וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיף הקורונה פוגע קשות בתפקוד כלי הדם של חלק מהחולים

רופאים וחוקרים ברחבי העולם מדווחים על השפעות שונות ומסוכנות של הנגיף על תפקודי הקרישה ועל כלי הדם בגופם של חולי קורונה קשים. "אנחנו רואים את הקרישים נוצרים ממש לנגד עינינו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ד"ר קתרין היברט, מנהלת המחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים הכללי במסצ'וסטס, ניסתה לייצב את מצבו של אחד מחולי הקורונה שבהם היא מטפלת. לחץ הדם שלו צנח והיא ניסתה להכניס עירוי לכלי דם בפרק כף היד שלו - קריש דם סתם את הצינור. ד"ר היברט לא ויתרה, היא ניסתה שוב, עם מחט אחרת - קריש דם נוסף נוצר שוב במהירות. לקחו שלושה ניסיונות עד שהצליחה להחדיר למטופל עירוי בהצלחה.

"אנחנו רואים את הקרישים נוצרים ממש לנגד עינינו", אמרה ד"ר היברט בראיון ל-CNN, "נדיר לראות את זה קורה פעם אחת, ופעמיים זה אפילו יותר נדיר". היברט ועמיתים נוספים שלה מגלים שלחלק מחולי Covid-19 ישנה נטיה לפתח קרישי דם, שעלולים להיות קטלניים במקרה שאחד מהם ינוע במעלה כלי הדם ויגיע ללב או לריאות.

מטופלים הסובלים מנגיף הקורונה בבית חולים במילאנו שבצפון איטליה ב-27 במרץ 2020. רויטרס
מספר חסר תקדים של בעיות קרישה בחולי קורונה. מחלקת טיפול נמרץ לחולי קורונה בבית חולים באיטליה/רויטרס

"מספר המקרים של בעיות קרישה שאני נתקל בהם בטיפול נמרץ וקשורים לחולי קורונה הוא חסר תקדים. נראה שבעיות קרישיות הן נפוצות למדי בחולים הקשים", אומר ד"ר ג'פרי לורנס, המטולוג בבית החולים ווייל קורנל בניו יורק. כדי לבדוק את חשדותיו ד"ר לורנס ביצע נתיחות לאחר המוות בשני מטופלים שמתו לאחר שחלו בקורונה, ומצא קרישי דם בריאות שלהם. קרישי דם תת עוריים נמצאו גם בעוד שלושה חולים חיים שבדק.

גם בהולנד פורסם לאחרונה מחקר שמצא שיעורי קרישיות יתר גבוהים בצורה יוצאת דופן בקרב חולי קורונה שהגיעו לטיפול נמרץ. בעקבות הצטברות העדויות המדאיגות הללו התכנס צוות של רופאים מומחים מיותר מ-30 בתי חולים ברחבי העולם, מסקנתם: לא ברור למה, אבל ככל הנראה לחולי קורונה יש נטייה לקרישיות יתר.

תרומת דם. ShutterStock
בין 20 ל-25 אחוזים מהחולים סובלים מבעיות קרישה. אדם עם עירוי/ShutterStock

"זאת אחת השאלות הכי מדוברות כרגע בהקשר של קורונה", אמרה ד"ר מישל גונג, ראש מחלקת טיפול נמרץ במרכז הרפואי מונטיפיורי בעיר ניו יורק, שם החלו לתת לכל המאושפזים במחלקות הקורונה מינון מניעתי נמוך של מדללי דם, לדבריה.

במחקר ההולנדי, שכלל 184 חולי קורונה בטיפול נמרץ נמצא כי למעלה מ-20 אחוזים מהם סבלו מבעיות קרישיות. במחקר דומה שנערך על 81 חולים בווהאן שבסין, נמצא ששיעור קרישי הדם בקרב חולי קורונה עמד על 25 אחוזים.

ד"ר בהנוד ביקדלי, מומחה לרפואת לב וכלי דם במרכז הרפואי ע"ש אירווינג באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק, ומי שסייע לתאם את ההתייעצות הבינלאומית של רופאים בעניין קרישיות וקורונה סבור שהנתונים הללו מדאיגים מאוד. לדבריו, יש /שלושה הסברים אפשריים לכך שחולי קורונה נמצאים בסיכון גבוה לקרישיות יתר.

הראשונה, היא שלאחוז גבוה מהחולים שמגיעים למצב קשה יש מחלות רקע ומצבים רפואיים קיימים כמו סוכרת, מחלות לב ויתר לחץ דם. לחולים אלה - עם או בלי קורונה - יש נטייה חזקה יותר לקרישיות יתר מאשר חולים רגילים.

הסיבה השנייה היא שאחת הדרכים שבהן נגיף הקורונה יכול לגרום למוות בחולים היא שהוא גורם ל"סערת ציטוקינים" - מצב שבו הגוף מייצר תגובה חיסונית חזקה מאוד. סערה ציטוקינית, בין אם היא נגרמת על ידי נגיף הקורונה, שפעת, או כל סיבה אחרת - מעלה את הסיכון להיווצרות קרישים.

הסיבה השלישית היא שיכול להיות שיש משהו בנגיף הקורונה הנוכחי שגורם לגוף לייצר יותר קרישי דם.

רופאים מטפלים בחולי קורונה בבית חולים בווהאן שבסין, 9 בפברואר 2020. רויטרס
הנגיף תוקף גם את דפנות כלי הדם. מחלקת קורונה בבית חולים בסין/רויטרס

הבעיה העיקרית היא שטיפול בבעיות קרישה יכול להיות בעייתי. אף על פי שמינון נמוך של מדללי דם נחשב לטיפול בסיכון נמוך בדרך כלל, יכול להיות שעבור חלק מהחולים הוא אינו יעיל מספיק במניעת קרישי דם. מתן מינונים גבוהים יותר הוא בעייתי משום שהוא מגדיל את הסיכון לדימומים, שבעצמם יכולים להיות מסכני חיים.

דילול דם במינון גבוה יותר עשוי להיטיב עם חלק מחולי הקורונה, במיוחד אלה שבדיקות הדם שלהם מצביעות על רמות גבוהות במיוחד של גורם קרישה בשם D-dimer. רופאים בהארוורד שוקלים כעת לערוך ניסוי על טיפול במדללי דם בחולים כאלה. "יש צורך משווע למחקרים כאלה, שיבוצעו במהירות", אומרת ד"ר היברט, שבעצמה מלמדת רפואה בהארוורד.

"הנגיף תוקף את כלי הדם בכל מקום"

בתוך כך, מחקר שוויצרי שהתפרסם השבוע בכתב העת הרפואי The Lancet מצא שנגיף הקורונה תוקף את דפנות כלי הדם בכל הגוף, דבר שעלול להוביל בסופו של דבר לכשל רב-מערכתי של איברים חיוניים. "הנגיף הזה לא תוקף רק את הריאות - הוא תוקף את כלי הדם בכל מקום", אמר פרנק רוצ'יצקה מבית החולים האוניברסיטאי בציריך ואחד ממחברי המחקר.

קריש דם אילוסטרציה. ShutterStock
דפנות כלי הדם של חולים "מלאות בווירוס". חסימה בכלי דם/ShutterStock

לדבריו, הוא ועמיתיו גילו שהנגיף גורם ליותר מדלקת ריאות חריפה: "הוא חודר לאנדוטיליום (שכבת תאים), שהיא קו ההגנה של כלי הדם, וגורם לבעיות במיקרו-סירקולציה", אמר רוצ'יצקה בהתייחסו לבעיות בזרימת הדם בכלי דם מזעריים. השפעה זו על כלי הדם פוגעת באספקת הדם לחלקי הגוף השונים ולבסוף עוצרת את זרימת הדם אליהם, הסביר רוצ'יצקה, שגם עומד בראש המרכז לקרדיולוגיה בבית החולים האוניברסיטאי בציריך. "ממה שאנחנו רואים מבחינה קלינית מטופלים חווים בעיות בכל האיברים החיוניים - לב, כליות, מעיים... בכל מקום", אמר.

זה עשוי להסביר גם מדוע מעשנים וחולים במחלות רקע, שכלי הדם שלהם פחות בריאים מלכתחילה, נמצאו פגיעים יותר לווירוס הקורונה ולסיבוכיו. המחקר, שפורסם ביום שישי, מצא גורמים ויראליים בתוך תאים אנדוטיליים, שהם התאים שמצפים את דפנות כלי הדם, בקרב חולים ב-Covid-19. אף על פי שהמחקר הנוכחי היה קטן והתבסס על 3 מקרים בלבד, רוצ'יצקה אמר כי בנתיחות לאחר המוות שביצע במספר חולים נוספים שמתו מהנגיף הוא מצא שדפנות כלי הדם שלהם היו "מלאות בווירוס", לדבריו. כמו כן, הוא גילה שתפקוד כלי הדם בכל האיברים שלהם נפגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully