וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההרגל הזה עלול לגרום למוח שלכם להזדקן מהר יותר

יש מי שמוכן להישבע ששתיית כוס יין בסוף היום מצילה אותו ומרגיעה את המוח והגוף העייפים. מחקר חדש מראה שלא רק שזה לא נכון, אלא שאתם אפילו גורמים למוח שלכם להתעייף ולהזדקן מהר יותר

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: עובדות על המוח שלא הכרתם

לא מעט נשים וגברים, גם כאלה שאנחנו מכירים אישית, מסיימים את היום שלהם עם כוס יין על הספה. מחקר חדש מאנגליה מצא כי להרגל הזה עלול להיות מחיר לא קטן. חוקרים בדקו סריקות מוח של אלפי בריטים בגילאי 45 עד 81 ובמקביל בחנו את הרגלי השתייה שלהם. הם מצאו כי לכל גרם נוסף של אלכוהול שנצרך ביום, המוח של המשתתפים התבגר ב-0.02 שנים - המקבילה לכ-7 ימים. פחית בירה ממוצעת או כוס יין קטנה מכילים כ-2 גרם אלכוהול.

לראשונה הצליחו החוקרים מבית הספר לרפואה שבאוניברסיטת דרום קליפורניה לכמת כיצד שתיית אלכוהול, כמו גם עישון, גורמים להזדקנות המוח. ד"ר ארתור טוגה ועמיתיו בחנו 17,308 אנשים שהנתונים שלהם נכללו ב- Biobank הבריטי, אחד ממאגרי הנתונים הגדולים ביותר שקיימים.

המדענים יצרו תוכנה שתעזור למחשב לעבד את גיל המוח של כל אחד מהמשתתפים. לאחר מכן השוו החוקרים את הערכות המחשב לגבי גילו של כל מוח לגילו האמיתי של האדם, והכניסו כמשתנים גם את הדיווחים העצמיים של הנחקרים על כמות האלכוהול והטבק שהם צורכים מדי יום, על מנת לבדוק אם צריכת אלכוהול או טבק באופן קבוע גורמת להזדקנות המוח.

עוד בוואלה!

מעשנים ג'וינט בסוף היום כדי להירגע? אתם צריכים לקרוא את זה

לכתבה המלאה

הממצאים הראו כי אלו ששתו אלכוהול ברוב הימים היו בעלי גיל מוחי יחסית גבוה יותר מאלו ששתו בתדירות נמוכה יותר או כלל לא שתו. לאנשים שדיווחו על שתייה כל יום היו מוחות שהיו מבוגרים בממוצע 0.4 שנים לעומת אנשים שלא שתו מדי יום.

החוקרים מצאו את אותן תוצאות עבור 11,651 אנשים במחקר שעישנו סיגריות. לאלו שעישנו ברוב הימים או בכל הימים, היה גיל מוח יחסית גבוה יותר מאלו שעישנו בתדירות נמוכה יותר או בכלל לא עישנו. עישון חפיסת סיגריות ליום בממוצע למשך שנה - נקשרה לעליית גיל המוח היחסי ב-0.03 שנים (כ-11 יום).

גיף מוח. Giphy
מה קורה במוח צעיר שמזדקן? מוח/Giphy

המשמעות של מוח "זקן" היא שהוא יראה יותר סימנים להידרדרות מאשר מוחם של אנשים אחרים באותו גיל. הרגלים מסוימים באורח החיים, כמו עישון כבד וצריכת אלכוהול, עלולים לשנות את אופן פעולתו של המוח, אך עדיין לא ברור באילו מובנים. המחברים אמרו כי השינויים במוח הם 'מתונים' וקיימים גורמים סביבתיים וגנטיים אחרים שעשויים להשפיע על גיל המוח.

המחקר שפורסם בכתב העת Scientific Reports אומנם אינו נותן תשובה חד משמעית על השאלה האם עישון ושתייה פוגעים במוח, אך הוא כן מרמז שהם עשויים לא להיות טובים למוח, מכיוון שגיל המוח יחסי גבוה יותר קשור למוח שמתפקד פחות טוב. "התוצאה המעניינת ביותר היא שגיל המוח היחסי של אנשים ששותים שלוש או ארבע פעמים בשבוע אינו שונה משל אלה שאינם שותים כלל, ואילו לאלו ששותים מדי יום יש גיל מוח יחסי גבוה. אז זה עשוי לספק הוכחות נוספות לכך ששתייה מתונה של אלכוהול יכולה להיות בריאה לחלוטין, אך לשתייה בכל יום יש סיכונים בריאותיים", סיכמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully