וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מסכות באמת יגנו עלינו מנגיף הקורונה?

2.4.2020 / 7:25

במשך שבועות אמרו לנו שאין צורך במסכות כדי להישמר מקורונה, אך אמש ההנחיות הללו השתנו. אז אילו מסכות אמורות להגן עלינו מהידבקות בנגיף, עד כמה הן באמת יעילות, כמה מסכות נצטרך להחליף ביום, ומה הסכנה הכי גדולה בשימוש שגוי? הנה כל התשובות

צילום: משרד הבריאות, עריכה: שאול אדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש (רביעי) כי על כולנו ללבוש מסכות בד בכל יציאה למרחב הציבורי. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הסביר, מיד אחריו, כי כל אחד יכול להכין מסכת בד מאולתרת בבית כדי להגן על עצמו ועל סביבתו מטיפות רוק, שהן הגורם העיקרי להדבקה בקורונה. הצעד הזה הפתיע רבים, שכן עד כה במערכת הבריאות בישראל כלל לא המליצו על שימוש במסכות, אפילו להיפך. מומחים הסבירו פעם אחר פעם כי שימוש במסכות לא הכרחי עבור אנשים בריאים, וקראו להשאיר אותן לצוות הרפואי. אז מה השתנה?.

"מסכת פה-אף מקטינה מאד את הסיכון להדביק ולהידבק", נמסר בהודעת משרד הבריאות, "היא מונעת פליטת נתז טיפתי, ומונעת מנתז טיפתי להגיע לפה ולאף. המסכה מגנה על מי שעוטה אותה וגם על מי שקרוב אליו. לכן, כאשר נשא של הווירוס פוגש באחר - אם שניהם לובשים מסכת פה-אף ההגנה מפני הדבקה כפולה ומוכפלת". מנגד, בתדרוך שקיים רק השבוע ארגון הבריאות העולמי נמסר כי לבישת מסכות אינה הכרחית עבור אנשים בריאים, וכי הן חשובות בעיקר עבור אנשים שחלו ב-COVID-19, אנשים החולקים בית עם חולה קורונה או מטפלים בו, וצוותים רפואיים.

בארגון הבריאות העולמי לא העבירו ביקורת על מדינות שמנחות להשתמש במסכות, אולם הדגישו כי אנשים לעיתים קרובות משתמשים בהן באופן שגוי, כך שהן לא מספקות הגנה. "אין עדויות ספציפיות המצביעות על כך שללבישת מסכות על ידי רוב האוכלוסיה יש תועלת פוטנציאלית. למען האמת, ישנן עדויות המציעות את ההפך - שחבישה שגויה או התאמה לא טובה של מסכה גורמת לנזק". אמר ד"ר מייק ראיין, מנהל תכנית החירום של ארגון הבריאות העולמי.

הסכנה הגדולה ביותר בשימוש במסכות

גם בישראל יש לא מעט גורמים שסבורים כי אין תועלת בשימוש במסכות לציבור הרחב, וכאלה החוששים מההשלכות של צעד זה, בעיקר מהאפשרות שמסכות יקנו לציבור תחושה שגויה של ביטחון, וכי שימוש שגוי בהן עלול לסכן רבים. "אנו חשים כי זהו צעד שצריך להישקל לעומקו, וכי ישנם מספר קווים מנחים שחייבים להוביל את הדיון", מסר ד"ר אורי לרנר, המנהל המקצועי של עמותת מדעת, "חשוב לנו להדגיש כי ללא הקפדה יתרה על אופן הצגת הנושא, ייתכן כי המלצה על שימוש במסכות תהיה מקור לנזק, יותר מאשר לתועלת".

כפפות ומסכה כירורגית. ShutterStock
גורמים לתחושת ביטחון כוזב. כפפה ומסכות/ShutterStock

"חובה להדגיש כי הדרך הטובה ביותר לשמור על עצמנו מפני הדבקה במחלה היא שמירה על ריחוק פיזי ועל כללי ההיגיינה", אמר ד"ר לרנר, "השימוש במסכה אינו פוטר או מפחית מחשיבותם, וחשוב למנוע את תחושת הביטחון הכוזב שהשימוש במסכה גורם, העשויה להוביל לכך שאנשים יזהרו פחות מחשיפה למחלה". ד"ר לרנר הוסיף בשיחה עם וואלה! בריאות כי "אנשים חייבים להבין שהמסכה לא מורידה את החשיבות בריחוק פיזי ובהיגיינה אישית. המסכה היא אקסטרה, שאולי תעזור, אבל אם היא תגרום לאנשים לחשוב 'אה, עכשיו אפשר לנסוע לסדר אצל סבתא', אז רק הלכנו אחורה".

יותר מורכב משחשבתם: כך משתמשים נכון במסכה

חשש נוסף הוא שימוש לא נכון במסכות עלול לגרום להגברת הסכנה להידבק במחלה או להדביק אחרים, ולא להפך. מנכ"ל משרד הבריאות המליץ במסיבת העיתונאים לכל ישראלי "לאלתר" מסכה בבית עם חתיכת בד ושתי גומיות. אולם, בשיחה עם וואלה בריאות, הסביר ד"ר לרנר כי זה עלול להיות בעייתי. "שימוש בצעיף, בנדנה ודומים להם, בפרט באקלים הישראלי החם והלח, מייצרים קרוב לפה חממה לגידול חיידקים", אמר, "למעשה, אנו מייצרים תרבית שאנחנו נושמים דרכה כל הזמן, ומעלים ככה את הסיכון של זיהומים נשימתיים, לא בהכרח קורונה, אבל מחלות אחרות".

ד"ר לרנר הוסיף כי אם מחליטים בכל זאת להשתמש במסכה מאולתרת כזו, חשוב מאוד לאוורר אותה מתי שניתן (לבד ברכב, בבית), ולכבס אותה כביסה יסודית כל יום. גם בהודעת משרד הבריאות נכתב כי "רצוי להכין מספר מסכות לכל אדם, כך שניתן יהיה להחליף בכל פעם שהמסכה רטובה, מלוכלכת, או בסיום יום. את המסכה המשומשת יש לשמור בשקית ניילון נקיה. את המסכות יש לכבס בטמפרטורה של מעל ל-70 מעלות במשך 30 דקות ויותר. ניתן ליבש בשמש או במייבש כביסה".

בשל הצורך לשמור על המסכה נקייה ולהימנע ממגע שלה עם חפצים אחרים, אם אתם מהאנשים שעובדים מחוץ לבית או נאלצים להסתובב במרחב הציבורי, עליכם להצטייד לפחות ב-3-4 מסכות ליום, ולהקפיד על כביסה קפדנית שלהן.

הנחיות לחבישת מסכה לצורך התמגנות מנגיף הקורונה. דוברות משרד הבריאות, אתר רשמי
ההנחיה החדשה של משרד הבריאות/אתר רשמי, דוברות משרד הבריאות

ד"ר לרנר מסביר כי תמיד יש לצאת מנקודת הנחה שהמסכה מזוהמת בנגיפים, כי זה בהחלט יכול להיות המצב. לדבריו, לא משנה באיזה כיסוי פנים משתמשים, אם זו מסכת בד תפורה או מאולתרת, מסכה כירורגית או מסכת N95, חשוב להקפיד על כמה עקרונות:

1. שטיפת ידיים יסודית או חיטוי בג'ל אלכוהול לפני ואחרי נגיעה במסכה.

2. אחרי שהמסכה מסודרת על הפנים, אסור לגעת בשום מקום במסכה, מלבד ברצועות כדי להורידה.

3. צריך להימנע ככל האפשר מנגיעה בפנים, גם אם המסכה מציקה.

מומלץ לא לעשות שימוש חוזר במסכות חד פעמיות, אך בעתות חירום זה אפשרי. על מנת לוודא שלא נשארים עליה גורמי מחלות, יש לעקר את המסכה מדי יום (בתנור המכוון ל-70 מעלות למשך 30 דקות, כשהמסכה "תלויה" באוויר על וו מעץ או סיליקון שמתאים לטמפרטורה), או להשאיר אותה בחוץ, בשמש, לפחות ל-4 ימים.

מהי הדרך הנכונה ללבוש מסיכת פנים?/באדיבות היחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי העמק

איזה מסכה הכי יעילה נגד קורונה?

"מכיוון שמדובר בנגיף חדש, עדיין אין מחקרים שבדקו את יעילותו של ציוד מגן מסוג זה", מסביר רופא הבית של וואלה! בריאות, ד"ר עידן גורן. עם זאת, ממצא אחד שכן ניתן להישען עליו הוא מחקר שנערך בווייטנאם ב-2015 ומצא כי עובדי שירותי הבריאות בבתי חולים שלבשו מסכות בד היו בסיכון גבוה יותר להידבק במחלות של דרכי הנשימה ושפעת, ביחס לעובדים שלבשו מסכות כירורגיות חד פעמיות. מסכות בד עצרו רק שלושה אחוז מהחלקיקים, ואילו מסכות רפואיות עצרו 56 אחוזים. אמנם מדובר במחקר שנערך על צוותי רפואה ולא על הקהל הרחב, אך הוא בהחלט מצביע על יעילותה של מסכת רופאים לעומת מסכת בד.

אישה עוטה מסכה מחשש להידבקות בנגיף הקורונה, בוגוטה, קולומביה, 17 במרץ 2020. רויטרס
מסכות כירורגיות יעילות יותר. אישה עם מסכת בד/רויטרס

בהודעת משרד הבריאות המליצו על שימוש במסכות פשוטות. על פי הודעתם, סוגי מסכות המתאימים לאוכלוסיה הכללית הן: מסכת מנתחים (הסטנרד הנדרש בבתי חולים ומרפאות), מסכת פה-אף לא רפואית, או מסכת בד רב פעמית, שההגנה שלה תלויה בסוג הבד, בעוביו ובמספר השכבות.

"האפשרות המומלצת עבור עובדי בריאות המטפלים בחולים עם COVID-19 היא מסכות N95, מכיוון שהן חוסמות לפחות 95 אחוזים מהחלקיקים ויוצרות איטום מעל האף והפה כאשר חובשים אותן באופן תקין", הסביר לנו ד"ר גורן. במשרד הבריאות הדגישו כי הציבור צריך להשאיר את השימוש בהן לצוות הרפואי. "מסכת N95 מגינה, אך אינה נדרשת, אלא בזמן טיפול בחולים קשים בבתי חולים העוברים פרוצדורות בדרכי הנשימה", מסרו.

אז איזה מסכה עדיפה לשימוש ביתי? לדברי ד"ר גורן, "מסכות כירורגיות פשוטות יותר נועדו בעיקר למנוע ולהפחית הדבקה באמצעות טיפות רוק או עיטושים בין אדם חולה לאחרים, אך הן לא יוצרות הגנה יעילה כמו מסכות N95 בהגנה על אנשים מפני הדבקה בנגיפים. מסכות בד, בטח כאלה שמיוצרות בבית, הן ככל הנראה פחות יעילות ממסכות כירורגיות. אולם בנסיבות קיצוניות, בהן אין מסכות פנים, אפשר לשקול להשתמש במסכות תוצרת בית בלית ברירה".

כך או כך, מומלץ להקפיד על שימוש נכון במסכות, ובעיקר - לזכור שהן לא מחליפות את כללי הזהירות שהקפדנו עליהם עד כה: שמירת מרחק ושמירה על היגייינה, עליהם דווקא יש הסכמה עולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully