פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מתקשים להירדם בלילה? ייתכן שהלב שלכם משלם את המחיר

      כמה השינה חשובה לבריאות? הרבה יותר משחשבנו. חוקרים מיפן מזהירים שהפרעות בשינה מגבירות את הסיכון למחלות לב בעד 52 אחוזים. אלו שני המצבים שעלולים להציב אתכם בסיכון להתקף לב ולשבץ

      מתקשים להירדם בלילה? ייתכן שהלב שלכם משלם את המחיר

      בסרטון: למה נשים צריכות יותר שינה מגברים?

      מי שחווה על בשרו בעיות בשינה יודע כי הן משפיעות על הרבה יותר מגורם אחד בבריאות. שינה לא איכותית משפיעה על הריכוז, מערערת את המצב הנפשי ואפילו פוגעת ביכולות המוטוריות. עם זאת, לא את כל ההשפעות השליליות של מחסור בשינה אנחנו יכולים להרגיש. כך עולה ממחקר חדש שהוצג בכנס של האיגוד הקרדיולוגי האירופאי שנערך בשבוע שעבר בברצלונה. ממסקנות המחקר ניכר כי בעיות בשינה עלולות להצביע על סיכון מוגבר למחלות לב בשלב מאוחר יותר של החיים.

      החוקרים, מאוניברסיטת הירושימה ביפן, בחנו נתונים על 12,876 מתושבי העיר, שגילם הממוצע הוא 68. הנשאלים, שהגיעו לבדיקות תקופתיות מקיפות שסקרו בין היתר את בריאות הלב, התבקשו למלא שאלון שבחן מאפיינים מרכזיים שמגדירים שינה איכותית. מדדים אלו כללו את איכות השינה הסובייקטיבית (כפי שהיא נתפסת בעיני הנבדקים), הזמן שלוקח להירדם, משך השינה, האפקטיביות שלה, היעדר שינה רציפה, שימוש בכדורי שינה ותפקוד לקוי לאורך היום.

      עוד בנושא:
      ישנים טוב? אלה 4 המאפיינים לשינה איכותית
      בלי שביזות בוקר: זו הדרך האידאלית לנצח את העייפות
      על הצד, גב או בטן: איזו תנוחת שינה הכי לא בריאה לכם?

      כשבחנו את הנתונים ראו החוקרים כי שניים מהמדדים האלה האלו העלו במידה ניכרת את הסיכון למחלות לב. לדבריהם, אנשים שנדרשים ליותר מחצי שעה כדי להירדם בכל לילה, מצויים בסיכון מוגבר ב-52 אחוזים ללקות בהתקף לב ובסיכון מוגבר ב-48 אחוזים לשבץ. בנוסף, הם מצאו כי מי שישן פחות משש שעות בכל לילה היה בסיכון מוגבר ב-24 אחוזים לסבול מהתקף לב.

      כרית על הראש (ShutterStock)
      לא רק הריכוז שלכם סובל ממחסור בשינה (צילום: Shutterstock)

      אם המסקנות הצליחו להבהיל אתכם – הנה צפירת הרגעה. מדובר במחקר תצפיתי– שהתבסס על קשר סטטיסטי בין שני נתונים ולא מצא קשר של סיבה ותוצאה. עם זאת, הוא מצטרף לכמה בחינות קודמות של הנושא שהראו כי השינה אכן משפיעה על בריאות הלב, בהן מחקר שנערך בשנה שעברה באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, ומצא כי שינה לא סדירה מגבירה ב-29 אחוזים את הסבירות לדופק לא סדיר ולבעיות בתפקודו.

      איך בדיוק השינה משפיעה על הלב?

      כאמור, בגלל שהחוקרים התבססו על תצפיות, אין להם הסבר מבוסס הקובע מהו בדיוק מקור הקשר בין שינה לקויה למחלות לב. עם זאת, מוביל המחקר, ד"ר מובאו סאסקי מאוניברסיטת הירושימה, הציג בכנס בברצלונה הסבר אפשרי לממצאים. לדבריו, הפרעות בשינה עלולות לגרום לשיבושים במערכת העצבים הסימפתטית, שאחראית על תגובות מידיות למצבי לחץ, חירום ומתח. תגובות אלו, מגבירות את פעימות הלב ואת לחץ הדם, בצורה שבתורה עלולה לפגוע בבריאות הלב.

      הסבר אפשרי נוסף שסיפקו החוקרים טמון דווקא בפרופיל של האנשים שחוו את שני המצבים האלה. לדבריהם, סביר שאנשים שלא ישנים כמו שצריך לא יקפידו על מאפיינים אחרים בשמירה על אורח חיים בריא, שיכולים בתורם להשפיע על מצב הלב – כמו פעילות גופנית ותזונה נכונה.

      אולם, ללא קשר להשפעה של השינה על הלב שלכם, אין ספק שהיא חשובה לבריאות במגוון רחב של תחומים – גם כאלה שעולם המדע טעם התוודע להם. אז אם אתם רוצים לשפר את איכות השינה, הנה כמה דרכים טבעיות ויעילות לעשות זאת.