וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורח חיים בריא יכול למנוע 4 מ-10 מקרי סרטן

11.1.2015 / 11:00

הנה עוד סיבה להתחיל ליישם את כל ההחלטות הבריאותיות לשנה החדשה. מחקר בריטי מוכיח כי שינויים קטנים באורח החיים שלנו עשויים לא רק לגרום לנו להרגיש טוב יותר, אלא גם למנוע את מחלת הסרטן

אורח חיים בריא. ShutterStock
החלטות חשובות לשנה הבאה/ShutterStock

רגע אחרי שחוקרים מהמרכז לחקר הסרטן של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור מצאו כי שני שליש ממקרי הסרטן במבוגרים היו תוצאה מקרית לחלוטין של מזל רע, מגיע מחקר בריטי גדול שמביא נתונים די דומים. החוקרים במחקר הנוכחי מצאו כי על מזל רע אומנם לא ניתן להשפיע, אבל על צריכה מוגזמת של מזון ואלכוהול כן, ומסתבר שאלה גורמים שניתנים להשפעה ובעלי הפוטנציאל הגדול ביותר למניעה של מחלת הסרטן.

לפי נתונים שנאספו ממאגר גדול של מחקרים אפידמיולוגיים קודמים בבריטניה נמצא כי יותר מ -4 מתוך 10 מקרים של מחלת הסרטן ניתנים למניעה על ידי שינויים באורח חיים. המשמעות של תוצאות המחקר שפורסם בכתב העת הבריטי למלחמה בסרטן הם כי ניתן היה למנוע רק בבריטניה לבדה כמעט 600 אלף מקרי סרטן ב-5 השנים האחרונות, אם אנשים היו מסגלים לעצמם אורח חיים בריא יותר.

תוצאות המחקר האפידמיולוגי מראות כי אין ספק שבחירת סגנון חיים מסוים יכולה להשפיע מהותית על הסיכון לסרטן. אין ערובה אומנם כי מי שמסגל לעצמו אורח חיים בריא לא ילקה בסרטן, אולם אפשר לשפר באופן משמעותי את הסיכוי למנוע אותו ולהקטין את הסיכון ללקות בו בעתיד.

סיגרים ליד כוס ויסקי. ShutterStock
אלכוהול ועישון. מהגורמים המשפיעים ביותר על מחלת הסרטן/ShutterStock

עישון
הגורם הראשון, המוכר והידוע, שנקשר במחקר הוא כמובן העישון, והוא כולל עישון אקטיבי ועישון פאסיבי. מעל 300 אלף מהאבחנות של גידולים שאובחנו בבריטניה בחמש השנים האחרונות, שהם כמעט חמישית מכל מקרי הסרטן נגרמו עקב עישון. לפי נתונים אלה, הפסקת עישון והתרחקות מעשן סיגריות הם צעד חשוב להקטנת הסיכון לחלות במחלה.

תזונה לא מאוזנת
נתונים החדשים מהמחקר מצביעים על כך שלפחות 145אלף מקרים נוספים של סרטן היו יכולים להימנע אם אנשים היו ניזונים מדיאטה מאוזנת ובריאה יותר והיו מפחיתים את צריכת הבשר האדום והבשר המעובד.

משקל גוף
המחקר מצא כי שמירה על משקל גוף תקין יכולה הייתה למנוע כ- 88 אלף מקרים של סרטן.

עוד באותו נושא

ההשפעה של תזונה על הלב שלנו

לכתבה המלאה
מאכלים לשלב בתפריט בשנה החדשה. ShutterStock
פחות בשר אדום, יותר ירקות/ShutterStock

אלכוהול
צריכת אלכוהול מופחתת הייתה יכולה למנוע 12,800 מקרי סרטן בכל שנה בבריטניה, שהם כ-4 אחוזים מכל מקרי הסרטן החדשים בבריטניה מדי שנה.

חשיפה לשמש
אף שבבריטניה שמש היא מצרך נדיר, המחקר מצא כי הגנה על העור מפני הנזקים שלה, יכולה למנוע 11,500 מקרים בשנה בבריטניה, או בסביבות 3 אחוזים מכל מקרי הסרטן החדשים בבריטניה מדי שנה.

פעילות גופנית
פעילות גופנית הייתה בעלת פוטנציאל למנוע 3,400 מקרי סרטן בשנה בבריטניה, שהם כאחוז אחד מכלל מקרי הסרטן החדשים שמתגלים בשנה.

התערבות מוכחת בהקטנת מחלות

למרות שישנם יותר מ-200 סוגים של סרטן הנגרמים על ידי שילוב של גורמים שחלקם תורשתיים, חלקם שינויים גנטיים שנרכשים במהלך החיים וחלקם סביבתיים, חשוב לנסות ולהשפיע על הגורמים במשוואה שכן ניתן למנוע. השפעה על אורח החיים שלנו היא התערבות מוכחת שיכולה למזער את הסיכון ללקות בסרטן וכמובן להקטין את הסיכון למחלות אחרות כמו מחלות לב, כלי דם וסוכרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully