וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירים שנדבקו בקורונה בסיכון מוגבר לשבץ מוחי

רופאים בארה"ב מזהירים שדווקא חולים בגילאי 30 ו-40 שחלו בצורה קלה ולעתים אף ללא תסמינים, פיתחו קרישי דם במוח ולקו בשבץ חמור. אזהרה זו מצטרפת לעדויות שהנגיף גורם לקרישיות יתר

צילום: רויטרס

אנחנו כבר יודעים היטב שנגיף הקורונה פוגע קשות בריאות וכי מי שפגיעים אליו במיוחד הם אוכלוסיות בסיכון כמו קשישים וחולים במחלות רקע, אך בימים האחרונים מגיעות אזהרות מרופאים ששמו לב שהנגיף גורם לתופעה מטרידה ומדאיגה מאוד דווקא בקרב חולים צעירים שאינם מפתחים מחלה קשה. רופאים מדווחים על מקרים של חולים ב-Covid-19 בגילאי 30-40 שלוקים בשבץ מוחי.

לאחרונה פורסם כי הווירוס גורם לקרישיות יתר אצל חלק מהחולים ולהיווצרות קרישי דם, ושבץ מוחי (שנגרם כתוצאה מהגעה של קריש דם לכלי הדם במוח) הוא סיכון צפוי במצב כזה. ד"ר תומס אוקסלי ועמיתיו בבית החולים מאונט סיני בניו יורק סיפרו על חמישה מטופלים שונים בני פחות מ-50, לכולם היו תסמינים קלים אם בכלל של Covid-19.

"נראה שהנגיף גורם לקרישיות יתר בעורקים גדולים, מה שגורם לשבץ חמור", אמר ד"ר אוקסלי בשיחה עם CNN. הדו"ח שלנו מצביע על עלייה של פי 7 במקרים של שבץ פתאומי בקרב צעירים בשבועות האחרונים. לרוב החולים הללו אין היסטוריה רפואית והם לא היו מאושפזים, אלא שהו בביתם עם תסמינים קלים של קורונה או ללא תסמינים כלל", הוא הוסיף. לדבריו, כל החולים שהגיעו לבית החולים עם שבץ נבדקו לקורונה, וכולם נמצאו חיוביים. עם זאת, הוא ציין ששניים מהם השתהו בהזעקת עזרה ופינוי לבית החולים משום שחששו שבתי החולים עמוסים שהם לא יזכו לקבל טיפול.

פינוי חולי קורונה בניו יורק - 14 אפריל 2020. רויטרס
זמן התגובה במקרה של שבץ כזה הוא קריטי. אמבולנס מפנה חולה קורונה לבית חולים בניו יורק/רויטרס

שבץ מוחי אינו נפוץ בקבוצת הגיל הצעירה הזאת, ובמיוחד לא שבץ שנגרם מחסימה בכלי הדם הגדולים המובילים אל המוח. "לשם ההשוואה, במרכז הרפואי שלנו עמד ממוצע המקרים הדומים (מטופלים מתחת לגיל 50 עם שבץ מוחי עקב חסימה בכלי דם גדול) ב-12 החודשים האחרונים על 0.73 מטופלים בכל שבועיים - זה פחות משני מטופלים בחודש" - כך כתבו הרופאים במכתב שיתפרסם בקרוב בכתב העת New England Journal of Medicine.

אחות מנגבת דמעה לאחר מחוות הוקרה של משטרת ניו יורק לצוותים הרפואיים, ארצות הברית, 17 באפריל 2020. רויטרס
גידול של פי 7 במקרי שבץ מוחי בצעירים בשבועות האחרונים. אחות בבית חולים בניו יורק/רויטרס

קריש דם בכלי דם מרכזי למוח עלול לגרום לנזק חמור אם הוא אינו מוסר מיידית. לפחות אחד מהחולים המדווחים מת כתוצאה מהשבץ, ואילו האחרים נמצאים בשיקום, בטיפול נמרץ ובמחלקות נוירולוגיות. רק אחד מהם שוחרר לביתו, אך גם הוא לדברי ד"ר אוקסלי, יזדקק לטיפול אינטנסיבי.

"האדם הממוצע שלוקה בשבץ בכלי דם גדול נותר פגוע מאוד לאחר מכן. מדובר בקריש דם גדול באחד מהעורקים הגדולים ביותר במוח", הסביר ד"ר אוקסלי. כשאספקת הדם אליהם נפסקת, תאי מוח מתים וככל שהחסימה ממושכת יותר כך הנזק המוחי יהיה נרחב יותר. טיפול זריז הוא קריטי במקרים הללו. "הטיפול היעיל ביותר במקרים של שבץ מחסימת כלי גם מרכזי הוא הסרה של הקריש, אבל זה צריך לקרות בטווח של 6 שעות, במקרים מסויימים עד 24 שעות", אמר ד"ר אוקסלי.

אוקסלי קרא לציבור לשים לב לתסמינים של שבץ, ובמיוחד אם הם חוו לאחרונה גם תסמינים קלים של מה שעשוי להיות מחלת Covid-19. תסמינים נפוצים של שבץ הם צניחה של הפנים, קושי בדיבור או דיבור לא ברור וחולשה בזרועות. בכל מקרה של חשד לשבץ יש להזעיק עזרה רפואית במהירות, משום שזמן התגובה משפיע באופן משמעותי על אפשרויות הטיפול וסיכויי ההחלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully