וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בועטים וצועקים מתוך שינה? אולי יש לכם את ההפרעה הזאת

הפרעת REM היא הפרעת שינה שמתאפיינת בהתנהגות אלימה מתוך שינה. הסובלים ממנה, בועטים, מכים, מרבים להתנועע ולעתים גם צועקים בשנתם. מחקר חדש מגלה שהיא עשויה להיות גם סימן אזהרה מוקדם לפרקינסון, דמנציה ומחלות נפש

נדודי שינה. ShutterStock
יכול להיות שאתם פשוט "ממחיזים" את החלומות שלכם. אישה מכסה את ראשה בכרית/ShutterStock

שינה היא זמן המנוחה והרגיעה שלנו. אנחנו נוהגים לחשוב עליה כעל פרק הזמן השקט והשלו ביותר ביום שלנו, אבל יש אנשים שהדבר האחרון שאפשר להגיד על השינה שלהם זה שהיא שלווה. אף על פי שאין נתונים מדוייקים על כך, ההערכות הן כי בין 1.7 אחוזים ל-2 אחוזים מהאוכלוסייה מפגינים התנהגויות אלימות בשינה. אפילו היו כמה תיקים פליליים שנקשרו בתופעה החריגה הזאת.

אחד ההסברים לתופעת הצעקות והתזוזות החדות בשינה הוא שהחולם "ממחיז" את חלומותיו בכך שהוא מרבה להתנועע, להכות, לבעוט ואפילו לצעוק. מאחר שאת החלומות אנחנו חולמים בשלב השינה שמכונה REM או rapid eye movement, ההפרעה הזאת קיבלה את השם: הפרעת REM.

עוד בנושא:
מתקשים להירדם בלילה? ייתכן שהלב שלכם משלם את המחיר
זו תנוחת השינה שהכי בריא לישון בה
איך אפשר לרדת במשקל תוך כדי שינה

אישה מחוברת לאלקטרודות במעבדת שינה. ShutterStock
סימן מוקדם למחלות נוירולוגיות? הפרעות שינה/ShutterStock

במחקר שנערך לאחרונה בקנדה, ניסו החוקרים לזהות את גורמי הסיכון ללקות בהפרעה הזאת. לאחר שניתחו מידע שנאסף מלמעלה מ-30 אלף משתתפים, הם הצליחו לשים את האצבע על כמה גורמים כאלה. "אף על פי שיש עוד הרבה ללמוד אודות הפרעת REM, היא עלולה להיגרם על ידי תרופות מסויימות, או שהיא עשויה להיות סימן מוקדם למצבים רפואיים נוירולוגיים אחרים כמו פרקינסון, דמנציה ומחלות ניווניות", הסביר החוקר רונלד פוסטומה מאוניברסיטת מקגיל.

מחקר שנערך בעבר גילה ש-38 אחוזים מהלוקים בהפרעת REM חלו בפרקינסון בהמשך חייהם, אולם מאמר זה התקשה לספק הסברים נאותים ומספקים לקשר הזה. עם זאת, מממצאיו עולה כי המחלה התפתחה בממוצע 12-13 שנה לאחר הופעת תסמיני הפרעת השינה האלימה.

במחקר הנוכחי, נמצא כי לאנשים עם הפרעת REM סיכוי גבוה יותר לסבול מהפרעת דחק פוסט טראומטי, מצוקה פסיכולוגית וסוגים נוספים של מחלות נפש. שימוש בסמים או צריכת אלכוהול - במיוחד בסמוך לזמן השינה, מגדילים את הסיכויים לסבול מהפרעות שינה אלימות.

עוד באותו נושא

קומו לפני השעון המעורר: שינה מרובה מקצרת לכם את החיים

לכתבה המלאה
זוג עם גרביים במיטה. ShutterStock
לפעמים יש צורך להרחיק חפצים ואפילו את הפרטנר מחדר השינה. זוג ישן יחד/ShutterStock

"זיהוי נכון של גורמי הסיכון האישיים באורח החיים שקשורים בהפרעת השינה הזאת עשויים לסייע בפיתוח דרכים למניעת הופעתה", אמר החוקר ד"ר פוסטומה, שהוא גם חבר באקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה.

מבחינת קבוצות גיל, מבוגרים בגיל העמידה ומעלה הם ככל הנראה בעלי הסיכון הגבוה ביותר לפתח את הפרעת השינה הזאת. ובנוסף, ככל הנראה שגם המגדר משחק כאן תפקיד, שכן נמצא שההפרעה משפיעה בצורה משמעותית יותר על גברים. נשים נוטות לחוות את תסמיני הפרעת REM בצורה מתונה יותר ואלימה פחות, על אף ששנתן יותר נפגעת ממנה.

להרחיק רהיטים וחפצים חדים

חשוב לציין שמעבר לגורמי הסיכון העתידיים שעליהם מצביע המחקר הזה ומחקרים אחרים שנערכו בנוגע להפרעת REM, לסובלים ממנה מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ רפואי וטיפול, משום שהתסמינים שלה עלולים לגרום לפגיעות וחבלות בשינה לחולה עצמו וגם לסביבתו. במקרים מסויימים, נרשם טיפול תרופתי שמטרתו למתן את דפוסי השינה האלימים ובנוסף, מומלץ למגן את סביבת השינה (הרחקה של חפצים חדים, הוצאת רהיטים מהחדר ולעתים גם הוצאת הפרטנר לישון בחדר אחר למען בטיחותו) כדי להקטין נזקים אפשריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully