וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1 מ-10 חולי קורונה נדבק מאדם שחשב שהוא בריא

מחקר חדש ומטריד מחדד את הצורך להישאר בבתים ולהסתובב עם מסכה גם אם אתם בטוחים שאתם בריאים. כן, וזה אומר גם לא לקפוץ לסבתא ל-10 דקות רק כדי לומר 'חג שמח'

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

עם למעלה מ-1,200,000 חולי קורונה ברחבי העולם, חוקרים מנסים להבין מה גורם דווקא לנגיף הזה להיות כל כך מדבק ולהתפשט כל כך מהר. למחקר חדש שבוצע בסינגפור ייתכן ויש את התשובה. לפי המחקר, 1 מ-10 מקרים של נגיף הקורונה מועבר על ידי אנשים שכלל לא ידעו שהם חולים.

החוקרים גילו כי כ-10 אחוזים מהזיהומים בנגיף הועברו על ידי אנשים שטרם פיתחו תסמינים, ולמעשה גילו שהם חולים רק ימים לאחר מכן. החוקרים, שמחקרם פורסם באתר האינטרנט של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC), בחנו 243 מקרים של הידבקות בקורונה בסינגפור בין ב-23 בינואר ל-16 במרץ, בהם 157 מקרים של אנשים שנדבקו "בקהילה" ולא במהלך טיסה לחו"ל. הם גילו שאנשים "טרום סימפטומטיים" גרמו לזיהומים בשבעה אשכולות שונים, המהווים כ-6 אחוז מאירועי הההדבקה המקומיים.

במקרה יוצר דופן אחד, אותו החוקרים תיארו בהרחבה, אישה בת 52 נדבקה בנגיף לאחר שישבה על ספסל בכנסיה, שעות אחרי שישבו עליו שני תיירים מווהאן, מוקד התפרצות המגפה בסין, שחלו בקורונה אך לא ידעו זאת בשלב ההוא. החוקרים הצליחו לבודד את אירוע ההדבקה יוצא הדופן הזה לאחר שבחנו את כל המקומות בהן הייתה האישה וצפו בצילומי האבטחה של הכנסייה.

יש לציין כי במקרים בהם ניתן היה לקבוע את מועד החשיפה, כמו באירוע ההידבקות בכנסייה, החוקרים מצאו כי העברה טרום סימפטומטית התרחשה עד שלושה ימים לפני שהחולה דיווח על סימפטומים.

המחקר הנוכחי מצטרף ללא מעט מחקרים אחרים שקבעו כי חולי covid-19 מדבקים עוד לפני שהם יודעים שהם חולים. על פי ניתוח אחר של נתונים, הרבה אנשים שנדבקו בנגיף בספינה דאימונד פרינסס מעולם לא פיתחו תסמינים. צוות חוקרים אחר בהונג קונג הציע כי בין 20 ל -40 אחוז מההדבקות בסין התרחשו לפני הופעת התסמינים.

הורדת נוסעים מספינת התענוגות דאימונד פרינסס בחופי יפן לאחר ששהו בבידוד בעקבות וירוס הקורונה - 20 פברואר 2020. רויטרס
רבים מהנדבקים כלל לא פיתחו תסמינים. הורדת נוסעים מספינת התענוגות דאימונד פרינסס בחופי יפן/רויטרס

העובדה הזו, שלמעשה אומרת שהנגיף יכול להתפשט "בשקט", מקשה מאוד על מומחים לעקוב אחר ההתפרצות, שהרגה עד כה יותר מ- 63,700 בני אדם ברחבי העולם. ההתפשטות הסמויה הזו עשויה לעזור גם להסביר מדוע נגיף הקורונה הפך למגפה עולמית בכזה סדר גודל, בניגוד לנגיפים דומים, ה-SARS וה-MERS.

ככל הנראה, כל חולה קורונה מדביק שניים-שלושה אנשים אחרים, אך מדובר בממוצע בלבד, ויש אנשים שידביקו יותר ואחרים פחות. חוקרים טוענים כי סביר להניח שאחד מכל חמישה אנשים באוכלוסייה אחראי ל-80 אחוזים מההדבקות, ולכן נחשב מפיץ-על, כמו במקרה של חולה הקורונה ההודי שהכניס 40,000 איש להסגר.

צירוף מידת ההדבקה של הנגיף והעובדה כי אנשים מדבקים לפני שהם בכלל יודעים שהם חולים הוא שגורם לרשויות הבריאות בכל העולם לדרוש ריחוק חברתי כבר שבועות, וכעת - גם בארה"ב וגם בישראל - לדרוש גם מאנשים בריאים ללבוש מסכות. "הממצאים האלה מצביעים על כך שכדי לשלוט במגפה זה לא מספיק לבקש רק מאנשים עם תסמינים להגביל את הקשר שלהם עם אחרים, מכיוון שאנשים ללא תסמינים עלולים להעביר את הנגיף הלאה", סיכמו מחברי המחקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully