פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      קומו לפני השעון המעורר: שינה מרובה מקצרת לכם את החיים

      מחקר חדש מגלה שהגדלת שעות השינה מעלה את הסיכוי לחלות במחלות לב ושבץ. שינה מופרזת מעידה על בריאות לקויה ואמורה להדליק לרופא שלכם נורה אדומה. חולמים פחות? אתם כנראה בריאים יותר

      קומו לפני השעון המעורר: שינה מרובה מקצרת לכם את החיים

      בסרטון: חמש עובדות על חלומות

      בפעם הבאה שתתלוננו על כך שאתם עייפים ותפנטזו על שנת צהריים מענגת, כדאי שתחשבו על זה שוב. מחקר חדש שנערך על ידי מומחים מהאוניברסיטאות של מנצ'סטר, לידס, קיל ומזרח אנגליה וכלל יותר מ-3 מיליון נבדקים מרחבי העולם, מצא שאנשים שישנים יותר משמונה שעות נמצאים בסיכון גבוה יותר למוות מוקדם מאשר אלו שישנים מעט שעות בלילה.

      במאמר שפרסמו החוקרים בכתב העת של איגוד רופאי הלב האמריקנים, לא נקבו בהמלצה חד משמעית למספר שעות שינה אידיאלי אך נטען כי שינה של יותר משמונה שעות בלילה מגדילה ב-47 אחוזים את הסיכוי לתמותה מוקדמת, לעומת שינה שכללה פחות משבע שעות.

      עוד באותו נושא:
      כך תדעו מה השעה הנכונה ללכת לישון כדי להתעורר רעננים - גם אחרי שינה קצרה
      מתקשים להירדם בלילה? ייתכן שהלב שלכם משלם את המחיר
      על הצד, גב או בטן: איזו תנוחת שינה הכי לא בריאה לכם?

      אישה ישנה במיטה (ShutterStock)
      אולי עדיף לקצר את הסייסטה? אישה ישנה במיטה (צילום: ShutterStock)

      לטענת החוקרים אנשים שישנים יותר מדי שעות סובלים מבעיות לא מאובחנות ושינה מופרזת צריכה להיחשב אינדיקציה לבריאות לקויה. מחלות לב וכלי דם, הפרעות דלקתיות ואנמיה הן מחלות המביאות לעייפות. גם דיכאון, מצב סוציו-אקונומי נמוך, אבטלה ופעילות גופנית נמוכה קשורים גם הם למשך שינה ארוך ורצוי לתת על כך את הדעת.

      הסיכון הנמוך ביותר לתחלואה נמצא אצל אלה שישנו בין שבע לשמונה שעות ביום. עבור אנשים שנהגו לישון יותר שעות, ההשפעה שנמדדה הייתה דרמטית. אנשים שישנו במשך תשע שעות בלילה היו בסיכון של 14 אחוזים לתמותה מוגברת, בקרב אלו שישנו 10 שעות הסיכון עלה ל-30 אחוזים ואלה שישנו במשך 11 שעות היו בסיכון גבוה ב-47 אחוזים למות מוקדם.

      אנשים שישנו 10 שעות או יותר היו גם בסיכון מוגבר של 56 אחוזים למות משבץ ו-49 אחוזים למוות ממחלות לב וכלי דם.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      רצון לישון הרבה הוא סימן למחלת לב. התקף לב (אילוסטרציה: ShutterStock)

      החוקרים סבורים שלמחקרם יש השפעה מכרעת על תפיסת בריאות הציבור בכך שהוא מוכיח ששינה מוגזמת היא סימן לסיכון מוגבר לבריאות הלב וכלי הדם וכי על רופאים להפעיל שיקול דעת כשמטופלים מדווחים על משך השינה ואיכותה במהלך התייעצויות.

      אם נמצאו דפוסי שינה מוגזמים בקרב מטופל, במיוחד זמן ממושך של שמונה שעות או יותר, ממליצים החוקרים לרופאים לשקול סינון של גורמי סיכון קרדיווסקולריים ודום נשימה בשינה, שהיא הפרעת שינה רצינית המתרחשת כאשר נשימתו של אדם נקטעת במהלך השינה.

      גבר עייף קם בבוקר (ShutterStock)
      חושבים שהחיים המודרניים מעייפים? (צילום: ShutterStock)

      כמות ואיכות השינה שלנו נקבעות לא רק על ידי מצבנו הפיזי אלא גם על ידי סיבות אחרות. השפעות תרבותיות, חברתיות, פסיכולוגיות, התנהגותיות וסביבתיות ישפיעו גם הן על השעות שנבלה במיטה. אנחנו נוטים לחשוב שהצורך לטפל בילדים או בני משפחה, דפוסי עבודה לא סדירים וזמינות של 24 שעות בחברה המודרנית מביאים לכך שאנחנו עייפים יותר, אך למעשה ההפך הוא הנכון.

      במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת קליפורניה נטען שבחברות מודרניות אנשים דווקא ישנים יותר מדי. התפיסה לפיה אנו ישנים פחות מאבותינו היא מיתוס שאין לו ביסוס או הצדקה.

      החוקרים בחנו את שעות השינה המקובלות בשבטים מנמיביה, טנזניה ובוליביה. אלה ישנים בממוצע רק שש שעות ו -25 דקות - פחות משמונה שעות השינה המומלצות שכולנו מייחלים להן.