וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים: אפילו מעט אלכוהול מגביר את הסיכון לסרטן

20.8.2015 / 7:21

מחקר חדש מצא קשר מטריד בין שתיית משקאות אלכוהוליים לבין מחלת הסרטן, ובמיוחד סרטן השד. מי נמצא בסיכון מוגבר, ולמי מומלץ להפסיק לשתות לאלתר? כל הפרטים

חמש עובדות על בירה. ShutterStock
אם אתם רוצים בירה, לפחות תוותרו על הסיגריה/ShutterStock

מישהו במשפחה שלכם חלה בסרטן? חוקרים מארצות הברית ממליצים כי תימנעו לחלוטין משתיית אלכוהול. זאת בעקבות מחקר חדש שמצא קשר בין שתיית משקאות אלכוהוליים לבין סרטן. המחקר הזה מצטרף לשורה של מחקרים המראים כי לאורח החיים שלנו יש השפעה על הסיכון לחלות בסרטן.

המחקר, שתוצאותיו פורסמו באחרונה בכתב העת British Medical Journal, מצא כי אפילו צריכה של כמות קטנה ביותר של אלכוהול, מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן בקרב גברים מעשנים ובקרב נשים, מעשנות ולא מעשנות. הממצאים מתבססים על נתונים ממחקרים קודמים שבוצעו בארצות הברית, שנלקחו מ-135 אלף בני אדם על פני 30 שנה.

הסרטן שהכי מושפע מאלכוהול - סרטן השד

החוקרים, מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד ומבית החולים לנשים בריגהאם בבוסטון, ניתחו את נתוניהם של נבדקים שמתו מסרטן. לאחר שנטרלו גורמים אחרים, הם מצאו כי אפילו שתייה מתונה – עד שתי כוסות ביום אצל נשים ועד ארבע כוסות אלכוהול אצל גברים – נקשרה עם סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן.

נשים ששתו מעט אלכוהול נמצאו בסיכון של 13 אחוזים יותר לחלות בסרטן, ללא קשר לשאלה האם הן מעשנות או לא. הסיכון לחלות בסרטן נמצא גבוה יותר גם אצל גברים ששתו מעט ועישנו, אבל לא נמצא קשר בין סרטן לבין גברים שלא עישנו מעולם. עוד נמצא כי הסיכון המוגבר בנשים נוגע במיוחד לסרטן השד.

"ככל הנראה, רקמת השד רגישה יותר לאלכוהול מאשר איברים אחרים", הסבירו החוקרים את הממצאים, "יתכן שהדבר קשור לרמות גבוהות יותר של הורמון נשי (אסטרוגן) והורמון גברי (אנדרוגן)".

כוס יין. ShutterStock
לשקול להפחית שתיית אלכוהול מתחת לכמות המומלצת/ShutterStock

החוקרים ציינו כי הסיכון המוגבר הוא מינימלי. אך למרות האמירה הזאת, במאמר דעה שהתפרסם יחד עם המחקר ב-British Medical Journal, כותב ד"ר יורגן רם, מהמרכז להתמכרויות ולבריאות הנפש בטורונטו קנדה, כי "אנשים בעלי היסטוריה משפחתית של סרטן ובמיוחד נשים עם היסטוריה של סרטן השד במשפחה, צריכים לשקול להפחית שתיית אלכוהול מתחת לכמות המומלצת – או אף להימנע לחלוטין משתייה – בעקבות תוצאות המחקר הזה, שמצא קשר בין שתיית אלכוהול למחלה".

הקשר בין אורח חיים לסיכון לחלות בסרטן נבדק כבר לא פעם בעבר. לפי נתונים שנאספו ממאגר גדול של מחקרים אפידמיולוגיים קודמים בבריטניה נמצא כי יותר מארבעה מתוך 10 מקרים של מחלת הסרטן ניתנים למניעה על ידי שינויים באורח חיים. המשמעות של מחקר זה, שפורסם בינואר האחרון בכתב העת הבריטי למלחמה בסרטן, היא כי ניתן היה למנוע בבריטניה לבדה כמעט 600 אלף מקרי סרטן בחמש השנים האחרונות, אם אנשים היו מסגלים לעצמם אורח חיים בריא יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully