וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים בדקו ומצאו: אלה הבדים הכי יעילים למסיכה ביתית

כותנה, משי או פוליאסטר? מאיזה בד הכי כדאי לכם להכין מסיכה ביתית ועד כמה מסיכות בד בכלל יעילות בסינון רסיסים טיפתיים שנפלטים מהפה שלכם? חוקרים בדקו ויש להם תשובות

צילום: משרד הבריאות, עריכה: שאול אדם

בסרטון: משרד הבריאות מדגים כיצד אפשר להכין מסיכה ביתית ממטפחת

החובה לעטות מסיכות בכל יציאה מהבית חשפה אותנו למגוון המסיכות שאנשים בוחרים לעצמם. רבים נשמעו להמלצת משרד הבריאות והכינו לעצמם בבית מסיכות מבד, או רכשו כאלה מאחד מאלפי היזמים והיזמיות הזריזים שהחלו לתפור ולמכור מסיכות בד מעוצבות בתקופה האחרונה. פרט לצבע ולדוגמת הבד, שהן ללא ספק בחירות אופנתיות מעניינות, נשאלת גם השאלה איזה בד הוא היעיל ומכאן שגם המומלץ ביותר להכנת מסיכות בד?

ובכן, את השאלה הזאת בדיוק יצאו לבדוק חוקרים ממעבדת ארגון ומאוניברסיטת שיקגו. הם אספו מגוון של בדים נפוצים ובדקו את יעילותם בסינון חלקיקים אירוסולים בתנאי מעבדה מיוחדים ואת תכונות הסינון שלהם גם מבחינה מכנית וגם מבחינה אלקטרוסטטית.

המסקנה שלהם היתה ששילוב של בדים מחומרים שונים בכמה שכבות יוצר את הסינון היעיל ביותר של חלקיקים קטנטנים הנישאים באוויר, אבל שלא פחות חשובה מכך היא ההתאמה של המסיכה והאופן שבו היא יושבת על הפנים, אם זה לא נעשה כראוי, הרי שכל המאמץ הוא לחינם.

עוד בוואלה!

כמו ווטסאפ בלי אמוג'י: מה עושות מסיכות לתקשורת בין אנשים?

לכתבה המלאה
אישה עוטה מסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה בקאן, צרפת 16 באפריל 2020. רויטרס
הכי טוב זה לשלב בין כמה סוגי בד. אישה עוטה מסיכת בד בקאן, צרפת/רויטרס

"ביצענו את הניסוי על מספר בדים נפוצים, בהם: כותנה, משי, שיפון, פלנל, כמה סוגים של בדים סינתטיים וכן שילובים של הבדים השונים", הסבירו המדענים במאמר שחיברו לאחר הניסויים והתפרסם בכתב העת ACS Nano. "בסופו של דבר, מצאנו ששילובים שונים של בדים נפוצים שמשמשים להכנת מסיכות ביתיות יכולים לספק הגנה משמעותית מפני הפצה של רסיסים הנישאים באוויר", סיכמו.

כדי לייצר את תנאי המעבדה לעריכת הניסוי השתמשו החוקרים בתא ערבוב חלקיקים שבו מדדו את מספר החלקיקים האירוסוליים באוויר, לאחר מכן הם העבירו את הרסיסים דרך כל אחד מסוגי הבד שנבדקו (והוצמדו לפתחו של צינור פלסטיק שפלט את הרסיסים) ודגמו את האוויר שיצא בצד השני של הבד. החלקיקים שנבדקו בניסוי היו בטווח גדלים משתנה החל מ-10 ננומטר ועד ל-10 מיקרומטר. גודלם של חלקיקי וירוס הקורונה נע לרוב בין 80 ל-120 ננומטר.

אישה בוחרת כלב לאימוץ במקסיקו סיטי, מקסיקו, 25 באפריל 2020. רויטרס
לא פחות חשוב מסוג הבד, זה שהמסיכה תשב טוב על הפנים. אישה במסיכה בוחרת כלב לאימוץ בכלביה במקסיקו סיטי/רויטרס

החוקרים מצאו שמסיכה היברידית - כלומר, מסיכה שעשויה משכבות של בדים מסוגים שונים (כותנה-משי, כותנה-שיפון, כותנה-פלנל וכדומה) "הצליחו לסנן את רובם של החלקיקים ביעילות של יותר מ-80 אחוזים עבור חלקיקים קטנים מ-300 ננומטר ויותר מ-90 אחוזים עבור חלקיקים מעל 300 ננומטר", נכתב.

איך חשמל סטטי עוזר פה?

החוקרים כתבו עוד כי הם מעריכים שהיעילות הגבוהה יחסית של המסיכות ההיברידיות היא תוצאה של שילוב בין שני מנגנוני סינון. האחד - פיזי, כלומר צפיפות הבד עצמה שחוסמת את החלקיקים ועוצרת אותם וככל שהצפיפות גבוהה יותר (ככל שהחורים בין החוטים שמרכיבים את הבד קטנים יותר), כך הסינון יעיל יותר. המנגנון השני הוא אלקטרוסטטי, וזה כבר סיפור שונה. תחשבו על חומר כמו פוליאסטר שיוצר הרבה חשמל סטטי. במקום לתת זרם לכל מי שאתם נוגעים בו, ולפרוק כך את המטען הסטטי שנצבר, החשמל הסטטי בעצם מונע מהרסיסים הקטנים להתפזר ומחזיק אותם בתוך הסביבה הסטטית.

אבל כל הממצאים האלה לא שווים כלום אם לא תלבשו את המסיכה כמו שצריך. בחלקו השני של הניסוי החוקרים יצרו חורים קטנים בין הבדים שנבדקו ובין הצינור שפלט את החלקיקים והתוצאות לא היו טובות כלל. "הבדיקות שלנו מצביעות על כך שרווחים וחורים (כמו אלה שנוצרים כאשר המסיכה לא יושבת טוב על הפנים) יכולים לגרום להפחתה של יותר מ-60 אחוזים ביעילות הסינון של מסיכות הבד", הסבירו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully