וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגר מגדרי ותעודות חיסון: הצעדים המקוריים שהעולם נוקט נגד הקורונה

בקולומביה נותנים הקלות למי שמספר הזהות שלו עולה בגורל, בפנמה לגברים ונשים אסור לצאת מהבית באותו יום ובצ'ילה הממשלה מנפיקה תעודה למי שהחלים מקורונה

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בסרטון: אחרי חודש של סגר, ספרד מתירה לילדים לצאת מהבית

חיי היומיום ברחבי העולם (אם עוד אפשר לקרוא להם כך) השתנו בצורה דרמטית בחודש האחרון בעקבות ההתמודדות עם מגיפת הקורונה. על כל נקודה כמעט ברחבי הגלובוס ממשלות מקומיות מנסות להיות יצירתיות כדי לנקוט בצעדים שיכילו את התפרצויות הנגיף, ולצד זאת, יאפשרו לתושבים לשמור על שגרת חיים כלשהי ובעיקר - להפעיל את המשק ולמנוע קריסה כלכלית. ישראל למשל, זכתה לכותרות בעולם לאחר שהוחלט לתת לשב"כ להפעיל טכנולוגיית מעקב שמיועדת ללוחמה בטרור כדי לאתר מגעים עם חולי קורונה.

אומות שונות בוחנות טקטיקות שונות שיאפשרו להן להקל על ההגבלות והסגרים שהוטלו על התושבים, ובמקביל למנוע גל שני של הדבקה בנגיף ה-SARS-CoV2, ובכל מדינה רמת היצירתיות והקיצוניות של הצעדים הננקטים עשויה להשתנות - בהתאם לחומרת ההתפרצות, יכולת ההתמודדות של מערכת הבריאות, התרבות המקומית ועוד. הנה כמה מהצעדים המעניינים ביותר שננקטים ברחבי העולם:

עוד בוואלה!

האם נגיף הקורונה יכול לשרוד גם את הקיץ?

לכתבה המלאה

דנמרק: בתי הספר נפתחו - הכיתות קטנות, חצר המשחקים מחולקת לאזורים

תלמידים יושבים במרחק 2 מטרים זה מזה בכיתה בבית ספר בדנמרק שנפתח מחדש לאחר הסגר. רויטרס
תלמידים יושבים במרחק שני מטרים זה מזה בכיתה בבי"ס בדנמרק/רויטרס

כמו במדינות רבות נוספות (וישראל בתוכן) גם בדנמרק הבינו שהפעלתה המחודשת של מערכת החינוך (במיוחד בגילאים הצעירים) היא תנאי סף לחזרת המבוגרים לעבודה והתנעת המשק. בשלב ראשון נפתחו רק הגנים ובתי הספר היסודיים (עד גיל 12). חצרות בתי הספר חולקו לאזורים נפרדים בעזרת סרט הפרדה והכיתות פוצלו כדי שבכל כיתה ילמדו פחות ילדים וניתן יהיה להציב את השולחנות שלהם במרחק של 2 מטרים זה מזה. ההגעה של התלמידים לבית הספר ויציאתם להפסקות מנוהלות בצורה מדורגת, הם שוטפים ידיים מיד עם הגיעם לבית הספר ובכל שעתיים בזמן שהותם שם, והמורים משתדלים שכמה שיותר מהשיעורים יועברו באוויר הפתוח. פעמיים ביום מתבצע ניקוי וחיטוי של משטחים, בהם: כיורים, אסלות וידיות הדלתות.

צ'ילה: הממשלה תנפיק תעודות חיסון לתושבים שהחלימו מהנגיף

בצ'ילה, הודיעו רשויות הבריאות כי בשבוע הקרוב תחל הממשלה בהנפקת "תעודות חיסון" לתושבים שחלו בנגיף והחלימו ממנו. תעודות ה-covid, כפי שהן מכונות שם, יונפקו לאנשים שנמצאו חיוביים לנגיף הקורונה, שהו בבידוד במשך 14 יום לפחות ושניכרים בהם סימני התאוששות והחלמה. מדינות נוספות ששוקלות או שקלו בעבר צעד דומה הן בריטניה וארה"ב.

טורקיה: סגר רק בסופי שבוע

נשים עטויות מסיכות ורעלות ברחובות טורקיה. רויטרס
במהלך השבוע מותר לצאת, אך רוב העסקים סגורים. נשים עטויות מסיכות ברחובות טורקיה/רויטרס

בטורקיה הנהיגה הממשלה עוצר בן 48 שעות בסופי שבוע, שחל על שלושת רבעי מאוכלוסיית המדינה המפוזרים על פני 31 מחוזות. במהלך השבוע ההנחיה להישאר בבית חלה רק על צעירים עד גיל 20 ומבוגרים מעל גיל 65. לכל שאר האזרחים מותר לצאת מהבית במהלך השבוע באופן עקרוני, אם כי עסקים קטנים רבים סגרו את שעריהם, הפארקים והגינות הציבוריות סגורים ואסורים לשימוש ומסעדות יכולות לספק מזון אך ורק במשלוחים או טייק אווי. בלוב, מותר לאזרחים לצאת מהבית אך ורק בין השעות 7:00 ל-12:00 והחנויות גם הן פתוחות אך ורק בחלון הזמנים הזה.

שבדיה: הגבלות על קבוצות גיל מסויימות

טורקיה היא לא המדינה היחידה שמטילה מגבלות שונות על קבוצות גיל שונות. גם בשבדיה, שנוקטת את האמצעים הכי מקלים אולי מתחילת המשבר הזה, הנחו את בני ה-70 ומעלה להישאר בבתיהם. ובבריטניה אחת ההצעות ליציאה מהסגר היא שמבוגרים צעירים בני 20-30 שגרים בדירות משלהם (לא אצל ההורים) יהיו הראשונים לצאת מהסגר.

פרו, קולומביה ופנמה: סגר מגדרי

חייל בבוגוטה קולומביה מחלק חבילות מזון לנשים עניות. רויטרס
לנשים ולגברים מותר לצאת מהבית בימים שונים. חייל מחלק חבילות מזון לנשים בבוגוטה, קולומביה/רויטרס

נשיא פרו מרטין ויסקרה הודיע בתחילת אפריל כי הוא מאמץ הנחיות מגדריות, משום שהן הופכות את האכיפה לפשוטה במיוחד (כך קל יותר לראות למי אסור להיות במרחב הציבורי בזמן נתון). לגברים מותר לצאת לרחוב רק בימים שני, רביעי ושישי, ואילו הימים שלישי, חמישי ושבת הן הימים של הנשים. גם בפנמה מנהיגים הנחיות דומות ולטענתם מדובר בצעד אפקטיבי במיוחד משום שרבים בוחרים להישאר בבית גם בימים שמותר להם לצאת משום שבן או בת הזוג לא יכולים להצטרף אליהם. גם בחלק מערי קולומביה גברים ונשים אינם מורשים לצאת מהבתים באותו יום, אחת מהן היא בוגוטה הבירה.

קולומביה: היתרי יציאה למספרים שעולים בגורל

בחלק מהערים בקולומביה כמו קאלי ומדיין אזרחים מקבלים היתר יציאה מהבתים בהתבסס על הגרלה של מספרי זהות. אם המספר שלהם עולה בגורל ביום מסויים, הם מקבלים היתר לצאת.

העין שבשמים

שוטר בריו דה ז'נרו מפעיל רחפן לאיתור אזרחים שמפרים את הסגר. רויטרס
שוטר מפעיל רחפן בריו דה ז'נרו, ברזיל/רויטרס

בכמה מדינות נעזרים ברחפנים כדי לפקח על האזרחים ולאכוף את הסגר. באיטליה רשות התעופה האזרחית קיבלה אישור כבר בחודש מרץ להפעיל רחפנים שיעקבו אחרי תנועת האזרחים. קצת אחרי שבריטניה הודיעה על החלת סגר בגבולותיה בסוף חודש מרץ, פורסם סרטון שצולם על ידי רחפן משטרתי שתיעד אזרחים מטיילים באחד הפארקים הלאומיים. ומשרד ההגנה באוסטרליה חבר לחברת רחפנים אזרחית כדי לפרוס מערך "רחפני מגיפה", שינטרו חום גוף, דופק, ונשימה של אזרחים וכן יאתרו אנשים שמשתעלים או מתעטשים במרחב הציבורי. בסין ובכווית השלטונות משתמשים ברחפנים עם מצלמות כדי לאתר אזרחים שמפרים את הסגר או ההנחיות ולהורות להם לשוב לביתם. גם בישראל נעשה שימוש ברחפנים משטרתיים, עד כה בעיקר כדי לוודא שאזרחים שצריכים לשהות בבידוד לא מפרים אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully