וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 מיתוסים על קורונה שאתם לא צריכים להאמין להם

הכותרות מפוצצות, ההיסטריה בשמיים, וכנראה שלא בכדי. ובכל זאת לא מעט מידע לא נכון מופץ על נגיף הקורונה המאיים, וכדאי שתדעו מה אמת ומה שקר. אספנו עבורכם חלק מהמיתוסים הנוגעים לווירוס החדש

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

אנחנו לא זוכרים בהלה כזו בארץ, אולי גם בעולם, מהתפשטות של נגיף. אין ספק שנגיף הקורונה החדש, או כמו שהוא קרוי ה-COVID-19, גורם ללא מעט היסטריה בקרב אזרחי העולם, ועם ההיסטריה מגיעים גם נתונים לא נכונים שרק מוסיפים שמן למדורה.

בואו נתחיל ממה שאנחנו כן יודעים. מאז דצמבר האחרון, נדבקו בנגיף שהחל להתפשט ממחוז ווהאן בסין, 105,479 בני אדם, מתוכם למעלה מ-80,000 בסין. בישראל דווחו עד כה על 25 נדבקים. הנגיף גבה את חייהם של למעלה מ-3,555 בני אדם ברחבי העולם, מרביתם בסין. הנגיף משפיע על הריאות, ותסמיני המחלה, דמויי השפעת, מתחילים בדרך כלל עם חום ושיעול, שעלולים להחמיר לקוצר נשימה ולקשיי נשימה.

הנה כמה מיתוסים ששמענו בחודשיים האחרונים על הנגיף, וכדאי שתתעלמו מהם:

מיתוס: הקורונה התחילה במרק עטלפים

לפי מומחים, אין ראיות התומכות בשמועה זו. נכון שניתן למצוא וירוס קורונה בעטלפים, עם זאת, הנגיף הופץ ככל הנראה מבעלי חיים לבני אדם בשוק פירות הים בווהאן שכלל מיני בעלי חיים אחרים כמו תרנגולות ונחשים. למרות הספקולציות השונות, התפשטות הווירוס ממרק עטלפים לא אושרה, למעשה, השמועה החלה את דרכה מסרטון ווידיאו משנת 2016 של וולוגר שאוכל "מרק עטלפים", שעלה מחדש לאחר התפרצות הנגיף, מה שגרם למיתוס. הסרטון לא צולם בווהאן, כפי שכמה אנשים דיווחו בטעות, אלא בפלאו - אי דרומי באוקיאנוס השקט.

מיתוס: מסכות מגנות מפני הנגיף

השימוש במסכות למניעת זיהומים שכיח במדינות רבות בעולם, ובמיוחד בסין במהלך ההתפרצות של נגיף הקורונה, אך הוא לא הוכח כמונע הדבקה באופן מלא. יש לכך כמה סיבות - העובדה שגם ריריות העיניים יכולות להוות מסלול הדבקה לגוף, וגם משום שרבים מהנגיפים הללו עוברים באמצעות מגע בין יד מזוהמת לפה.

יחד עם זאת, ישנן עדויות המציעות כי המסכות יכולות לעזור במניעת העברות יד לפה משום שהן מכסות פיזית את הפה. מחקר משנת 2016 מצא שאנשים נוגעים בממוצע בפניהם כ-23 פעמים בשעה. ועוד דגש חשוב - עבור אנשים שחולים בקורונה השימוש במסכה כן חשוב, כדי להפחית את סיכויי ההפצה שלו לאחרים.

עוד בוואלה!

מה הדרך הטובה ביותר להגן על עצמנו מנגיף הקורונה?

לכתבה המלאה
נוסעי הרכבת התחתית של בייג'ינג עם מסכות על פניהם מחשש לנגיף הקורונה ב-10 בפברואר 2020. רויטרס
המסכה לא באמת עוזרת. אישה מתגוננת נגד נגיף הקורונה/רויטרס

מיתוס: הזמנת או קניית מוצרים שנשלחים מסין, מסכנת אתכם

למרות שהקורונה איתנו כבר לא מעט זמן, חוקרים עדיין בוחנים את הנגיף החדש כדי ללמוד יותר על האופן בו הוא מדביק אנשים. מרבית הנגיפים, כמו הקורונה, לא נשארים בחיים על משטחים למשך זמן ממושך, ולכן לא סביר שתחלו ב-COVID-19 מחבילה שהייתה בתנועה במשך ימים או שבועות. המחלה מועברת על ידי טיפות נזלת או שיעול של אדם נגוע.

מיתוס: חומרי חיטוי על בסיס אלכוהול יגנו עליכם מפני הקורונה

מחקרים רבים הוכיחו בעבר כי הדרך הטובה ביותר לנקות ידיים היא מים וסבון, משום שג'ל חיטוי אמנם הורג חיידקים, אך לא מסלק לכלוך, שאריות או חומר אורגני. בכל מקרה, חשוב להקפיד לא לגעת עם הידיים בעיניים או בפה עד שלא תהיו בטוחים שניקיתם אותם היטב, מכיוון שגם ריריות העיניים יכולות להוות מסלול הדבקה לגוף, וגם משום שרבים מהנגיפים עוברים באמצעות מגע בין יד מזוהמת לפה.

נוזל לחיטוי הידיים בבקבוק לחיץ. ShutterStock
הכי יעיל לשטוף ידיים. חומר חיטוי/ShutterStock

מיתוס: יש תרופות שיכולות לטפל בווירוס הקורונה

לא ניתן לטפל בנגיפים, כולל שפעת, באמצעות אנטיביוטיקה. וירוס הקורונה אינו שונה. בנוסף, אף אנטי-וירוס המיועד לטיפול במחלות נגיפיות אחרות אינו פועל עבור נגיף הקורונה. בימים האחרונים פורסם כי במספר מדינות, כולל ישראל, מנסים לטפל בקורונה בעזרת תרופות יעודיות ל-HIV ומלריה, אך עדיין אין נתונים על יעילותן.

מספר מדינות ברחבי העולם, כולל ישראל, מנסות לפתח חיסון נגד נגיף הקורונה, אך לפי התחזיות האופטימיות הוא יהיה מוכן לשימוש בעוד מספר חודשים עד שנה.

מיתוס: קורונה היא גזר דין מוות

כ-81 אחוזים מהאנשים הנגועים בנגיף הקורונה לוקים במקרים קלים של COVID-19, כך עולה ממחקר שפורסם ב-18 בפברואר על ידי המרכז הסיני לבקרת מחלות ומניעת מחלות. כ-13.8 אחוזים דיווחו על מחלה קשה, כלומר הם סבלו מקוצר נשימה, או שהם נזקקו לחמצן, וכ-4.7 אחוזים נמצאים במצב קריטי, כלומר הם מתמודדים עם אי ספיקת נשימה, כשל רב איברים או הלם רב מערכתי. הנתונים עד כה מצביעים על כך שרק כ-2-3 אחוזים מהאנשים שנדבקו ב-COVID-19 מתו מהנגיף. נראה כי אנשים המבוגרים יותר או אלה שסובלים ממחלות רקע הם הסובלים מהסיבוכים הקשים של המחלה.

מיתוס: ילדים כלל לא נדבקים בנגיף הקורונה

לצערנו, ילדים בהחלט יכולים להדבק בנגיף ה-COVID-19, אם כי נתונים סטטיסטיים מוקדמים טוענים כי יתכן שהם נוטים פחות להדבק מאשר מבוגרים. עד כה, ילדים צעירים מהווים פחות מאחוז אחד ממקרי המחלה שאושרו בסין, ולא דווח על ילדים מתחת לגיל תשע שמתו ממנה.

מדוע ילדים לא חולים או מתים מהנגיף שכבר הרג יותר מ-3,000 אנשים ברחבי העולם? מוקדם מדי לומר, אך מומחים חושדים שזני הווירוס השונים של הקורונה מוכרים יותר למערכת החיסון שלהם, וזה עשוי להקנות להם הגנה מסוימת מפני הנגיף הספציפי COVID-19.

לכאורה, מדובר בבשורה משמחת. בפועל, המשמעות של שיעור ההידבקויות הנמוך בקרב ילדים אומר גם שהם "סוכנים ערמומיים" של המחלה, שמפיצים אותה הלאה למבוגרים סביבם. איך זה עובד? ילדים שנדבקים בנגיף החדש לרוב לא מפתחים תסמינים (או מפתחים ממש מעט מהם) וכך הם נוטים פחות להיבדק ומאובחנים פחות. במצב כזה, הם לא מבודדים ולמעשה מפיצים הלאה את הנגיף, למבוגרים שפגיעים אליו יותר. כלומר - הם כן נדבקים במחלה, אבל לא חולים בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully