וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעולה החשובה שכדאי שתעשו אחרי שטיפת ידיים

מחקר בדק איזו דרך לייבוש ידיים מסירה יותר שאריות חיידקים ונגיפים מהידיים וגילה שלמרות שהשימוש במייבשי ידיים חשמליים הפך נפוץ יותר, מגבות נייר פי 10 יותר יעילות מהם

הדרך הנכונה לשטוף ידיים/World Health Organization (WHO)

בהנחה שכבר התרגלתם לשגרה של רחצת ידיים בתדירות גבוהה, ואתם עושים את זה מספר פעמים ביום - האם הקדשתם מחשבה גם לאופן שבו אתם מייבשים אותן? מחקר חדש שפורסם בסוף השבוע מצא שייבוש הידיים בעזרת מגבות נייר מסיר ביעילות רבה יותר פתוגנים שנותרו על הידיים לאחר שטיפה לא מספיק יסודית. זאת, בהשוואה לשימוש במייבשי ידיים חשמליים.

ידיים מלוכלכות הן אחת מדרכי ההדבקה העיקריות של חיידקים ווירוסים מכל מיני סוגים, לא רק קורונה - מהידיים הפתוגנים עוברים למשטחים - כמו ידיות של דלתות, כפתורי מעלית ועוד - אנשים אחרים נוגעים בידיהם באותם משטחים ואז מעבירים את הזיהום כשהם נוגעים לעצמם בפנים.

מחקר קטן שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת לידס בבריטניה ובתי החולים של משרד הבריאות הבריטי גילה שכאשר לא שוטפים את הידיים כמו שצריך ונותרים עליהן מיקרובים, ייבושן במגבות נייר מצליח להסיר יותר מהם בהשוואה לייבוש במייבשים חשמליים (שעושים שימוש באוויר חם).

"אנחנו סבורים שהממצאים שלנו רלוונטיים להתפשטות המהירה של מגפת הקורונה ברחבי העולם. מגבות נייר צריכות להיות האמצעי המועדף לייבוש ידיים לאחר שטיפתן, ובכך להקטין את סיכויי הזיהום והפצת הנגיף", אמרה אינס מורה מאוניברסיטת לידס, החוקרת שהובילה את המחקר הנוכחי.

שטיפת ידיים עם סבון. ShutterStock
לא כולם שוטפים ידיים מספיק ביסודיות. שטיפת ידיים במים וסבון/ShutterStock

במסגרת הניסוי ידיהם של ארבעה מתנדבים זוהמו בנגיף מסוג בקטריופג, וירוס שמדביק חיידקים ואינו מסוכן לבני אדם. לאחר מכן, המתנדבים שטפו את ידיהם ברשלנות מכוונת, כדי שיוותרו עליהן פתוגנים. הניסוי נערך בשירותים ציבוריים של בית חולים, והמתנדבים ייבשו את ידיהם במגבות נייר או במייבש ידיים חשמלי ולאחר מכן נגעו במספר משטחים, בהם: ידיות של דלתות, מעקות של מדרגות, טלפונים ניידים וסטטוסקופים.

החוקרים גילו שהן הייבוש החשמלי והן הייבוש במגבות נייר הפחית את מספר הפתוגנים שהיו על הידיים לאחר הרחיצה הלא יסודית, אולם ב-10 מתוך 11 המשטחים שנדגמו (לאחר שבאו במגע עם ידי המתנדבים), נמצא כי ייבוש במייבש חשמלי הותיר עליהם זיהום סביבתי גדול יותר באופן משמעותי. על כל המשטחים שבהם נגעו המתנדבים לאחר ייבוש במייבש ידיים חשמלי נמצאו פתוגנים בשיעור גבוה פי 10 בממוצע מזה שנמצא על משטחים שבהם נגעו לאחר ייבוש במגבות נייר. לדברי החוקרים, מסקנות מחקרם רלוונטיות במיוחד לסביבה כמו בית חולים.

מתקן מגבות נייר בשירותים ציבוריים. ShutterStock
פי 10 פחות זיהום של משטחים לאחר ניגוב במגבות נייר/ShutterStock

"ברור ששיעור הווירוס שנשאר על הידיים לאחר שטיפתן תלוי במידה רבה ביעילות שבה כל אחד שוטף את ידיו. אם אנשים לא שוטפים את הידיים שלהם כמו שצריך, הם עלולים לסכן אנשים אחרים, למשל מישהו שעומד בקרבתם בזמן שהם מייבשים ידיים במייבש חשמלי", אמר פול האנטר, מרצה לרפואה באוניברסיטת מזרח אנגליה. "המחקר הזה רק מחזק את הצורך שאנשים ישטפו את הידיים שלהם ביסודיות, כך שכמה שיותר מהנגיף יוסר מהידיים שלהם במהלך השטיפה ולפני הייבוש", הוסיף.

המחקר, שטרם עבר ביקורת עמיתים, היה אמור להיות מוצג בכנס האירופי השנתי למיקרוביולוגיה ומחלות זיהומיות בפריז, שבעצמו בוטל עקב מגפת הקורונה העולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully