וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שנגיף הקורונה מסוכן יותר למעשנים

ד"ר מאיר אשכנזי, מאמר אורח

18.3.2020 / 8:50

אמנם מצבים של סטרס מתמשך גורמים להרבה מאוד אנשים לחלום על סיגריה, אבל התפרצות נגיף הקורונה היא דווקא סיבה טובה מאוד להפסיק. ד"ר מאיר אשכנזי מסביר למה עישון מעלה את הסיכון לסבול מסיבוכי קורונה

צילום: רויטרס SKY NEWS, עריכה: עמית שמחה

עישון מעלה את הסיכון לסבול מסיבוכים של מחלת הקורונה. וזו לא רק תחושת בטן: בכתב העת הרפואי Lancet דווח כי החולים הראשונים שמתו בבית החולים ג'ינינטן בוווהאן עישנו הרבה שנים. וגם בישראל, החולה במצב הקשה ביותר הוא מעשן כבד. למה זה בעצם קורה?

מעשנים נמצאים בקבוצת סיכון הן לחלות בקורונה והן לסבול מתסמינים גרועים יותר, הרבה יותר. הסיבה לכך היא ש-COVID-19 הוא זיהום נשימתי חריף, כזה המשפיע על נשימה תקינה. עישון מצדו גורם לדלקת כרונית בריאות, כך שהווירוסים שמגיעים לשם גורמים לתחלואה חמורה יותר בשל כך. כל נזק קודם לריאה, מחליש אותה ועשוי להעלות את הסיכון למצוקה נשימתית חמורה או לדלקת ריאות.

בנוסף, העישון משפיע לרעה על מערכת החיסון בדרכי הנשימה, ברקמת הריאה ובכל הגוף, וככזה הוא מקטין את ההגנה הטבעית של הגוף מפני זיהומים, כמו קורונה.

עישון. Giphy
עישון משפיע לרעה על מערכת החיסון. חפיסת סיגריות/Giphy

חוקרים מסין ומארה"ב ביצעו ניתוח של 8,000 המקרים הראשונים של נגיף הקורונה, הם גילו שהתחלואה בקרב הגברים הייתה גבוהה יותר וכי הם סבלו מתסמינים חמורים יותר, כולל דלקת ריאות. מהממצאים עולה כי בששת השבועות הראשונים להתפרצות, 1.7 אחוזים מהנשים שחלו בנגיף מתו, לעומת 2.8 אחוזים בקרב הגברים. לדברי החוקרים אחת הסיבות לפער הזה היא כמובן העישון.

בסין שוכנת אוכלוסיית המעשנים הגדולה בעולם המהווה כמעט שליש מהמעשנים בעולם, והיא אחראית על 40 אחוזים מצריכת הטבק ברחבי העולם. מרבית המעשנים הללו הם גברים - קצת יותר משני אחוזים מהנשים הסיניות מעשנות, לעומת יותר ממחצית מהגברים. וכאן נעוץ ההבדל שהשפיע לרעה על הישרדותם של הגברים אל מול הנגיף.

המשמעות היא שמעשנים נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בדלקות בדרכי הנשימה, בסיכון גדול יותר לזיהום שיימשך זמן רב יותר, ובסיכון גדול יותר לכך שהזיהום יהיה חמור יותר. וחשוב לדעת כי גם מעשנים פסיביים, חשופים לסכנות הללו. הפסקת עישון יכולה להפחית את הסיכון לחלות, זהו צו השעה להיגמל מעישון.

ד"ר מאיר אשכנזי הוא רופא ילדים ורופא מייעץ לרשת הגמילה מעישון "אלן קאר"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully