וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הקפה: זה מה שגורם לכם להישאר ערים בלילה

אין עוררין על כך ששנת לילה טובה ואיכותית היא בין הדברים החשובים בחיי היומיום שלנו - בריאותית, נפשית וגם מעשית. הפרעות שינה הן נחלתם של רבים, אבל הסיבות להן לא תמיד ברורות. מחקר משולב של כמה אוניברסיטאות חיפש ומצא את התשובה. אז איזה הרגל הורס את השינה?

אישה שותה קפה במיטה. ShutterStock
קפה לפני השינה זה הרגל רע? לא בטוח בכלל. אישה קוראת ספר עם כוס קפה בידה/ShutterStock

הפרעות שינה מטרידות למעלה מ-30 אחוזים מאוכלוסיית העולם, והן עלולות להפריע למהלך התקין של החיים ולגרום לא רק לנדודי שינה, אלא גם למחלות לב, לחץ דם גבוה, סוכרת וסוגי סרטן שונים. ההערכה היא כי שתיית אלכוהול לפני השינה, שתיית קפה ואפילו עישון מחבלים בשנת הלילה. אבל מה האמת?

מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת פלורידה האטלנטית בשיתוף פעולה עם בית החולים בריגהם לנשים, בית הספר לבריאות הציבור ובית הספר לרפואה של הרווארד, אוניברסיטת אמורי, המכונים הלאומיים לבריאות והמרכז הרפואי של אוניברסיטת מיסיסיפי, הוא אחד מהמחקרים הגדולים ביותר שנעשו עד כה שבחנו את ההשפעה של צריכת אלכוהול, קפאין וניקוטין בערב, בקרב הקהילה האפרו-אמריקנית.

באמצעות שעון סנסורי ויומני שינה, החוקרים בדקו את תדירות השימוש של הנחקרים בערב באלכוהול, קפאין וניקוטין ואת זמן ואיכות השינה. במחקר השתתפו 785 משתתפים וסוכמו 5,164 ימים במקביל לנתונים מיומני שינה יומיים שתיעדו כמה אלכוהול, קפאין או ניקוטין נצרכו בארבעת השעות לפני שעת השינה.

מפסיקה לעשן. ShutterStock
ותרו על הסיגריה לפני השינה - היא מפריעה לכם לישון. אישה מאפרת סיגריה/ShutterStock

תוצאות המחקר, שהתפרסמו בכתב העת Sleep, עשויות להיות חדשות טובות לחובבי הקפה. החוקרים לא מצאו קשר בין צריכת קפאין לבין אף אחד מפרמטרי השינה. עבור מעשנים ואלה שנוהגים לשתות משקה אלכוהולי בארוחת הערב, המחקר הראה כי לילה שכלל שימוש בניקוטין ו/או אלכוהול במהלך ארבע השעות שלפני השינה, ניבא איכות שינה גרועה וקטועה יותר מאשר לילה ללא שימוש בחומרים אלה, גם לאחר שהכניסו למשוואה משתנים כמו גיל, מין, השמנת יתר, רמת השכלה, עבודה / בית ספר למחרת, ותסמינים דיכאוניים כמו חרדה ולחץ.

והנה סיבה נוספת להפסיק לעשן - הניקוטין היה החומר הקשור ביותר להפרעות שינה. החוקרים מצאו אינטראקציה מובהקת סטטיסטית בין שימוש בניקוטין בערב לנדודי שינה ביחס למשך השינה. השימוש בניקוטין בלילה היה קשור להפחתה ממוצעת של 42.47 דקות במשך השינה. השפעות הניקוטין עשויות להיות משמעותיות במיוחד בקרב אנשים הסובלים מנדודי שינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully