וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 סועדים נדבקו בקורונה: האם מערכת המיזוג אשמה?

חוקרים בחנו התפרצות נקודתית שגרמה ל-9 בני אדם לפחות לחלות בקורונה לאחר שסעדו במסעדה נטולת חלונות בגואנגז'ו. לטענת החוקרים, כל מי שישב בנתיב זרימת האוויר של המיזוג - נדבק

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

בסרטון: טראמפ מאיים - אם סין הפיצה את הנגיף, יהיו לכך השלכות

האם נגיף הקורונה עבר במערכת מיזוג האוויר של מסעדה והדביק לפחות 9 מהסועדים בה ב-Covid-19? זה התרחיש המסתמן שעולה מתחקיר מקרה, שמהווה עדות ראשונית לכך שמערכות מיזוג עשויות לתרום לתהליך ההתפשטות וההדבקה של נגיף הקורונה.

ב-24 בינואר לפחות 83 אנשים סעדו את ארוחת הצהריים שלהם במסעדה נטולת חלונות בקומה השלישית של בניין רב קומות בעיר הסינית גואנגז'ו. בין הסועדים היו ארבעה בני משפחה, המכונים בדו"ח משפחה A, ששבו יום קודם לכן מביקור בעיר ווהאן (מה שנחשב למוקד ההתפרצות הראשוני של המגיפה). מאוחר יותר באותו יום, אחד מבני המשפחה (אדם A1) החל להרגיש לא טוב, הוא החל להשתעל והחום שלו עלה בפתאומיות, והוא פינה את עצמו לבית החולים. עד ה-5 בפברואר מניין הסועדים שהיו במסעדה באותו זמן וחלו בקורונה עמד על 9 אנשים, בהם 4 בני משפחה A ו-5 חולים נוספים משתי משפחות אחרות (משפחות B ו-C) שישבו בשולחנות סמוכים למשפחה A.

החוקרים מהמרכז למניעת ובקרת מחלות בגואנגז'ו שבחנו את ההתפרצות המקומית הזאת סבורים שניתן להסביר אותה בעזרת זרימת האוויר במערכת מיזוג האוויר, שהפיצה נתזים טיפתיים בתוך המסעדה הלא מאווררת. גרסה ראשונית של התחקיר שלהם ומסקנותיו התפרסמה בכתב העת של ה-CDC Emerging Infectious Diseases. חשוב לציין, כי זו אינה הגרסה הסופית של המחקר, שצריך עוד לעבור ביקורת עמיתים לפני פרסומו הרשמי שצפוי רק ביולי, אולם ה-CDC מצא לנכון לפרסם את ממצאיו הראשוניים כבר עכשיו משום שעשויה להיות להם חשיבות גדולה בתזמון הנוכחי.

עוד בוואלה!

צעירים שנדבקו בקורונה בסיכון מוגבר לשבץ מוחי

לכתבה המלאה
מנועים של מזגנים מחוץ למסעדה. ShutterStock
"הרכיב המרכזי ביותר שהשפיע על ההדבקה במסעדה היה נתיב זרימת האוויר מהמיזוג". מערכת מיזוג במסעדה/ShutterStock

המחקר התחקה אחר תנועותיהם של לקוחות המסעדה שסעדו בה בשעת צהריים ושיחזר את המקום בו כל אחד מהם ישב, בהצלבה עם נתונים אודות כיווני זרימת האוויר ממערכת המיזוג של המסעדה. כפי שניתן לראות בתרשים שיצרו החוקרים, כל הסועדים שנדבקו וחלו ב-Covid19 ישבו באותו נתיב זרימת אוויר של המיזוג שבו ישב גם החולה A1. סועדים שישבו מחוץ לנתיב זרימת האוויר המסויים הזה, לא נדבקו.

תרשים של זרימת מיזוג האוויר וסדר הישיבה של הסועדים במסעדה בגואנגז'ו שבה 9 אנשים נדבקו בקורונה. Emerging Infectious Diseases/CDC, אתר רשמי
תרשים של זרימת מיזוג האוויר וסדר הישיבה של הסועדים במסעדה בגואנגז'ו שבה 9 אנשים נדבקו בקורונה/אתר רשמי, Emerging Infectious Diseases/CDC

"מסקנתנו היא שבהתפרצות הנקודתית הזאת, פעולת מערכת מיזוג האוויר היתה אחראית לפיזור הרסס הטיפתי. הרכיב המרכזי ביותר שהשפיע על ההדבקה במסעדה היה נתיב זרימת האוויר מהמיזוג", כתבו החוקרים.

עם זאת, ישנן מספר הסתייגויות באשר למסקנות הללו שיש לקחת בחשבון, לפחות כרגע. ראשית, לא ניתן לפסול את האפשרות שרק בן משפחה אחד (מכל אחת משלוש המשפחות שבהן היו נדבקים) נדבק במסעדה, וששאר בני המשפחה נדבקו ממנו מאוחר יותר ולא במסעדה. שנית, הסברה שנגיף הקורונה יכול לעבור באוויר ולהדביק הדבקה אירוסולית (הדבקה של חלקיקי נגיף שעוברים באוויר ולא ברסס טיפתי ישיר בין אדם לאדם) אינה קונצנזוס. אף על פי שידוע שהנגיף יכול לשרוד מרחק מסויים באוויר, לא ידוע עד כמה הוא יציב במקרה כזה. שלישית, המחקר מציין שבדגימות שנלקחו ממערכת מיזוג האוויר לא נמצאה תוצאה חיובית להימצאות של נגיף SARS-Cov-2, תוצאה חיובית היתה יכולה לחזק את הסברה של הדבקה דרך האוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully