וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם עישון קנאביס מעלה את הסיכון לסיבוכי קורונה?

המון אנשים מעשנים קנאביס מדי ערב (או מהבוקר עד הערב) כדי להתמודד עם המציאות המטורפת שאנחנו חיים בה, אך מומחי ריאות מזהירים כי עישון כזה עלול להעלות את הסיכון להידבק בקורונה, להחמיר את התסמינים שלה ואף להטעות את הרופאים המטפלים

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

כתבנו כאן לפני מספר ימים כי יותר ויותר אנשים שותים אלכוהול מדי ערב, כדי להתמודד עם הסטרס של הסגר מתמשך בבית, וגם כי אין שום דבר אחר לעשות. העובדה הזו נכונה גם לגבי עישון קנאביס, שנפוץ למדי בשגרה, ונפוץ אף יותר כשכולם מסוגרים בבתיהם. והנתון הזה בעייתי, שכן לפי דיווחים חדשים, עישון מריחואנה, אפילו מדי פעם, עלול להגדיל את הסיכון לסיבוכים חמורים של Covid-19.

מספר מכוני בריאות בעולם פרסמו הנחיות בנושא קורונה, בהן נטען כי עישון סיגריות מעלה את הסיכון לסיבוכי קורונה. כעת מומחים ברחבי העולם אומרים כי גם לעישון קנאביס עלול להיות מחיר, בשל הנזק שהוא גורם לדרכי הנשימה.

"מה שקורה לדרכי הנשימה שלך כשאתה מעשן קנאביס זה שנגרמת דרגה מסוימת של דלקת, דומה מאוד לברונכיטיס, דומה מאוד לסוג הדלקת שעישון סיגריות יכול לגרום", הסביר ל-CNN ד"ר אלברט ריזו, קצין הרפואה הראשי של איגוד הריאות האמריקני, "עכשיו יש לך דלקת בדרכי הנשימה, ואם בנוסף לזה תידבק בקורונה - הסיכון שתסבול מסיבוכים בהחלט קיים".

הדמיית CT של ריאות פגועות של חולה קורונה. יו טיוב, צילום מסך
נזק על נזק. הדמיית CT של ריאות פגועות של חולה קורונה/צילום מסך, יו טיוב

סיבה נוספת שעישון מריחואנה עלול להחמיר את תסמיני ה-COVID-19, בהשוואה לאנשים לא מעשנים, אמר ד"ר פאנגיס גליאטסאטוס, רופא ריאה באיגוד הריאות האמריקני, ל-insider, הוא שיש ראיות לכך שעישון מריחואנה עלול לגרום למוות של תאים בריאות. "התאים אלה מקדמים בדרך כלל הסרת חיידקים ואת התגובה החיסונית, כך שכשיש פחות מהם - זה עלול להוביל לבעיות ריאות כרוניות, כמו דלקות נשימה", הסביר.

אף שאין עדיין מידע מחקרי על חולי קורונה שמעשנים קנאביס, מומחי ריאות סבורים שיש מספיק מידע על עישון והנזק שהוא גורם לריאות כדי להגיע למסקנה שהוא מעלה את הסיכון לסיבוכים. "אנחנו יודעים שסיגריות וג'וינטים גורמות לרעילות בתאים ולשינויים בחילוף החומרים של התאים ובהתנהגותם, כך שסביר להניח, מבחינה ביולוגית, שאם חליתם ב-COVID-19, תסבלו מתסמינים חמורים יותר, כמו קוצר נשימה ודלקת ריאות, אם אתה מעשנים", הסביר ד"ר גליאטסאטוס.

אצל מעשנים קשה יותר לאבחן קורונה

הנזק של עישון קנאביס הוא כפול - הוא גם גורם לדלקת בדרכי הנשימה שעלולה להחמיר את תסמיני הקורונה, והוא גם עלול להקשות עם רופאים לאבחן קורונה. לדברי ד"ר מיטשל גלאס, רופא ריאה והדובר של איגוד הריאות האמריקני, "הדבר האחרון שאתה רוצה במהלך מגפה הוא להקשות על הרופא באבחון התסמינים שלך". הוא הוסיף כי "אתה לא רוצה לעשות שום דבר שעלול לבלבל את יכולתם של עובדי שירותי הבריאות לבצע הערכה מהירה ומדויקת של מה שקורה איתך".

עישון מריחואנה קבוע, המוגדר כשימוש יומיומי, פוגע בריאות לאורך זמן. הנזק המצטבר, כך לדברי ד"ר גלאס, "נראה כמו ברונכיטיס כרוני, שהוא אחד המונחים בהם אנו משתמשים גם לתיאור מחלת ריאה חסימתית כרונית, COPD". מעשנים, אנשים הסובלים מ- COPD או ממחלות ריאה כרוניות אחרות ואנשים עם אסתמה בינונית עד קשה נמצאים בסיכון גבוה יותר להגיע למצב קשה בגלל הקורונה, כולל התרחיש הגרוע ביותר של צורך במכונת הנשמה.

גיף ג'ויינט. Giphy
קצב הבערה איטי, כך שחומר "לא שרוף" מגיע לריאות. גיף ג'וינט/Giphy

בעישון סיגריות רגילות, הנזק לריאות יכול להופיע תוך ימים ספורים. זה אמנם לא המצב עם עישון של ג'וינט אחד או שניים, אבל למריחואנה יש נזקים משלה, גם למעשנים חדשים.

אחד המאפיינים הבעייתיים של עישון מריחואנה הוא קצב הבערה האיטי של העלים. כאשר מניחים סיגריה דולקת במאפרה, היא נשרפת במהירות ונשאר ממנה רק אפר. בג'וינטים - המצב שונה. "מריחואנה נשרפת בטמפרטורה נמוכה בהרבה מסיגריה מיוצרת מסחרית", אמר גלאס. "בגלל זה, האדם שמעשן ג'וינט שואף כמות מסוימת של חומר צמחי לא שרוף". וזה, גורם לגירוי של הריאות, בדומה לתגובה אלרגית לאחר נשימת אבקנים. הגירוי הזה גורם לשיעול, יבש, ממש כמו התסמין המרכזי של קורונה, וזה עלול להטעות ולהקשות על האבחנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully