וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה החלה להתפשט בעולם יותר מוקדם ממה שחושבים

כולנו כבר שמענו את הסיפור המוכר על שוק פירות הים בווהאן בו החל לכאורה להתפשט נגיף הקורונה, שמאז הגיע כמעט לכל פינה בעולם. כעת חוקרים שבוחנים את התפתחות הנגיף טוענים כי הוא בכלל היה איתנו כבר מחודש ספטמבר והוא ככל הנראה הגיע ממקום אחר. ולא, זו לא מעבדה

צילום: רויטרס

בווידאו: ככה נראית סין אחרי הסגר הארוך

אומנם לישראל הקורונה הגיעה בפברואר, אבל כבר בדצמבר החלה ההתפשטות בעיר ווהאן שבסין. כעת חוקרים מעריכים שנגיף ה-SARS-CoV-2 החל להתפשט כבר בחודש ספטמבר 2019.

צוות חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה מוביל פרויקט מחקר להבנת התהליכים ההיסטוריים שהובילו למגפת COVID-19. בסופו של דבר, הם מקווים לזהות את האדם הראשון שחלה בנגיף ושימש את המקור להתפרצות ראשונית. על ידי ניתוח קשרים הם הצליחו עד כה לתאר את התפשטות הנגיף, כולל המוטציות הגנטיות, כאשר הוא עבר מסין לאוסטרליה, אירופה ושאר העולם.

החוקרים יצרו רשת באמצעות ניתוח של למעלה מאלף גנומים של קורונה. זה כולל את תאריך ההדבקה של המטופל ו"סוג" הנגיף בו נדבק. ישנם שלושה סוגי קורונה ידועים - A, B ו-C, כאשר C הוא הסוג הכי קרוב לנגיף הקורונה שנמצא בעטלפים ונחשב שהוא המקור לנגיף האנושי. סוג זה נמצא אצל אנשים סיניים ואמריקאים, עם גרסאות שונות שעברו מוטציה בחולים מאוסטרליה ומארה"ב. עם זאת, A לא היה מסוג הנגיף שנמצא ברוב המקרים בווהאן, ולרוב האנשים שם היה סוג B. החוקרים טוענים שהיה "אירוע מייסד" לסוג B בוווהאן. סוג C, שנוצר בעצם מסוג B, הוא מה שזוהה במקרים המוקדמים באירופה, כמו גם בדרום קוריאה, סינגפור והונג קונג - אך לא בסין.

עוד בוואלה!

מה באמת מסתתר מאחורי הביטוי "מחלות רקע"?

לכתבה המלאה

בהתבסס על הנתונים שנאספו על ידי החוקרים, נראה כי התפרצות נגיף הנגיף החלה בין ה-13 בספטמבר ל -7 בדצמבר. "זה מניח שקיים שיעור מוטציה קבוע, מה שלא סביר במקרה זה, ולכן אומדן הזמן עשוי להיות שגוי", אמר עורך המחקר, הגנטיקאי פיטר פורסטר לאתר ניוזוויק. "אבל זו ההנחה הטובה ביותר שאנו יכולים לעשות כרגע, בהמתנה לניתוח של דגימות חולים נוספות המאוחסנות בבתי חולים במהלך שנת 2019".

עובדי בית חולפים בחליפות מגן בבית החולים בווהאן שבסין ב-11 באפריל 2020. רויטרס
האם פה זה התחיל? עובדים בבית חולים בווהאן/רויטרס

לדברי פורסטר, ייתכן שההתפרצות לא הגיעה מווהאן, שכן עד ה-17 בינואר כמעט כל המבודדים היו מסוג B. בגואנגדונג, מחוז שנמצא במרחק של פחות מאלף קילומטרים מווהאן, שבעה מתוך 11 הבידודים היו מסוג A. "מספרי המקרים האלה הם מעטים מכיוון שקיימות מעט דגימות זמינות לשלב המוקדם של ההתפרצות, לפני שהנסיעות המרובות של חג השנה החדשה הסינית ב-25 בינואר התחילו לערבב דפוסים גיאוגרפיים בחלקי המדינה".

מי היה החולה הראשון?

המקרה הראשון הידוע של הידבקות בווירוס היה ב-17 בנובמבר 2019. על פי דיווח בתקשורת הסינית, נתונים ממשלתיים מראים כי בן 55 ממחוז הובי, שווהאן היא בירתו, היה המקרה הידוע הראשון של COVID-19.

ההערכה היא כי הנגיף עבר מבעל חיים - ככל הנראה עטלף - לבני אדם בשלב מסוים. לא ידוע מתי ואיפה זה קרה. בחודש דצמבר, מקבץ המקרים הראשון יצא משוק פירות הים בווהאן, מה שהביא להערכה ששם הוא נוצר. אולם ככל שנלמד יותר על הנגיף, גרסת אירועים זו נראית פחות סבירה. מחקר שפורסם ב- Lancet הראה כי חלק מהאנשים הראשונים שנדבקו בנגיף לא היו במגע ישיר עם השוק כלל.

מאז המקרים הראשונים הללו בסוף השנה שעברה, קרוב לשלושה מיליון בני אדם נמצאו חיוביים לנגיף. על פי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, המגיפה התפשטה ל-185 מדינות ואזורים, עם למעלה מ-200 אלף מקרי מוות.

זיהוי המקור של הנגיף המקורי, אמר פורסטר, נחוץ כדי להבטיח שהתפשטות כזו לא תקרה שוב. הבנת הסוגים השונים של הנגיף ואיזה תפקיד הם ממלאים בהתפשטות COVID-19 היא "אחת השאלות הדחופות שיש לבחון אותן", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully