרפואי של ריח רע מהפה). וכן, גם אחרים מריחים את זה.

על פי האקדמיה האמריקנית לרפואת שיניים, עד 80 מיליון אנשים בעולם סובלים מריח רע מהפה באופן קבוע. בדרך כלל אנשים לא מסוגלים להריח את ריח הפה של עצמם, אבל השימוש במסיכה משאיר את האוויר שנפלט מהפה קרוב מאוד, כך שרבים מגלים אותו לראשונה.

עוד בוואלה!

זו השיטה הכי יעילה לבדוק אם יש לכם ריע רע מהפה

לכתבה המלאה

באופן כללי, המקור של ריח רע מהפה הוא בגזים שמקורם בחילוף חומרים של חיידקים. קיימים גם מצבים רפואיים שגורמים לפליטת של חומרים דרך דרכי הנשימה, ובכך לריח ריח מהפה. הליטוזיס נחלקת לשני סוגים - הסוג הפזיולוגי של ריח הפה שהוא ידוע ומוכר לכולם לאחר השינה, והסוג הפתולוגי שהוא התופעה שממשיכה כל היום ולא חולפת גם אחרי צחצוח השיניים. ריח כזה יכול להיות סימן למחלות ומצבים רפואיים שונים, שחשוב להכיר. הנה הסיבות המרכזיות לריח רע מהפה, והדרכים להתמודד איתן.

1. הפה שלכם לא נקי מספיק

לכאורה הסיבה הכי ברורה מאליה, אך כדאי להתעכב עליה. כאשר חלקיקי מזון מסתובבים בין השיניים ובסביבתן, בסופו של דבר הם מפורקים על ידי חיידקים בפה ומייצרים ריח של מחלת חניכיים. גם חיבה מוגברת לממתקים תורמת לבעיה, כיוון שהם נדבקים בחריצים בין השיניים (בניגוד לשוקולד, שמתמסמס מהר), מספקים מזון לחיידקים ותורמים להתפתחות עששת, ולריח הרע שנלווה אליה.

מברשת ומשחת שיניים. Giphy
2 דקות מלאות, ואל תשכחו את הלשון. מברשת שיניים/Giphy

מה עושים? מקפידים לצחצח פעמיים ביום במשך 2 דקות מלאות, גם את הלשון, להשתמש בחוט דנטלי מדי יום, ולהיפגש עם שיננית ועם רופא השיניים לבדיקות סדירות.

2. האוכל שלכם

החשודים המיידים בריח רע מהפה הם שום ובצל, והם אכן גורמים לריח לא פשוט, אבל הם ממש לא היחידים. גם מוצרי חלב, קפה, ביצים, סוכר ואוכל חריף עלולים להשפיע על הבל הפה שלכם. רבים מהמזונות התורמים לנשימה סרוחה עושים זאת על ידי שחרור גופרית, שידועה כחומר בעל ריח רע במיוחד, אך זו לא הדרך היחידה.

סוכר, לדוגמה, משמש מזון לבקטריות בפה וגורם להן להתרבות בקצב מואץ מהרגיל. חלק מהבקטריות הללו גם גורמות להצטברות של פלאק על השיניים והחניכיים. גבינות ומוצרי חלב אחרים מכילים סוכר לקטוז, וכשהוא מתחיל להתפרק - עוד בשלב הלעיסה בפה - הוא גורם לריח רע. בשר עלול להשפיע על ריח הפה שלכם מכיוון שלסיבי החלבון שמצויים בשפע בבשר נטייה להיתקע בין השיניים ולהמשיך ללוות אתכם גם הרבה אחרי שהארוחה הסתיימה.

גיף סטייק בשר. Giphy
מלווה אתכם הרבה אחרי שהארוחה הסתיימה. סטייק/Giphy

ומה לגבי קפה? הקפה הוא גם חומצי וגם מייבש - גורם לזרימת רוק חלשה וכך יוצר את הסביבה האולטימטיבית לצמיחת חיידקים בפה. כדי לאזן את ההשפעות האלה שלו, שתו מים לאחר כל ספל קפה, להגברת יצור של רוק. הרוק נושא אנזימים שמנטרלים את החומציות בפה ומפחיתים את הסיכוי למחלות חניכיים.

מה עושים? מצחצחים שיניים אחרי שאוכלים מאכלים "בעייתיים". עם זאת חשוב לדעת כי אם אוכלים מזון עם ריחות חזקים (כגון שום או בצל), צחצוח ושימוש בחוט דנטלי רק יכסו את הריח באופן זמני, והוא לא ייעלם לחלוטין עד שהמאכלים יסיימו לעבור דרך הגוף.

3. אתם שותים או מעשנים יותר מדי

כבר כתבנו כאן שבתקופת הקורונה רבים שותים יותר מדי אלכוהול, ולהרגל הזה עלולה להיות השפעה גם על ריח הפה. צריכה מרובה של אלכוהול מייבשת את הפה, פוגעת בזרימת הרוק וגורמת לעודף פלאק - מצע מושלם להצטברות חיידקים, וליצירת ריח רע. גם עישון מייבש את הפה, כתוצאה מהחום שהוא מייצר. חוץ מהנזקים המוכרים שלו לגוף, הוא יכול לגרום גם לרגישות רבה יותר למחלות חניכיים וחלל הפה.

מה עושים? נסו להגביל את עצמכם למשקה אלכוהולי אחד בכל הזדמנות, ולוו את זה בשתיית מים, להקטנת הפוטנציאל להתייבשות. לגבי עישון - כמובן שהכי טוב זה להיגמל מההרגל הזה, אבל אם אתם עדיין לא שם - לעיסת מסטיק ללא סוכר או שימוש בסוכריית מנטה יעזרו בינתיים.

4. אתם לא אוכלים פחמימות

רבים מאיתנו עלו במשקל בתקופת הסגר, וכעת מנסים לחזור לגזרה, כאשר הדרך הפופולרית ביותר לכך בשנים האחרונות היא הימנעות מפחמימות. כאשר מקטינים את כמות הפחמימות למינימום, כפי שנעשה בדיאטה הקטוגנית, הגוף נכנס למצב שקרוי "קטוזיס" - תהליך טבעי שנועד לסייע לנו לשרוד כאשר כמות המזון שהגוף מקבל קטנה. ההיגיון שעומד מאחורי הכנסת הגוף למצב של קטוזיס היא שכך הופכים את השומן לאנרגיה זמינה ופחות ממנו מצטבר ברקמת השומן. אולם, ההשפעות נוספות של קטוזיס ומחסור בפחמימות הן עייפות, עצירות, רעב, התייבשות וכאבי ראש, וגם - ריח רע מהפה.

מה עושים? אוכלים פחמימות בריאות, במידה, וזוכרים שדיאטות טרנד באות והולכות.

5. הפה שלכם יבש

הרוק חשוב לפירוק חלקיקי המזון ולשמירה על ניקיון הרקמות בפה. כשאנחנו מיובשים הפלאק (משקעי החיידקים) בשיניים והחמצמצות הדביקה שנובעת מהיובש הזה יכולים לתרום לריח רע מהפה. וכאשר פחמימות ועמילנים נדבקים על השיניים והחניכיים, ללא רוק לשטוף אותם, זו חגיגה של ממש לחיידקים. גם תרופות נגד דיכאון, תרופות כולסטרול וסוכרת, ותרופות מרשם רבות נוספות יכולות לגרום ליובש בפה כתופעת לוואי. יובש בפה זו גם אחת מההשלכות הבולטות של נחירות.

גיף כוס מים. Giphy
זה בדרך כלל הפתרון. כוס מים/Giphy

מה עושים? שותים הרבה מים, בקביעות. חוץ מזה שזה בריא לנו באופן כללי, המים יבטיחו ייצור תקין של רוק.

6. אתם קצת חולים

לא, אנחנו לא מדברים על קורונה, הפעם, אלא על מחלות ישנות וטובות כמו צינון או סינוסיטיס. כשאנחנו גדושים בליחה או בנזלת, אנחנו נושמים דרך הפה. נשימה דרך הפה מייבשת אותו ופוגעת בזרימת הרוק. וזה, כפי שכבר ציינו, מוביל להתפתחות חיידקים. בנוסף, חלק מתופעות הלוואי של תרופות נגד צינון וסינוסיטיס הן יובש בפה.

גם דלקת שקדים יכולים לגרום לריח רע מהפה, כיוון שכשהשקדים גדולים ומחוספסים יותר, יותר חלקיקי מזון נתפסים בהם במהלך הבליעה. בהקשר זה יש לציין כי כ-5 אחוזים ממקרי ההליטוזיס קשורים בשקדים שיש להם מבנה מכתשי שבהם מצטברת פסולת היוצרת מבנים קשים קטנים של לויקוציטים (תאי דם לבנים) מתים, חיידק פה ורוק.

מה עושים? אם אתם מנוזלים, שימוש בתרסיס מי מלח יכול להקל על הנשימה מהאף. גם שתיית מים מרובה יכולה לספק לחות חדשה לפה ולשטיפת הליחה וחלקיקי המזון.

7. יש לכם בעיה במערכת העיכול

המצב הזה פחות נפוץ, מכיוון שברוב המקרים מקור הריח הוא מחלל הפה, אך אפשרי. הוושט, המחברת בין הלוע לקיבה, היא צינור סגור שאינו מאפשר חזרה של מזון או ריח, אולם בעיות כגון רפלוקס (החזר תוך וושטי) עלולות לגרום לריח רע מהפה. במקרה זה הרפלוקס יגרום לסימפטומים נוספים, כמו צרבות. גם חיידק בקיבה בשם הליקובקטור פילורי יכול לגרום לריח רע מהפה, כיוון שהוא גורם לתוצרי פסולת וגזים.

מה עושים?
הקפדה על התזונה, לעיסת מסטיק עם תחליף סוכר, וגרגור מי פה שאינם מבוססים על אלכוהול יכולים להקל על הריח, אך לא יכולים לבוא כתחליף לביקור אצל הרופא המטפל בענייני הקיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully