וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הבריאות העולמי: מסכות לא מגנות על אנשים בריאים

ה-WHO פרסם הנחיות מעודכנות שמדגישות כי חבישת מסכות על ידי אנשים בריאים אינה מספיקה כדי להגן עליהם מפני הידבקות בנגיף. "אין ראיות קליניות שלבישת מסכות בקהילה מגנה מפני זיהומים נשימתיים"

צילום: משרד הבריאות, עריכה: שאול אדם

השימוש במסכות לבדן אינו מספיק כיד להגן על אנשים בריאים מפני הידבקות בנגיף הקורונה - כך קבע ארגון הבריאות העולמי (WHO) בהצהרה שפורסמה ביום שני, והכילה הנחיות מעודכנות לציבור.

החידוד בהנחיות הגיע בעקבות אנליזה לנתונים שנאספו בהונג קונג - שם נהוג לעטות מסכה כאשר חולים כמחווה של נימוס ודאגה לסביבה (מנהג זה קיים בהונג קונג עוד קודם להתפרצות הקורונה). מומחי בריאות חשבו שהמנהג הזה היה גם הסיבה לכך שהונג קונג הצליחה לעצור את התפשטות המגפה בחלק מהאזורים שלה.

בישראל הנהיגו בתחילת השבוע חובת לבישת מסכות במרחב הציבורי על כלל האזרחים, במסגרת התקנות המיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש. קודם לכן, ההנחיה היתה שרק מי שיש לו תסמיני מחלה או שמטפל באדם המאובחן כחולה יעטה מסכה, כדי למנוע את האפשרות שידביק אחרים.

הכנות לערב פסח בצל הקורונה, יבנה, 8 באפריל 2020. ניב אהרונסון
לבישת המסכות עלולה לגרום לאנשים לגעת יותר בפנים ומתחת לעיניים. ישראלים עורכים קניות אחרונות, ערב חג הפסח/ניב אהרונסון

אולם, ארגון הבריאות העולמי חזר והדגיש השבוע כי אין ראיות קליניות לכך שללבישת מסכות בקהילה מגנה על אנשים בריאים מפני הידבקות בזיהומים נשימתיים - ובתוכם גם COVID-19. עם זאת, לבישת מסכה כן מסייעת בלכידת טיפות רוק ויכולה משום כך להאט את קצב ההתפשטות של המגפה. מטרת ההנחיות המעודכנות של ארגון הבריאות העולמי אם כן, הן לחדד לציבור שלבישת המסכה לבדה אינה מספיקה כדי להבטיח לאנשים בריאים שלא ידבקו בנגיף.

בארגון ביקשו להזכיר שוב לציבור שהדרך היעילה ביותר למנוע הדבקה היא להקפיד על שמירת ריחוק חברתי ועל שטיפת ידיים תכופה. "השימוש במסכות רפואיות עלול לגרום לתחושת ביטחון מזוייפת... ולהזנחה של אמצעי מניעה חיוניים אחרים כמו שטיפת ידיים ושמירה על מרחק פיזי", כתבו בהודעה מטעם הארגון. עוד נכתב שם כי לבישת מסכות על ידי כלל הציבור "עשויה לגרום לאנשים לגעת בפניהם מתחת למסכה ומתחת לעיניים ולגרום לתוצאות מיותרות, כמו גם לחוסרים של מסכות בקרב צוותים רפואיים שזקוקים להן יותר מכל, במיוחד כעת כשקיים מחסור עולמי בציוד".

אכיפת תקנות הקורונה בישיבת פוניבז', בני ברק, באפריל 2020. ראובן קסטרו
חייבים להגן גם על העיניים. שוטרים עוטים משקפי מגן בעת אכיפת ההנחיות בישראל/ראובן קסטרו

פרופ' דיוויד היימן, שעמד בראש הוועדה המייעצת ל-WHO בנושא סיכונים זיהומיים, אמר בראיון לגרדיאן שגם עם מסכה, הנגיף עדיין יכול לעבור מאדם לאדם ולהדביק דרך העיניים. "מסכות נועדו להגן על אחרים, לא על מי שלובש אותן. זאת הסיבה שצוותים רפואיים חובשים גם משקפי מגן או מגני עיניים".

העדכון בהנחיות של ארגון הבריאות העולמי סותר לא רק את ההנחיות שניתנו לציבור בישראל, כי אם גם את עמדת המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), שגם הוא קרא לציבור האמריקאי לעטות מסכות ביציאה למרחב הציבורי, ובמיוחד במקומות כמו סופרים ובתי מרקחת, שבהם קשה לעתים לשמור על כללי הריחוק החברתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully