וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: משקה אלכוהולי אחד ביום מעלה את הסיכון לשבץ

מחקר שנערך במשך עשור מצא כי צריכה מתונה של אלכוהול מגבירה את הסיכון ללקות בשבץ. אלכוהול הוא הגורם השביעי במספר למוות בטרם עת ברחבי העולם

כוס יין אדום. ShutterStock
בריא או לא? כוס יין/ShutterStock

בניגוד למחקרים שנעשו על עישון והשמנה, נדמה שמחקרים על שתיית אלכוהול הם פחות חד משמעיים בכל מה שנוגע לתרומה או נזקים לבריאות. מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד באנגליה, מעלה חשש באשר לצריכה יומית של משקאות אלכוהוליים. אם מחקרים קודמים הראו שצריכה נמוכה של אלכוהול מגינה מפני מחלות שונות ואפילו שבץ, המחקר הנוכחי טוען שאפילו צריכה מעטה יכולה דווקא להגביר את הסיכון.

עוד בנושא:
גם צריכת אלכוהול מתונה עשויה לפגוע בתפקוד המוח
גם אקמול: התרופות שממש אסור לכם לערבב עם אלכוהול
6 דרכים שיכולות לצמצם את הסיכון שלכם לחטוף שבץ

שבץ מוח גידול רנטגן. ShutterStock
מעלה את הסיכון לשבץ/ShutterStock

החוקרים מאנגליה וסין בחנו את ההשפעה של אלכוהול על שבץ בקרב חצי מיליון בני אדם שנותרו במעקב כעשור. שני אחוזים מהנשים במחקר הודו כי הן צורכות אלכוהול באופן קבוע בהשוואה ל-33 אחוזים מהגברים. לטענת החוקרים שמחקרם התפרסם בכתב העת המדעי Lancet, במבט ראשון היה נראה כי לצריכת אלכוהול מתונה (כ-100 גרם אלכוהול בשבוע) היה אפקט מגן נגד מקרי שבץ. אבל לאחר שימוש בנתונים גנטיים מקבוצה קטנה יותר של משתתפים כהשוואה, החוקרים לא מצאו השפעה מגינה מפני שתייה מתונה. במקום זאת, עבור כל 280 גרם נוספים של אלכוהול הנצרכים בשבוע, הסיכון הכולל לשבץ עלה ב-38 אחוזים. המשמעות - משקה אחד או שניים ביום מעלים את הסיכון לשבץ ב-10 עד 15 אחוזים, וארבעה משקאות ביום מעלים את הסיכון ל-35 אחוזים.

לדברי החוקרים, גם צריכת אלכוהול מתונה מגדילה את הסיכוי לשבץ. "הממצאים על התקף לב היו פחות ברורים, ולכן אנחנו מתכוונים לאסוף עוד ראיות", אמר מחבר המחקר ג'נגמינג צ'ן מהמחלקה לבריאות מאוניברסיטת אוקספורד בהודעה לעיתונות.

אלכוהול הוא גורם סיכון מוביל למוות ולמחלות ברחבי העולם, כך עולה ממחקר קודם שפורסם ב-Lancet. המחקר מצא כי אלכוהול קשור עם 2.8 מיליון מקרי מוות מדי שנה והוא גורם הסיכון השביעי המוביל למוות בטרם עת ומוגבלות ברחבי העולם בשנת 2016. בין השנים 2007 ל-2017, מספר מקרי המוות המיוחסים לאלכוהול גדל ב-35 אחוזים, על פי ניתוח של המכון למדעי הבריאות באוניברסיטת וושינגטון. שיעור התמותה עלה ב-24 אחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully