17 צעדים שיעזרו לכם לעבור את התקופה הזו בלי להשתגע

איך שלא תסתכלו על זה, אנחנו בתקופה קשה. מאוד. אבל אף שהדבר הכי קל לעשות הוא להיצמד לחדשות ולהיכנס לחרדה, יש לנו אחריות לשמור על שפיות. הנה העצות של ד"ר אילן רבינוביץ' שיעזרו לכם לעשות את זה

ד"ר אילן רבינוביץ'
צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מגפת הקורונה גובה מאיתנו מחיר נפשי לא פשוט. מצבים של חוסר וודאות הוא מצבים מאוד קשים לבני אדם, והחיים "בהמתן" הם לא קלים. כשהחרדה הבריאותית מתכנסת עם חוסר בהירות כלכלית, בה מאות אלפי אנשים הוצאו לחופשה כפויה ללא תשלום, עצמאיים שקורסים, חברות ועסקים סגורים, זה נורמלי והכי טבעי שמפלס החרדה עולה. איך מתמודדים עם זה?

עוד בוואלה! NEWS

מדרמה לטרגדיה: כך הטירוף הזה משפיע על כולנו

לכתבה המלאה

1. שמרו על שעות שינה וערות בדיוק כמו בימי שגרה. בתקופות מתוחות יש נטייה להפוך יום ללילה ולילה ליום, אך זה משבש את מערכות הגוף וגם מונע סינכרוניזציה בין בני הבית. הילדים תמיד יקומו מוקדם ויעירו את המבוגרים, וכדי שלא תיווצר בעיה של חסך שינה התורם לתחושת המתח והחרדה, חשוב לקבוע עיתים לזמן שינה וקימה לכל בני הבית.

2. גם טיב השינה מהותי. שינה אחידה, איכותית ורצופה מאוד נדרשת לקיום איכותי של המערכות בגוף, ואם יש קושי בכך בשל לחץ או מחשבות טורדניות, יש לפנות לרופא המשפחה שיסייע לעבור את התקופה הזו בשינה טובה.

חסך בשינה תורם לתחושת המתח והחרדה. גיף אישה במיטה (צילום: Giphy)

3. הסתגרות עלולה להוביל לאכילה כפייתית מנחמת של פחמימות, שומנים וסוכרים. להישאר כל היום בטרנינג תוך האבסה עצמית של חטיפים ומיני מתיקה מרגיע לאותו רגע, אך כעבור ימים תורם לתחושת דכדוך ומיאוס כשעומדים מול הראי והמשקל. חשוב לדאוג לארוחות משפחתיות קבועות. מתי ישבתם כזוג או כמשפחה ביחד לארוחות מסודרות: בוקר ,צהריים וערב? ראו בזה הזדמנות. כדאי גם לדאוג שיהיו בבית נשנושים בריאים, חתכו מגשי ירקות עם מטבלים, הכינו מרקים בריאים, סלטים יצירתיים ועוד.

המראה שלנו תורם להרגשה האישית ולביטחון העצמי. יש זמן, אז תקפידו על היגיינה וטיפוח. זה הזמן לקרמים ולמסכות הזנה . אני נראה טוב, משמע אני משדר בטחון עצמי עולה, וכתוצאה מרגיש יותר טוב.

4. פעילות גופנית יומיומית היא הכרחית. היא מעלה אנדורפינים וסרטונין במרווח הסינפטי במוח, וגם משפעלת את המטבוליזם שלנו. נכון שיותר נחמד להתאמן בחדר כושר, אבל חובה עכשיו לעשות התאמה לאימוני בית: עלייה וירידה במדרגות, כפיפות בטן, שכיבות סמיכה, מתיחות והיעזרות בשלל סרטוני רשת לפעילות גופנית ביתית. מומלץ גם לעשות עם הילדים "שעת כושר" משפחתית .

5. שמרו על סדר יום מובנה ומוסדר, גם לילדים. ארגנו לכם בבית מתחם Wework משותף, כל אחד עם המטלות שלו: מי במיילים של העבודה, מי בתוכנת Zoom משפחתית, מי בצפייה בסרט, ומי בציור ויצירה. סדר יום ידוע מראש של לוחות זמנים לכל בני הבית מאוד חשוב ועוזר לשמור על השפיות.

6. תעסיקו את הילדים תוך הפעלתם: שעת הכנת אוכל ובישול, שעת ניקיון הבית לקראת פסח, שעת פעילות גופנית, שעת הקראת סיפור, שעת שיחה עם סבא וסבתא דרך המחשב, שעת משחקי מחשב, שעת צפייה בטלוויזיה, ועוד.

7. ילדים קולטים הכל, ולכן ככל שנהיה יותר רגועים ולא נמנע מלענות להם על שאלותיהם, כך ייטב. נסו להסביר להם ברוגע ובנחת על מצב זמני של וירוס שתקף את העולם, ואיזה מזל יש לנו שאנחנו חיים בישראל, כי אצלנו יש מערכת רופאים ואחיות מעולה, ולכן המצב בשליטה. התקופה תעבור ונחזור לשגרה. בינתיים ננצל את הזמן עד אחרי פסח לעשות דברים שלא מגיעים אליהם בשגרה.

ילדים קולטים הכל. ילד עם מסכה מביט בחלון (צילום: shutterstock)

8. לא להיות חרד בתקופה זו של חוסר וודאות כלכלית וחרדה בריאותית לנו ולקרובים אלינו מכל, זה כמעט לא נורמלי. לכולנו יש מערכת עצבים עצמונית (אוטונומית) שיוצאת לפעולה במצבי דחק של הישרדות. היא נקראת המערכת הסימפטטית, והיא יכולה לגרום למתח, לחץ, דופק מואץ, דריכות, הזעה, קוצר נשימה. המטרה: לסלק מחשבות טורדניות שליליות הגורמות להצפה חרדתית. להבין שיש בנו כוחות וחוזקה הרבה יותר עוצמתיים ממה שחשבנו. להפוך את הלימון ללימונדה, ולנצל את הזמן לאיכות משפחתית ועשייה של דברים שתמיד דחינו. אופטימיות היא שם המשחק, והיא גם מגובה בנתונים הראליים - תראו את ישראל מול מדינות העולם הנאורות, אם כבר לעבור את המגפה הזו, אז רק פה.

9. לעצמאיים שבנינו, החוזים במפעל חייהם על סף קריסה, זכרו: לא בכדי הפכתם לעצמאיים. יש לכם כוחות עצומים של יצירת יש מאין. הדבר דורש יזמות, תושייה, ראייה למרחוק, ריצת מרתון ולא ספרינט, אחריות כוללת , מנהיגות. לכם יש את כל זה, וזה הזמן להשתמש בזה. ראשית, נסו להבין שגם אם כרגע העסק סגור, אתם תקומו כעוף החול, כי הציבור ירצה לפצות עצמו בתום המשבר הזמני. שנית, זה הזמן להמציא את הגלגל מחדש: לשמור ולהגדיל את קהל הלקוחות באופן אישי, להשתמש רבות במדיה הדיגיטלית ודרכה להעביר מסרים יומיומיים, ובמקרים מסוימים גם מתן שירות בתשלום דרך הדיגיטל. לכולכם היו שלל תכניות פיתוח במגירה שנדחו לצד, בגלל העדר זמן תוך הנעה שוטפת של העסק, זה הזמן להוציאם אל הפועל. תוכנות כמו Zoom יכולות מאוד לעזור לכם. פנו וצרו אפיקי הכנסה חדשים, צרו חיבורים עם אחרים תוך שיתוף פעולה עסקי. המוח שלכם יזמי , נצלו אותו במלוא העוצמה.

10. לא תמיד יש חשק לעשות סקס בתקופה זו , אבל יחסי מין מאוד תורמים להישרדות.

עזבו את החדשות, סקס יעזור לכם יותר. זוג מביט בטלפונים במיטה (צילום: ShutterStock)

11. מינון הצפייה בחדשות תוך מעבר ערוצים מאוד יעיל. הצפה מוחית שוב ושוב של תכנים שליליים לא תורמת. תגבילו את עצמכם בבקשה.

12. שפצו את הבית ועשו את הפסח הזה הנקי מבעבר. זה הזמן לצביעת קירות ביתית, שיפצור ותיקון נזקים מצטברים, התקנת מדפים, סידור ארונות, הכנת אלבומי תמונות, מיון וסילוק חפצים לא נדרשים שאגרנו. אתם נמצאים הרבה בבית, הפכו אותו למקום הכי כייפי שאפשר. כל מה שחלמתם לעשות ודחיתם , זה הזמן.

13. אין מוסדות תרבות, אז תכניסו את התרבות הביתה: ספר טוב, סרט טוב, הופעה של אומן אהוב, מוסיקת רקע מלבבת ומהנה.

14. אם מישהו מבני הבית מטופל בתכשירים נוגדי חרדה או דיכאון, ו/או תכשירים להפרעת קשב וריכוז באופן קבוע, זה הזמן להקפיד ליטול אותם, בלי לפספס.

15. נשים מניקות אחרי לידה - מומלץ מאוד לתת לבעל להאכיל את הפעוט בבקבוק בלילות כדי שגם לכן תהיה שינה רציפה בתקופה רגישה זו.

16. אם אתם עדיין סובלים מהפרעות שינה, לחץ מחשבות טורדניות שמעלות חרדה, תחושת מתח ומצוקה, תוגה, חוסר עניין והנאה, התפרצויות, ירידה בריכוז - אנא פנו לעזרה. במצב הנוכחי, איש חרד אחד בבית משליך ומשפיע על כל בני המשפחה.

17. תקופת הסגר היא מבחן לא פשוט לזוגיות. מילת המפתח היא: אמפתיה. נסו להיכנס לראש של בן או בת הזוג ולהבין אותם: מה הם מרגישים? מה עובר עליהם ? איך הם היו מצפים ממני להתנהג? אם בן/בת הזוג מבקשים משהו שלא נראה לכם חיוני אבל להם הוא חשוב - עשו זאת, למענכם יותר מלמענם. למען הזוגיות. אם הם בלחץ ופתאום הופכים אתכם לשק החבטות שלהם, שקלו כמה פעמים לפני שאתם מגיבים. לפרקים הבלגה מראה על חוזקה וכוח. בכלל, תשתדלו לא להגיב מיידית: מילים קשה למחוק והן נשארות לדראון עולם בלקסיקון בן הזוג. אם אתם "על סף פיצוץ", תעלו ותרדו במדרגות לשחרר את המתח כדי שלא תצטערו אחר כך על ההתנהגות שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully