וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המון אנשים עושים את זה בהסגר, וזה עלול להיות מסוכן

9.4.2020 / 7:39

בכמה ערבים בשבוע האחרון מזגתם לעצמכם כוס יין או בירה? שתיתם דרינק קטן כדי לשכוח מהיום המבאס שעבר עליכם? ימי הקורונה גורמים לכולם לשתות יותר, ויש לזה מחיר בריאותי שישאר איתנו הרבה אחרי המגפה

וודקה עם רד בול זה המשקה הכי מסוכן/סיפור בדקה

בסרטון: זה המשקה האלכוהולי הכי מסוכן שיש

אנחנו כבר חודש שלם סגורים בבית - אוכלים יותר, עושים פחות ספורט, חרדים יותר, וגם - שותים יותר אלכוהול. זה אולי לא הוכח מחקרית עדיין, אבל מספיק להסתכל בעשות הפוסטים ובממים על הנושא ברשתות החברתיות כדי להבין שכוס יין בערב (במקרה טוב) היא הדרך היחידה של אנשים לשפר לעצמם את מצב הרוח בתקופה הזו. וזה לחלוטין מובן, הימים הם ימים משוגעים, חלקנו מתים משעמום בבית, ואחרים עובדים פתאום נורא קשה בחינוך ביתי, יש כאלה שבדיכאון כי הוצאו לחל"ת ואין להם כסף, ויש כאלה שמותשים מהניסיון לעבוד מהבית באחוזי משרה מצומצמים. לאן שלא תסתכלו - לכולם קשה.

וכתוצאה מכך אנשים, בארץ ובעולם, הצטיידו בכמויות אלכוהול עצומות. "הסצנות ששודרו מחנויות צפופות בסוף מרץ הראו כי הייתה התנפלות על חנויות בקבוקים, ומאוד ברור שהמכירות של אלכוהול עלו", אמר לגארדיאן פרופסור מייקל פארל, מנהל המרכז הלאומי לחקר תרופות ואלכוהול באוניברסיטת ניו סאות 'ויילס בסידני, "החשש הוא פגיעה עתידית באנשים שכבר בשוליים של שתייה כבדה. האילוצים שלהם הוסרו מהם". באילוצים הוא מתכוון לעבודה מהבית והעובדה שאיש לא רואה ושופט אותך, אבל גם לעובדה שאנשים שותים בגלל "החרדה מהמצב החברתי המורכב בו אנו נמצאים. אנשים מודאגים ממשרותיהם, כספם ובריאותם, והם אוגרים אלכוהול. זו סערה חברתית".

עוד בוואלה!

17 צעדים שיעזרו לכם לעבור את התקופה הזו בלי להשתגע

לכתבה המלאה

החשש של פרופ' פארל, ושל מומחים אחרים בעולם, הוא שאנשים ששותים בדרך כלל רק בסופי שבוע יתחילו לשתות כל יום, שתיינים חברתיים יהפכו לשתיינים יומיומיים, אנשים ששותים בשגרה באופן מתון, יהפכו לשתיינים כבדים, ושתיינים כבדים יפתחו בעיה שתייה מסוכנת. ולצערנו, זה לא נשמע מופרך.

בקבוק יין על שולחן הסלון. ShutterStock
ערב טיפוסי בימי קורונה. בקבוק יין על שולחן הסלון/ShutterStock

הנזקים הבריאותיים של שתיית אלכוהול ידועים כבר שנים, ומומחים מזהירים - עוד הרבה לפני ימי הקורונה - כי הוא מזיק לבריאות. למעשה, מומחים מזהירים כי גם לשתייה מתונה עלולה להיות השפעה שלילית על הבריאות. לפי הנחיות ארגוני הבריאות האמריקאים להפחתת הסיכון לבעיות בריאות הקשורות לאלכוהול שתיה מתונה מוגדת כעד עד משקה אחד ליום לנשים ו-2 לגברים. וכאמור, בימים בהם כולנו סגורים בבית, רבים שותים יותר מזה.

שבץ, סרטן ומוות מוקדם

בניגוד למחקרים שנעשו על עישון והשמנה, נדמה שמחקרים על שתיית אלכוהול הם פחות חד משמעיים בכל מה שנוגע לתרומה או נזקים לבריאות, אבל בשנים האחרונות מצטברים לא מעט מחקרים שמציירים תמונה די ברורה - אלכוהול מזיק לנו.

לפי מחקר אחד כזה, שנערך במשך עשור על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד באנגליה, אפילו משקה אלכוהולי אחד ביום מעלה את הסיכון לשבץ. מחקר אחר, שפורסם ב-Lancet, העלה כי אלכוהול הוא גורם סיכון מוביל למוות ולמחלות ברחבי העולם. למעש, הוא נקשר עם 2.8 מיליון מקרי מוות מדי שנה והוא גורם הסיכון השביעי המוביל למוות בטרם עת ומוגבלות ברחבי העולם בשנת 2016.

כוס עם יין אדום שמחזיקה ברקע אישה עם ציפורניים צבועות בלק אדום. ShutterStock
גורם הסיכון השביעי המוביל למוות בטרם עת. אישה מחזיקה כוס עם יין אדום/ShutterStock

אלכוהול מעלה את הסיכון גם לסרטן. הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי סיווגה את האלכוהול בקבוצה הראשונה של החומרים המסרטנים על ידי הצגת "ראיות משכנעות" שהוא אכן גורם לסרטן בבני אדם. מחקר שפורסם בשנת 2011 מצא כי אלכוהול אחראי על כ-4 אחוזים מכלל מקרי הסרטן בבריטניה. מחקר שפורסם בכתב העת המדעי לבריאות הציבור BMC בשנה שעברה הראה כי שתיה של בקבוק יין בשבוע מקבילה לעישון חמש סיגריות בשבוע אצל גברים ועשר סיגריות בשבוע אצל נשים כאשר מודדים את העלייה בסיכון לחלות במחלת הסרטן.

נשים בסיכון גבוה יותר לנזקי השתייה

גברים אמנם נוטים יותר לשתות אלכוהול מאשר נשים, וגם שותים יותר ממנו, אבל האלכוהול פוגע קשה יותר בנשים. על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) "ההבדלים המגדריים במבנה ובכימיית הגוף גורמים לנשים לספוג יותר אלכוהול, ולוקח זמן רב יותר לפרק אותו בקיבה ולסלק אותו מגופן. בגלל זה סביר יותר ששתייה תגרום לבעיות בריאות ארוכות טווח אצל נשים מאשר אצל גברים, והסיכון לשחמת ומחלות כבד אחרות גבוה יותר אצלן מאשר אצל גברים".

מחקר שפורסם בתחילת השנה בכתב העת Alcoholism: Clinical and Experimental Research, גילה כי היו כמעט מיליון מקרי מוות הקשורים לאלכוהול בארה"ב בין השנים 1999-2017, וכי העלייה השנתית הגדולה ביותר של מקרי המוות הקשורים לאלכוהול התרחשה בקרב נשים. בהקשר זה יש לציין כי גם מספר הנשים ששותות אלכוהול ומכורות אליו (כלומר מוגדרות כאלכוהוליסטיות) נמצא במגמת עלייה, על פי המכון האמריקאי הלאומי לאלכוהוליזם, ה-NIAAA.

דרינק בסוף היום גורם למוח להזדקן מהר יותר

מחקר נוסף שפורסם השנה, הפעם באנגליה, גילה כי להרגל לשתות משקה אלכוהולי בסוף כל יום עלול להיות מחיר לא קטן. חוקרים בדקו סריקות מוח של אלפי בריטים בגילאי 45 עד 81 ובמקביל בחנו את הרגלי השתייה שלהם. הם מצאו כי לכל גרם נוסף של אלכוהול שנצרך ביום, המוח של המשתתפים התבגר ב-0.02 שנים - המקבילה לכ-7 ימים. פחית בירה ממוצעת או כוס יין קטנה מכילים כ-2 גרם אלכוהול.

גיף מוח. Giphy
לאלו ששותים מדי יום יש גיל מוח יחסי גבוה. גיף מוח/Giphy

"התוצאה המעניינת ביותר היא שגיל המוח היחסי של אנשים ששותים שלוש או ארבע פעמים בשבוע אינו שונה משל אלה שאינם שותים כלל, ואילו לאלו ששותים מדי יום יש גיל מוח יחסי גבוה", אמרו אז החוקרים, "זה עשוי לספק הוכחות נוספות לכך ששתייה מתונה של אלכוהול יכולה להיות בריאה, אך לשתייה בכל יום יש סיכונים בריאותיים"

אלכוהול פוגע גם בשינה ובמצב הרוח

במצבי קצה כמו זה שאנחנו נמצאים, רבים שותים כדי לא להיכנס לדיכאון או כדי לעזור לעצמם להירדם בלי מחשבות חרדה טורדניות. הבעיה היא שאלכוהול עושה את ההפך. בזמן שאנחנו שותים אנחנו אולי מרגישים עליזים יותר, אבל המוח שלנו עובד בייצור הורמונים שמגבירים את תחושות הלחץ והחרדה. רמת הסרוטונין ("הורמון האושר") יורדת ומשפיעה על מערכת העצבים, וכל זה יכול להוביל למצב רוח רע.

גם שינה גרועה משפיעה על מצב הרוח שלנו, וגם בזה אלכוהול אשם. מחקר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת Sleep הראה כי לילה שכלל שימוש בניקוטין ו/או אלכוהול במהלך ארבע השעות שלפני השינה, ניבא איכות שינה גרועה וקטועה יותר מאשר לילה ללא שימוש בחומרים אלה. זאת, גם לאחר שהכניסו למשוואה משתנים כמו גיל, מין, השמנת יתר, רמת השכלה, ותסמינים דיכאוניים כמו חרדה ולחץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully