וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הצד, גב או בטן: איזו תנוחת שינה הכי לא בריאה לכם?

טלי ארתור

29.11.2016 / 7:40

אנחנו מבלים שליש מהחיים שלנו בשינה, ורבים מאיתנו לא התעכבו על השאלה באיזה תנוחה כדאי להעביר אותה. ביקשנו ממומחית שתעשה לנו סדר, ולכם לילה נעים ובריא יותר

מדוע נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים?/מערכת "סיפור בדקה"

בווידיאו: למה נשים צריכות יותר שינה מגברים?

שינה היא דבר כל כך פשוט וחלק בלתי נפרד מסדר היום שלנו שקשה לחשוב עליה במונחים של "עשה ואל תעשה". בן אדם מבלה בממוצע שליש מהחיים שלו במצב הזה, אבל עדיין לא לכולנו יש תשובה לשאלה האם עדיף לנו לישון על הגב, הבטן או הצד. ביקשנו מפיזיותרפיסטית בתחום פציעות שלד שריר להסביר לנו, למי בריא יותר לישון באיזו תנוחה, ואיזו מהתנוחות נחשבת הכי גרועה?

עוד בנושא:
תנוחת השינה שלכם משפיעה גם על תפקוד המוח
מה תנוחת השינה אומרת על הזוגיות שלכם?
הכל על הפרעות שינה והטיפול בהן

תנוחות שינה של זוגות. ShutterStock
טוב לכל אלה מאיתנו שסובלים מכאבי גב. ובינינו, מי לא סובל?/ShutterStock

שינה על הצד: התנוחה הטובה ביותר

תנוחה זו היא הטובה ביותר לסובלים מכאבי גב או צוואר. רופאים אף מעודדים נשים בהריון לישון במנח זה, בעיקר על הצד השמאלי - וכך למנוע לחץ של הרחם על כלי דם גדולים ולאפשר זרימת דם מקסימלית לאם ולעובר.

בשינה על הצד צריך לשים לב לגובה הכרית: חשוב שהראש יהיה בהמשך לעמוד השדרה, זאת אומרת שהאף יהיה בקו ישר למרכז החזה. כרית גבוהה או נמוכה מדי יכולה ליצור הטייה של הראש לעומת עמוד השדרה ולגרום לחוסר סימטריה.

בנוסף, רצוי שהיד התחתונה תהיה מושטת קדימה ולא מתחת לכרית. כשהיד מונחת מתחת לכרית היא נושאת במשקל רב של הראש וחלק מממשקל הגוף. עומס זה עלול לגרום להירדמויות ותחושת עיקצוצים זמנית לאורך הגפה או לכאבים כרוניים במפרק הכתף.

לסובלים מכאבי ברכיים, ירכיים או גב תחתון ניתן לשים כרית בין הברכיים.

אישה עייפה שוכבת במיטה. ShutterStock
לא מומלץ לאנשים נוחרים/ShutterStock

שינה על הגב: לא מתאימה לכולם

יכול להיות ששינה בתנוחה זו תתאים לכם ויכול להיות שהיא תכאיב לכם - ואז יש צורך בהתאמות קלות. בכל מקרה היא לא מומלצת לסובלים מנחירות והפסקות נשימה במהלך השינה, שכן כוח המשיכה מושך את בסיס הלשון על דרכי הנשימה וגורם להצרותם.

בתנוחה זו חשוב לשים לב שיש תמיכה של המזרן או הכרית בעקומות עמוד השדרה באזור הצוואר והגב התחתון. הכרית תומכת בעקומה הצווארית וצריכה למלא את המרווח באזור זה. גם פה רצוי להמנע מכרית גבוהה מידי. מקמו את הכרית כך שהגבול התחתון שלה לא יעבור את קו הכתפיים.

אצל חלק מהאנשים עלול להיווצר רווח בין הגב התחתון והמזרן באזור המותני. במקרים אלו ניתן לשים כרית מתחת לברכיים ובכך להשטיח מעט את העקומה המותנית.

שינה. ShutterStock
עדיף לנסות ולהמנע ממנה/ShutterStock

שינה על הבטן: התנוחה הגרועה ביותר

שינה על הבטן גורמת למנח א-סימטרי של עמוד השדרה במהלך הלילה ובהחלט יכולה לתרום לכאבים כרוניים. הצוואר מונח בסיבוב לצד מסוים ולכן קיימת דחיסה של חוליות הצוואר באותו הצד והארכה של השרירים בצד השני.

מבחינה אורתופדית קיים קשר בין הצוואר וכאבים בגפה העליונה (כתפיים, מרפק וכף היד), וכן בין הצוואר וכאבי גב תחתון. זו הסיבה שחשוב לשמור על מנח נייטרלי של הצוואר ככל שניתן.

אם ניסיתם ואתם ממש לא מצליחים להתרגל לתנוחה אחרת, חשוב לפחות לנסות ולצמצם נזקים. וותרו על הכרית שגורמת ליישור ייתר בצוואר ודחיסה נוספת של החוליות, וכן, תחליפו את הצד אליו הצוואר פונה בכל פעם שאתם מתעוררים. בנוסף ניתן להניח כרית באזור האגן או הבטן התחתונה כדי לשמור על מנח נייטרלי של עמוד השדרה.

חשוב לציין כי על אף ההמלצות האלה לעיתים יש העדפה לשינה במנח מסוים בהתאם לבעיה בריאותית כלשהי והמלצה רפואית.

טלי ארתור היא פיזיותרפיסטית בתחום פציעות שלד שריר ופציעות ספורט

  • עוד באותו נושא:
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully