וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים רגישות יותר לאלכוהול, ולכן מתות ממנו יותר

אנחנו מודעים היטב לנזקים שגורמת צריכה גבוהה של אלכוהול לגוף שלנו, אבל מחקר חדש מראה שלנשים יש נטייה מוגברת לסיבוכים בריאותיים רציניים יותר, כולל סיכון מוגבר למוות. למה זה קורה, בהנחה שהן לא שותות יותר מגברים?

חמש עובדות על בירה/מערכת וואלה! News

בווידאו: 5 עובדות על בירה

גבר ואישה נכנסים לבר. שניהם מזמינים משקה אלכוהולי; את אותו המשקה. כשהם מסיימים הם מזמינים סיבוב נוסף ושותים גם אותו. מרגע זה צריכת האלכוהול של האישה, ורק שלה, כבר לא נחשבת למתונה - לפחות לא לפי הנחיות ארגוני הבריאות האמריקאים להפחתת הסיכון לבעיות בריאות הקשורות לאלכוהול (עד משקה אחד ליום לנשים ו-2 לגברים). צריכה כבדה של אלכוהול מובילה להשלכות בריאותיות רציניות, את זה אתם יודעים, אבל לא כולם מודעים לכך שנשים נוטות יותר לסיבוכים רציניים כתוצאה מכך - כולל סיכון מוגבר למוות.

מחקר חדש, שפורסם בכתב העת Alcoholism: Clinical and Experimental Research, בדק את תעודות הפטירה של אמריקאים מגיל 16 ומעלה בטווח השנים 1999-2017. החוקרים גילו שהיו כמעט מיליון מקרי מוות הקשורים לאלכוהול באותה תקופה, ומהם עלה כי מספר מקרי המוות בשנה של אנשים בני 16 ומעלה הוכפל (מ-35,914 ל-72,558 מקרים בשנה). עוד עלה מהמחקר שהעלייה השנתית הגדולה ביותר של מקרי המוות הקשורים לאלכוהול התרחשה בקרב נשים (לבנות).

הנתון האחרון מדאיג במיוחד בהתחשב בכך שמספר הנשים ששותות אלכוהול ומכורות אליו (כלומר מוגדרות כאלכוהוליסטיות) נמצא במגמת עלייה, על פי המכון האמריקאי הלאומי לאלכוהוליזם, ה-NIAAA.

עוד בוואלה!

10 מאכלים שכדאי לאכול לפני ששותים אלכוהול

לכתבה המלאה

"מבחינה היסטורית, מה שהגן עד כה על הנשים מהאלכוהול הייתה הנורמה שאסור להן לשתות הרבה", הסביר ליאהו ד"ר קית המפריז, פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות באוניברסיטת סטנפורד, "חברות האלכוהול שינו את זה בעזרת סימון נשים כקהל יעד לפרסום שלהן, וזה הצליח. עכשיו נשים שותות הרבה יותר, ועכשיו הן גם מתות הרבה יותר".

אישה ממש שיכורה יושבת עם ראש על השולחן ויד מחזיקה בקבוק אלכוהול. ShutterStock
נשים סופגות יותר אלכוהול, ומפרקות אותו לאט יותר בקיבה. אישה שיכורה/ShutterStock

עובדה ידועה היא שגברים נוטים יותר לשתות אלכוהול מאשר נשים, וגם שותים יותר ממנו, אבל האלכוהול פוגע קשה יותר בנשים. על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) "ההבדלים המגדריים במבנה ובכימיית הגוף גורמים לנשים לספוג יותר אלכוהול, ולוקח זמן רב יותר לפרק אותו בקיבה ולסלק אותו מגופן. בגלל זה סביר יותר ששתייה תגרום לבעיות בריאות ארוכות טווח אצל נשים מאשר אצל גברים, והסיכון לשחמת ומחלות כבד אחרות גבוה יותר אצלן מאשר אצל גברים". לפי ה-CDC, שתייה מופרזת של אלכוהול יכולה להשפיע גם על המוח, ולגרום להתכווצות ואובדן זיכרון: "מחקרים מצביעים על כך שנשים פגיעות יותר מגברים לתופעות המזיקות למוח של צריכת אלכוהול מופרזת, והנזק אצלן יופיע לאחר תקופות קצרות יותר של שתייה מוגזמת מאשר אצל הגברים".

וזה לא נגמר בזה - שתייה מרובה של אלכוהול משפיעה גם על בריאותו של הלב, ומחקרים מראים שלנשים יש סיכון גבוה יותר לפגיעה בשריר הלב מאשר לגברים, גם כשהן שותות ברמות נמוכות יותר".

יותר פוגע, יותר מהיר

לדברי ד"ר המפריז, אחת הסיבות לכך שאלכוהול משפיע בצורה משמעותית יותר על נשים היא שגופן קטן יותר ומשקלו בממוצע נמוך יותר משל הגברים. על פי נתוני ה-NIAAA אלכוהול מתמוסס מהר יותר במים, ולנשים יש ריכוז נמוך יותר של מים בגוף מאשר לגברים. המשמעות היא שאם אישה וגבר באותו משקל ישתו את אותה כמות אלכוהול, ריכוז האלכוהול בדם של האישה יהיה גבוה יותר, וזה מציב אותה בסיכון גדול יותר לפגיעה. אבל לא מדובר רק בגודל. מחקרים מראים שלנשים יש גם פחות אנזימים מסוג dehydrogenase המסייעים לגוף בחילוף חומרים של אלכוהול.

וכאילו לא מספיק שנשים נפגעות יותר מצריכת האלכוהול, גם הנזקים הבריאותיים שנגרמים ממנו מתפתחים מהר יותר אצלן. המפריז השתמש במונח "טלסקופינג" (telescoping) מאחד המחקרים, לתיאור התקדמות מואצת מתחילת השימוש בחומרים ועד תחילת התלות וההתייחסות הראשונה לטיפול. סיכמה זאת יפה ד"ר סלסט רוב-ניקולסון מאוניברסיטת הרווארד: "בכל גיל, נשים מהירות יותר לפתח תלות באלכוהול וסובלות מהתוצאות".

לפי הנחיות התזונה בארה"ב, ההמלצות להפחתת הסיכון לבעיות בריאות הקשורות לאלכוהול הן לצרוך ממנו במתינות: עד משקה אחד ליום לנשים ו-2 לגברים (החל מגיל השתייה החוקי כמובן). מומלץ לכל הנשים לזכור שבלי קשר לגודל שלהן, גם שתייה של פחות אלכוהול ממה ששותה הגבר ששותה אתן עלולה להשפיע עליהן בצורה חמורה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully