וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתון שיראה לנו מתי מגיפת הקורונה מתחילה לסגת

יותר משבעה שבועות חלפו מאז שהתפרץ נגיף הקורונה בסין, ובחיינו, ומאז הוא רק מתפשט ברחבי העולם ולא מראה סימני היחלשות. אז לאיזה סימן אנחנו צריכים לצפות כדי לדעת מתי כל זה ייגמר כבר?

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בסרטון: בהלת הקורונה בקוריאה הדרומית

נכון לעכשיו, לפחות 2,628 בני אדם מתו מנגיף הקורונה ולמעלה מ-79 אלף חלו. אף אחד לא יודע לומר בוודאות כמה נדבקו בו (ואיך), או לחזות את המסלול העתידי שלו. אף אחד גם לא יודע לצפות מתי סוף סוף הוא יעלם מחיינו, אבל כשזה יקרה - יהיה נתון אחד שיעזור למומחים לזהות את זה.

מחקר שערך לאחרונה המרכז הסיני לבקרת מחלות מצא כי ייתכן שנגיף הקורונה (קוביד-19 בשמו הרשמי) בסין הגיע לשיא ב-1 בפברואר, כלומר אז המספר הגדול ביותר של חולים החל להראות תסמינים. זה יכול להיות סימן לכך שההתפרצות כבר מתחילה להצטמצם, אך החוקרים הזהירו שהמספרים עלולים לעלות שוב ברגע שתושבי סין ישובו לבתי הספר ולעבודה.

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדנהום ג'בריוס, אמר השבוע במסיבת עיתונאים ש"הנתונים מסין ממשיכים להראות ירידה במקרים מאושרים חדשים. אנחנו מעודדים מהמגמה הזו, אבל זה לא הזמן לשאננות", הוא הוסיף.

לורן אנסל מאיירס, אפידמיולוגית מאוניברסיטת טקסס באוסטין, אמרה ל-Business Insider שנתון חשוב אחד יוכל לומר לנו מתי ההתפרצות תיעצר ותתחיל להירגע: מדובר במספר הממוצע של אנשים שצפוי חולה בודד להדביק. האפידמיולוגים מכנים זאת "קצב ההתרבות הבסיסי", והוא האינדיקציה לעד כמה נגיף מדבק. לדברי מאיירס, כאשר ההתפרצות נרגעת מספר ההתרבות הבסיסי יהיה מתחת לאחד. "בממוצע, זה אומר שכל אדם מדביק פחות מאדם אחד נוסף, ואז ההתפרצות צריכה לדעוך", היא הסבירה.

עוד בוואלה!

מה הדרך הטובה ביותר להגן על עצמנו מנגיף הקורונה?

לכתבה המלאה

כרגע זה עדיין לא המקרה לגבי הקורונה. מחקר שנערך לאחרונה בקרב כמעט 140 חולים המאושפזים בווהאן שבסין העריך שמספר ההתרבות הבסיסי של הנגיף הוא 2.2, כלומר, החולים הפיצו את הנגיף ליותר משני אנשים אחרים בממוצע. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Travel Medicine העריך שמדובר במספר אפילו מעט גבוה יותר: בסביבות 3.3.

נראה כי הדיווח היומי של מקרי ההידבקות החדשים בסין הולך ויורד, אך עדיין יש הזדמנויות רבות למקרים לא מדווחים. ב-13 בפברואר דיווחה נציבות הבריאות של מחוז חוביי בסין על עלייה דרמטית במקרים - בסביבות 14,800 מקרים חדשים ביום אחד - לאחר שהחלה לספור אבחנות שנעשו באמצעות סריקות CT. לפני כן, כל המקרים אושרו על ידי בדיקות מעבדה. אולם כעבור שבוע חזרו בחוביי לשיטת הספירה המקורית, והפחיתו מטופלים שאושרו כחולים באמצעות סריקות CT אך לאחר מכן נבדקו ונמצאו שליליים לנגיף הקורונה.

מומחי בריאות עדיין לא יכולים להצביע בדיוק על מידת התפשטות הנגיף, או עד כמה הוא ניתן להעברה. "אנחנו לא יודעים אם אנשים מדבקים לפני שהם סובלים מתסמינים, ואנחנו לא בטוחים עד כמה הם מדביקים בזמן שהם סובלים מתסמינים", אמרה מאיירס, "בהנחה שיש קשר בין השניים, וכי אנשים לא מאושפזים ולא מבודדים בשבוע הראשון של התקופה הסימפטומטית שלהם, אז בהחלט מדובר בהזדמנות מרכזית להעברת הנגיף הלאה".

האם הנגיף יכול להתפשט יותר משאנחנו מבינים?

כדי להצליח לרסן את התפשטות המחלה הטילה סין מגבלות נסיעה גורפות על כמחצית מתושבי המדינה, כולל עוצר של כ-50 מיליון איש בפרובינציית חוביי, שבה נמצאת ווהאן. תושבי ווהאן נדרשים ללבוש מסכות ולעבור בדיקות למדידת חום לפני הכניסה לסופרמרקטים, אך לדברי מאיירס חולה טיפוסי במחלה יכול להיות מדבק גם בלי להראות סימפטומים במשך חמישה ימים ויותר.

רופאים סיניים זיהו לאחרונה חולה נטולת סימפטומים מווהאן, שככל הנראה העבירה את הנגיף הלאה לבני משפחתה. "אם יש חלק ניכר מהמקרים שהם קלים, או חסרי תסמינים ואנשים לא חולים מספיק כדי להגיע לרופא או לבית החולים, המקרים האלה פשוט לא 'יעלו ברדאר' של סוכנויות הבריאות", הסבירה מאיירס.

מחקר של המרכז הסיני לבקרת מחלות זיהה פחות מ-900 מקרים נטולי תסמינים בקרב יותר מ-72,000 רישומי מטופלים, אך המחקר, כמובן, כלל רק אנשים שביקרו בבית חולים. המחקר מצא כי כ-80 אחוזים ממקרי נגיף הקורונה היו קלים, כלומר מי שחולה עשוי לחוות חום או שיעול יבש, אך סביר להניח שלא יתקשה לנשום או יפתח דלקת ריאה קשה.

נשים מתגוננות עם מסכה מנגיף הקורונה בטהראן, איראן, ראשון, 23 בפברואר 2020.. AP
עלייה במספר החולים גם בדרום קוריאה, איטליה ואיראן. נשים בטהרן עם מסיכות/AP

על פי מאיירס, ההערכות הנוכחיות לגבי כמה מדבק הנגיף עדיין מסתמכות על נתונים מוקדמים, והם עשויים להשתנות. "ככל שאנחנו מתקדמים, בהתחשב בכך שארגוני הבריאות העולמיים נמצאים בכוננות גבוהה לגילוי מקרים חדשים, היינו מצפים שקצב ההתרבות הבסיסי יהיה נמוך יותר", אמרה, "העובדה שעדיין מדווחים על מקרי מוות חדשים בכל יום מעוררת דאגה, ואנו עדיין מנסים לנווט בתרחיש בחוסר וודאות רב".

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי ג'בריוס סיכם שלעת עתה, על המדינות להמשיך להתייחס לנגיף כאל אויב הציבור. "חלון ההזדמנויות נותר פתוח בפנינו לבלום את ההתפרצות הזו", הוא אמר. "עכשיו צריך לתקוף את הנגיף, כל זמן שהוא עדיין ניתן לניהול". המשמעות היא מימון הקרנות בשדות תעופה, הקמת מתקנים לבידוד חשודים כחולים והצטיידות בבתי חולים בציוד מגן כדי למנוע מעובדי הבריאות לחלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully