וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: לא כל חולי הקורונה מפתחים נוגדנים למחלה

15.4.2020 / 17:06

מחקר ראשוני אבל מדאיג שמגיע מסין מגלה כי יש חולי קורונה שלא מפתחים נוגדנים שיגנו עליהם מפני הידבקות חוזרת. מה זה אומר על המשך התפשטות המגפה? הרופא שלנו מסביר

צילום: לע"מ

בשבועות האחרונים מנסים חוקרים בכל העולם לענות על השאלה האם אנשים שנרפאו מקורונה מפתחים נוגדנים שיגנו עליהם מהידבקות חוזרת. מחקר סיני, ראשוני אבל מדאיג, מצא את התשובה לשאלה הזו, גם אם זו לא התשובה שרצינו. לפי המחקר, רמת הנוגדנים נגד SARS-CoV-2 אצל מחלימים מקורונה משתנה בין אדם לאדם, ואצל חלקם היא בכלל לא ניתנת לגילוי.

החוקרים מדדו נוגדנים מנטרלים ספציפיים של SARS-CoV-2 בקבוצה של 175 חולים שהוגדרו חולים קלים, והחלימו מזיהום בנגיף הקורונה. תוצאות המחקר הראו כי רמות הנוגדנים הגיעו לשיא בערך 10-15 ימים לאחר הופעת המחלה, ונשארו יציבות לאחר מכן. עם זאת, אצל שליש מהמטופלים נמדדו רמות נמוכות מאוד של נוגדנים מנטרלים לנגיף, כאשר מתוכם, לעשרה מטופלים, שמהווים 5.7 אחוזים מהקבוצה, לא ניתן היה בכלל למדוד את רמות הנוגדנים הללו גם בשחרור וגם בבדיקה חוזרת לאחר שבועיים.

החוקרים גילו גם כי מטופלים מבוגרים פיתחו רמות גבוהות יותר של נוגדנים מאשר מטופלים צעירים, וכי כמות הנוגדנים הייתה בהלימה למדדי הדלקת שנמדדו בדם. כלומר, יותר נוגדנים למטופלים עם מדדי דלקת גבוהים יותר בדם.

פינוי חולה קורונה בקליפורניה, ארצות הברית, 11 באפריל 2020. רויטרס
לא ברור איך אפשר להחלים בלי נוגדנים. פינוי חולה קורונה בקליפורניה/רויטרס

הממצאים מראים כי חלק מהמטופלים שנדבקו בנגיף הקורונה מתאוששים מבלי לפתח רמות גבוהות של נוגדנים מנטרלים ספציפיים לנגיף. עדיין מוקדם מכדי לקבוע כיצד החולים הללו התאוששו ללא עזרה של נוגדנים אלה, וכך גם מה המשמעות של הממצאים הללו על הסיכון שלהם ללקות בזיהום חוזר בנגיף.

מהם בעצם נוגדנים מנטרלים?

נוגדנים מנטרלים ממלאים תפקיד חשוב ביכולת הגוף להתמודד עם נגיפים. נוגדן מנטרל ספציפי לנגיף יכול להיווצר כתוצאה ממחלה או לאחר חיסון, ויכול למנוע הדבקה חוזרת. עד היום, מדידה כמותית של רמת הנוגדנים המנטרלים שימשה בעיקר כדי להעריך את יעילותם של חיסונים כנגד נגיפים שונים, כמו למשל אבעבועות שחורות, פוליו ושפעת. נוסף לכך, טיפול בעירוי נוגדנים פסיבי, שימש בהצלחה לטיפול בנגיפים שונים, כולל אבולה, שפעת וגם במקרים קשים של COVID-19.

מתאם הגנה, הוא מושג שמחבר את רמות הנוגדנים המדידים בדם לבין חסינות ספציפית מפני זיהום או מחלה. הגדרת המתאם הזה חשובה מאוד לצורך פיתוח חיסונים ולצורך הערכת הסיכון של אדם או אוכלוסייה ללקות במחלות. ההנחה שעמדה בבסיס המחקר היתה שנוגדנים מנטרלים נגד הנגיף צפויים להיות בהתאמה להתאוששות מהנגיף, ובהתאמה לטיב ההגנה מפני הדבקה חוזרת ומחלה חוזרת כתוצאה מחשיפה לאותו הנגיף.

תוצאות המחקר, שכאמור מעלות שלא לכל החולים יש כמות מדידה של נוגדנים מנטרלים, מעלות את החשש כי חלק מהחולים חשופים להידבקות חוזרת, ומכאן - שהדרך לעצירת המגיפה רחוקה. אבל יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully