וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב מקרי הסרטן הם תוצאה של "מזל רע"

4.1.2015 / 8:59

גם אם תאכלו נכון, תתעמלו ותפסיקו לעשן, יש סיכוי לא קטן שתחלו בסרטן. מחקר חדש מגלה כי שני שליש ממקרי הסרטן הם תוצאה של "תקלות" מקריות ב-DNA, ולא של הבחירות שלנו

כרומוזום איקס. ShutterStock
תאשימו את חלוקת התאים/ShutterStock

שנים אומרים לנו שאם נימנע מעישון ונקפיד על אורח חיים בריא, הסיכון שלנו לחלות בסרטן ירד משמעותית. כעת מחקר אמריקאי חדש ומקיף מראה כי שני שליש ממקרי הסרטן בקרב מבוגרים הם תוצאה של לא יותר מ"מזל רע".

בשנת 2014 אובחנו למעלה ממיליון וחצי מקרים חדשים של סרטן בארה"ב. על פי הערכות של האגודה האמריקאית לחקר הסרטן, בשנת 2015 יאובחנו למעלה מ-1.6 מיליון מקרים חדשים של סרטן, וקרוב ל-600 אלף חולים צפויים למות מהמחלה. מדובר ללא ספק במחלה בעלת ממדים עצומים ומפחידים.

מבין הגורמים המוכרים לסרטן נמצאים גורמים סביבתיים (כמו עישון או חשיפה לקרינה) לצד גורמים גנטיים (מוטציות שעוברות בתורשה כמו BRCA). לצד אלה קיימות גם מוטציות אקראיות בחלוקת ה-DNA בתא. במחקר חדש, של המרכז לחקר הסרטן של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור, מצאו החוקרים כי שני שליש ממקרי הסרטן במבוגרים היו תוצאה מקרית לחלוטין של מזל רע.

טעות ב-DNA

לפי תוצאות המחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי Science, רוב מקרי הסרטן הם תוצאה של מוטציות אקראיות שנגרמות על ידי טעויות בעת שכפול DNA בתא מתחלק שמוביל להתפתחות סרטן. בכל רקמה בגוף יש תאי גזע ספציפיים לרקמה, שמהם נוצרים תאים חדשים (adult stem cells). התאים החדשים יכולים להתמיין לחלק, או לכל סוגי התאים שקיימים ברקמה שבה הם נמצאים. תפקידם העיקרי הוא לשמר את יכולת ההתחדשות ואת היכולת "לתקן" נזקים ברקמות הגוף השונות.

אף שידוע וברור כי לטעויות בזמן חלוקת התאים יש חלק בהתהוות של סוגי סרטן שונים, עד כה לא היה מידע שמכמת את תרומתן היחסית של המוטציות הספונטניות בהשוואה לזו של גורמים תורשתיים או סביבתיים, וזה מה שצוות החוקרים ניסה לברר במחקר החדש.

החוקרים ניתחו נתונים של 31 סוגי סרטן והשוו את מספר החלוקות של תאי הגזע בכל סרטן עם הסיכון לפתח סרטן לאורך החיים. לפי הנתונים הללו, ותוך שימוש בשיטות סטטיסטיות מתקדמות ובמודל מתמטי, חישבו החוקרים את התרומה היחסית של חלוקת אותם תאי גזע לסיכון הכללי לפתח סרטן.

החוקרים גילו כי מוטציות אקראיות ב-DNA במהלך חלוקת תא עשוית להסביר כ-65% ממקרי הסרטן, ואילו רק את 35% הנותרים ניתן להסביר על ידי גורמים תורשתיים או סביבתיים. מבין סוגי הסרטן שבהם בלט שיעור המוטציות הגנטיות הספונטניות היו סרטן הלבלב, העצם, האשכים והשחלות. בצד השני של הספקטרום בלטו סרטן העור, סרטן המעי הגס וסרטן הריאות, שהושפעו בעיקר משילוב של מוטציות אקראיות עם גורמים תורשתיים וסביבתיים.

אילוסטרציה. ShutterStock
סרטן ריאות דווקא כן מושפע מהסביבה/ShutterStock

באופן כללי, גילו החוקרים כי ככל שעולה מספר החלוקות של תא גזע, עולה שיעור המוטציות האקראיות ב-DNA ועולה גם הסבירות להתפתחות סרטן. מכיוון שמוטציות כאלה הן דבר שאינו בשליטה של איש, סיכמו החוקרים כי למעשה רוב מקרי הסרטן הם תוצאה של מזל רע ולא יותר מזה. עם זאת, מציינים החוקרים, בזמן ששני שליש ממקרי הסרטן ניתן לייחס למוטציות אקראיות ב-DNA, ייתכן ואורחות חיים מסויימים עלולים להגביר את הסיכון להתפתחות מוטציות מסויימות.

מעבר לעניין הרב שמספק לנו המחקר החדש הוא גם מוסיף להבנה של חלקם היחסי החשוב של תאי הגזע הבוגרים להתפתחות הסרטן, הבנה שיכולה לסייע בתכנון אסטרטגיות טיפול ומניעה בעתיד.

שיעור התמותה מסרטן הולך ויורד

אם המחקר הזה מלחיץ אתכם, אולי המחקר פורץ הדרך השני שפורסם השבוע בארה"ב ינחם אתכם. לפי המחקר, שמבוסס על דו"ח חדש של האגודה האמריקאית לחקר הסרטן, מאז שנת 1991 ועד היום ירד שיעור התמותה ממחלת הסרטן בארה"ב בשיעור משמעותי של 22%. לפי הנתונים בארה"ב, מדובר במיליון וחצי מקרי מוות מסרטן שנמנעו במרוצת 20 השנים האחרונות, מספרים שילכו וייגדלו בעתיד.

הנתונים החדשים גם מראים כי בין השנים 2007 ל-2011, ירד שיעור מקרי הסרטן החדשים בגברים ב-1.8% בשנה. לעומת זאת, בנשים הוא נשאר ללא שינוי. למרות זאת, שיעור מקרי המוות באותה תקופה ירד ב-1.8% לשנה בגברים וב-1.4% לשנה בנשים.

במרוצת 20 השנים האחרונות חלה ירידה של למעלה משליש במקרי המוות מסרטן שד, וירידה משמעותית עוד יותר במקרי מוות מסרטן הערמונית והמעי הגס, אשר הראו ירידה בשיעור התמותה של 47% משיעור התמותה לפני שני עשורים. השיפור נובע ככל הנראה מכך שכיום הגילוי הוא לרוב בשלב מוקדם יותר וכן חלו תמורות משמעותיות בטיפולים. מבין סוגי הסרטן, שיעורי התמותה הגבוהים ביותר היו ונותרו מסרטן הריאות שגורם למותם של 27% מחולי הסרטן. מצד שני, אודות לירידה באחוזי העישון קיימת גם ירידה בשיעורי התמותה הכללית מסרטן ריאות.

בדומה למצב בארה"ב, גם נתוני האגודה למלחמה בסרטן בישראל מעודדים משום שגם שיעור ההישרדות מסרטן בישראל נמצא במגמת עלייה, לפי הנתונים שנאספו בין השנים 1991-2010, בקרב יהודים וערבים.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully