וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: גם צריכת אלכוהול מתונה עשויה לפגוע בתפקוד המוח

12.6.2017 / 15:03

מחקרים רבים פורסמו על הטיפה המרה – חלקם מהללים את היתרונות של משקאות מסוימים, אחרים מזהירים מהסכנות. כעת מחקר חדש מראה כי אפילו צריכה מתונה של אלכוהול יכולה לפגוע ביכולות הקוגנטיביות

וודקה עם רד בול זה המשקה הכי מסוכן/סיפור בדקה

בווידאו: זה המשקה האלכוהולי הכי מסוכן

מי מאיתנו לא מודע לנזקים האפשריים, לטווח הקצר והארוך, של צריכת אלכוהול מוגזמת לבריאות? היא מעלה את הסיכון לחלות במגוון סוגי סרטן, במחלות לב, בדמנציה, וכמובן, במחלות כבד. אבל מה לגבי צריכה מתונה של אלכוהול?

עוד בנושא:
האם היכולת שלנו לשתות מושפעת מהמשקל שלנו?
מחקר חדש מגלה: כך אלכוהול ומריחואנה משפיעים על חיי המין שלכם
אפילו מעט אלכוהול מגביר את הסיכון לסרטן

בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים שטענו כי כוס יין אחת ביום עשויה להגן עלינו מפני דמנציה, כמו גם ממחלות לב. אולם כעת, מחקר חדש טוען כי צריכת אלכוהול, ואפילו צריכה מתונה, פוגעת בבריאות שלנו, ובפרט ביכולות הקוגנטיביות והמנטליות.

לדברי החוקרים, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת British Medical Journal, בקרב אנשים שצרכו אלכוהול במתינות - כוס או שתיים ביום, במשך 30 שנה, הסיכוי לחוות הידרדרות ביכולות המנטליות והקוגנטיביות היה גבוה פי שלושה מאלה שלא צרכו אלכוהול כלל.

החוקרים, מאוניברסיטת אוקספורד ואוניברסיטת קולג' בלונדון, עקבו אחר 550 גברים ונשים בריטיים במחקר ארוך טווח שהתנהל מאז 1985. החוקרים עקבו אחר כמות צריכת האלכוהול השבועית של המשתתפים ובחנו את תפקודם במגוון מטלות קוגנטיביות במהלך שש נקודות זמן שונות.

גברים שותים. ShutterStock
לחיים? אל תהיו כל כך בטוחים/ShutterStock

בשלושת השנים האחרונות למחקר, החוקרים השתמשו בטכנולוגיית הדמיה בתהודה מגנטית (MRI) כדי לבחון את השינויים במוחות המשתתפים. הם בחנו את מבנה המוח והמבנה של החומר הלבן בו, וכן את מצב ההיפוקמפוס, אזור במוח הממלא תפקיד מפתח בשימור הזיכרון וההתמצאות במרחב.

החוקרים הגדירו צריכת אלכוהול כבדה כצריכה של מעל ל-30 יחידות אלכוהול בשבוע (יחידת אלכוהות שוות ערך, למשל, לכוס 175 מ"ל של יין). הם מצאו כי הסיכון להתנוונות של ההיפוקמפוס היה הכי גבוה בקרב אותם שתיינים כבדים.

הם מצאו כי עבור אנשים ששתו אלכוהול במתינות – מה שהוגדר כ-14 עד 21 יחידות אלכוהול בשבוע (בין שש לשמונה כוסות יין), הסיכון לסבול מניוון של ההיפוקמפוס היה גבוה פי שלושה מאשר אצל אנשים שלא צרכו כלל אלכוהול.

ההתכווצות של ההיפוקמפוס נמצאה רק בקרב 35 אחוזים מהמשתתפים שלא שתו, בקרב 65 אחוזים מאלה ששתו במתינות ו-77 אחוזים בקרב מי ששתה מעל ל-30 יחידות בשבוע. כמו כן, החוקרים מצאו כי צריכת מעל שבע יחידות של אלכוהול בשבוע גרמה להידרדרות מהירה יותר בהיבטים קוגניטיביים כגון שליטה בשפה, בהשוואה לאלו שלא שתו אלכוהול.

השלכות על יחס מערכת הבריאות לאלכוהול

ד"ר אניה טופיוולה, מרצה קלינית במרכז לפסיכיאטריה לגיל הזהב באוניברסיטת אוקספורד, שלקחה חלק במחקר, הסבירה בראיון לרשת CBS האמריקאית כי בעוד שיש מקום למחקרים נוספים על מנת לאושש את הממצאים, יש צורך לקחת את הדברים בחשבון מבחינת מדיניות מערכת הבריאות כבר עכשיו.

"לטעמי, הממצאים האלה מעלים סימן שאלה לגבי הבטיחות של ההנחיות הנוכחיות לגבי צריכת אלכוהול", אמרה טופיוולה. לפי הנחיות משרד הבריאות האמריקאי, צריכת אלכוהול מתונה מוגדרת כצריכת משקה אלכוהולי ביום לנשים ועד לשני משקאות לגברים.

המחקר עורר תגובות רבות בקהילה המדעית, לחיוב ולשלילה. במאמר ביקורת שפורסם לצד המחקר, ד"ר קיליאן וולש, מומחה לנוירופסיכיאטריה מבית החולים הממלכתי של אדינבורו, כתב כי הממצאים "מחזקים את הטענה כי הרגלי שתיית אלכוהול שרבים תופסים כנורמליים הם בעלי השפעות שליליות על הבריאות. עם פרסום מחקר זה, ההצדקה של שתייה מתונה הופכת קשה יותר".

אישה שותה יין ומעשנת סיגריה. ShutterStock
האם כולנו מחפשים הצדקות להרגלים רעים?/ShutterStock

יחד עם זאת, יש מי שמעבירים ביקורת על ממצאי המחקר. ד"ר אליזבת' קולטהרד, מומחית לנוירולוגיה ודמנציה מאוניברסיטת בריסטול, אמרה לגארדיאן הביטי כי המחקר התבסס על תצפית ולפיכך "לא ניתן להסיק קשר של סיבה ותוצאה ולהוכיח כי אלכוהול אכן היה הגורם שפגע במוח". היא הוסיפה כי רוב המשתתפים במחקר היו גברים וכי במחקרים בהם נדרשים המשתתפים לדווח על הרגלים, קשה לשמור על דיוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully