וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטן השד: יומן בדיקות

ד"ר אן גורביץ

1.5.2014 / 19:07

מתי צריך להתחיל להיבדק באופן שגרתי? אילו בדיקות מומלצות באיזה גיל? ומה קורה אם יש במשפחה שלי מקרים נוספים? ד"ר אן גורביץ עושה קצת סדר בכל הקשור לאבחון סרטן השד

נערה עירומה מחייכת מול המצלמה ומסתירה את החזה בידיה. ShutterStock
אם את חשה בגוש או בכל שינוי של השד, פני מיד לרופא/ShutterStock

לא לכולן ברור מהו הגיל שבו צריך להתחיל להיבדק, איזו בדיקה חשוב לבצע ומה המשמעות של היסטוריה של סרטן השד במשפחה. אם גם את מבולבלת, מקמי את עצמך באחת מקבוצות הגיל הבאות ותקבלי קצת תשובות.

מגיל 30 עד גיל 40

למי מומלצת הבדיקה? לכל אישה מעל גיל 30.

איזו בדיקה? עד גיל 40 רקמת השד בדרך כלל צפופה מאוד והבדיקות המועדפות הן בדיקת כירורג שד ואולטרה סאונד. מומלץ לבצע בדיקה ידנית שגרתית אצל מומחה לבריאות השד. אם את חשה בגוש או בשינוי כלשהו בשד, פני מיד לקבלת ייעוץ אצל כירורג שד. אם קיימת ההתוויה הרפואית הנדרשת, יש לבצע MRI.

היסטוריה משפחתית: אם אין במשפחתך הקרובה מקרי סרטן השד שמרי על ערנות לכל שינוי בשד ובהתאם לכך פני לייעוץ אצל כירורג שד.

אם יש במשפחתך (אצל קרובת משפחה מדרגה ראשונה) מקרה של סרטן השד או סרטן השחלות, רצוי להתחיל את שגרת הבדיקות עשר שנים לפני שתגיעי לגיל שבו אובחנה קרובת המשפחה, ולכל המאוחר בגיל 40 (כלומר, גם אם הקרובה חלתה בגיל 54, אל תתחילי את הבדיקה השגרתית רק בגיל 44).

אם קיימים כמה מקרים של סרטן השד בהיסטוריה המשפחתית, או ששמישהי במשפחתך נשאית של המוטציה הגנטית BRCA, כדאי לך לבצע בדיקה גנטית. אם יתברר שאת נשאית של הגן, את זכאית לבדיקת MRI אחת לשנה, במסגרת סל הבריאות. נהוג לבצע בדיקת MRI ובדיקת אולטרה סאונד אחת לשנה, ולשלבן עם בדיקת כירורג השד. חשוב שתדרשי זאת.

מגיל 40 עד גיל 49

מי צריכה להיבדק? מומלץ לכל אישה לבצע סדרת בדיקות שגרתית.

איזו בדיקה? הבדיקה המתאימה תלויה במרקם השד שלך. אם רקמת השד שלך צפופה מאוד את נמצאת בקבוצת סיכון להתפתחות סרטן השד. במקרה זה הבדיקה השגרתית חייבת לכלול אולטרה סאונד (אוטומטית ותלת ממדית) אחת לשנה. בכל מקרה, אם את חשה בגוש או בכל שינוי של השד, פני מיד לרופא ודרשי לקבל הפנייה לבדיקת אולטרה סאונד שד וממוגרפיה. ממוגרפיה תעזור בהערכת צפיפות השד שלך.

היסטוריה משפחתית: גם אם אין במשפחתך היסטוריה של מקרי סרטן השד, מומלץ לשים לב לכל שינוי בשד. ייעוץ גנטי ובדיקה גנטית יש לבצע על פי המלצת כירורג שד. אם את נשאית של המוטציה הגנטית BRCA את זכאית לבדיקת MRI במסגרת סל הבריאות ועלייך לבצע את שגרת הבדיקות שהומלצה על ידי הרופא. גם כאן נהוג לבצע בדיקת MRI ובדיקת אולטרה סאונד אחת לשנה, ולשלבן עם בדיקת כירורג השד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מגיל 50

מי צריכה להיבדק? כולן. נשים בנות 50 ומעלה זכאיות לבדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים במסגרת סל הבריאות.

איזו בדיקה? הבדיקה המתאימה לכולן היא ממוגרפיה. אם מתגלה בממוגרפיה כי רקמת השד שלך צפופה עלייך לדרוש גם אולטרה סאונד שד. אצל נשים שרקמת השד שלהן צפופה סיכויי התפתחות סרטן השד גבוהים פי חמישה לעומת נשים שרקמת השד שלהן אינה צפופה. בכל מקרה, אם את חשה בגוש או בכל שינוי בשד, פני מיד לרופא ובקשי הפניה לממוגרפיה ולאולטרה סאונד.

היסטוריה משפחתית: אם את נשאית של המוטציה הגנטית BRCA את זכאית לבדיקת MRI במסגרת סל הבריאות ועלייך לבצע את שגרת הבדיקות שהומלצה על ידי הרופא. גם כאן נהוג לבצע בדיקת MRI ובדיקת אולטרה סאונד אחת לשנה, ולשלבן עם בדיקת כירורג השד.

ד"ר אן גורביץ היא כירורגית שד מומחית באולטרה מדיקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully