תנוחת השינה שלכם משפיעה גם על תפקוד המוח

    מחקר חדש מגלה שהאופן שבו אנחנו בוחרים לישון משפיע לא רק על איכות השינה ועל כאבי הגב שלנו, אלא גם על תפקוד המוח שלנו – ואפילו על הסכנה לחלות באלצהיימר. מה תנוחת השינה הכי בריאה?

    • שינה
    מור שמעוני
    לישון כדי לנקות את הראש (צילום: shutterstock)

    לכל אחד יש את התנוחה שבה הכי נוח לו לישון, אבל מחקר חדר מגלה כי כדאי לנו לשקול מחדש הרגלים ישנים, שכן הם עלולים להשפיע על התפקוד הנוירולוגי שלנו. אז איזה תנוחת שינה הכי בריאה? חוקרים מארצות הברית מצאו כי שינה על הצד מסייעת בסילוק פסולת מוחית ומקטינה את הסיכון למחלות נוירולוגיות כגון פרקינסון ואלצהיימר. עם זאת, עד כה בוצע המחקר רק על עכברי מעבדה.

    "המעניין הוא שהתנוחה הצדית היא גם ככה תנוחת השינה הפופולרית ביותר, הן בקרב בני אדם והן בקרב חיות בטבע", מציין ד"ר מייקן נדרגארד, מרצה לנוירולוגיה באוניברסיטת רוצ'סטר במדינת ניו יורק ומיוזמי המחקר. "נראה כי סיגלנו לעצמנו את התנוחה הזאת, על מנת לפנות בהצלחה במהלך השינה את חומרי הפסולת המטבולית שצברנו במהלך שעות הערות".

    עוד באותו נושא

    מומחים קבעו: כמה שעות באמת כדאי לישון

    לכתבה המלאה

    לנקות את הראש

    תהליך הניקוי של המוח מבוצע באמצעות המערכת הלימפטית, כאשר נוזל שדרתי עובר דרך המוח ומוחלף בנוזל בין-תאי. הדבר דומה לדרך שבה המערכת הלימפטית מפנה פסולת מיתר איברי הגוף, והתהליך הזה יעיל ביותר במהלך השינה. פסולת מוחית כוללת בין היתר חלבוני עמילואיד וחלבוני טאו, אשר הצטברות שלהם במוח עלולה לפגוע בתהליכים המתרחשים בו. אם תהליך הניקוי של החומרים הללו אינו מתרחש בהצלחה, עלולה להיווצר מחלה נוירולוגית.

    גורי פנק ישנים. גם להם עדיף לישון עד הצד (צילום: אימג’בנק, Gettyimages)

    במחקר, שתוצאותיו התפרסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Neuroscience, חוקרים מאוניברסיטת סטוני ברוקס בניו יורק השתמשו במכשיר MRI על מנת לבחון את הפעילות המוחית בעכברים במהלך השינה, בתנוחות השונות – על הגב, על הבטן ועל הצד. התוצאות מצביעות על כך שמוחם של העכברים שישנו על הצד פינה בהצלחה רבה יותר פסולת, בהשוואה לעכברים שישנו על הגב או על הבטן.

    "ניתוח התוצאות הראה לנו שוב ושוב שהעברה לימפטית התרחשה ביעילות הרבה ביותר בתנוחת השינה הצדית", הסבירה ד"ר הלן בנבניסט, חוקרת מאוניברסיטת סטוני ברוקס. ד"ר נדרגארד הוסיף כי "המחקר מחזק את הטענה כי לשינה יש תפקיד ביולוגי חשוב ב'ניקוי הבלגן' שנוצר בשעות הערות שלנו". השלב הבא יהיה חזרה על המחקר בבני אדם, אך בפעם הבאה שתבחרו תנוחת שינה – חישבו גם על זה.

    זו לא הפעם הראשונה שאנשי מחקר ובריאות מתייחסים לתנוחת השינה שלנו כמנבאת בריאות. רק לפני חודשיים פורסם כאן מאמר שקושר בין תנוחת השינה לבין בעיות בריאות שונות. לדברי ד"ר רייצ'ל סאלאס ממרכז הופקינס לשינה, שינה על הצד עלולה לגרום ללחץ בעצבים בידיים וברגליים, שעלולים להוביל לכאב כרוני. בנוסף, מחקרים הראו כי ריפלוקס מיצי הקיבה יכול להחמיר במצב של שכיבה על הצד, במיוחד כשמדובר על צד ימין. כדי להילחם בבעיות אלה, ממליצה סאלס לישון עם כרית לצד הגוף שתתמוך בצוואר ובגב, או אפילו לשים אותה בין הברכיים.

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
      לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

      התרעות פיקוד העורף

        walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully