וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיף הקורונה נשאר בצואה ובליחה גם ימים לאחר ההחלמה

כל מי שנדבק בקורונה מחכה לרגע שבו יבשרו לו שהוא הבריא ויכול לחזור לשגרה, יחסית. אבל מחקר חדש מגלה כי גם אצל אנשים שקיבלו תשובה כי החלימו, הנגיף נשאר בצואה ובליחה במשך לא מעט ימים

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

טיפות רוק הן הדרך העיקרית שבה נגיף הקורונה עובר מאדם לאדם, אך כבר בתחילת פברואר דיווחנו כאן כי הנגיף עלול לעבור גם דרך צואה. האיגוד הרפואי האמריקאי דיווח אז כי המטופל האמריקאי הראשון שאובחן כחולה בנגיף ה-2019 nCoV חווה בעיות במעיים במשך יומיים, והנגיף התגלה לאחר מכן בצואה שלו. כעת החשש הזה עולה מדרגה, לאחר שחוקרים אחרים גילו שאריות של הנגיף בצואה, וגם בליחה, של אנשים שכבר החלימו מהנגיף.

לפי המחקר, שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine, אצל מחלימים שקיבלו תוצאות שליליות ל-COVID-19 בבדיקת קורונה שבוצעה על ידי מטוש באף ובלוע, נמצאו חלקים של הנגיף בצואה ובליחה. לדברי כותבי המחקר, הממצאים הללו מעלים את השאלה המדאיגה האם "מחלימים" שקיבלו תשובה שלילית לאחר בדיקת מטוש באמת נקיים מהנגיף, או שיש "צורך בדגימה של אתרי גוף נוספים".

החוקרים בחנו 133 חולים ב-COVID-19 שאושפזו בבית החולים בייג'ין דיטן בסין בין התאריכים 20 בינואר ל-27 בפברואר. מבין חולים אלה, זיהו החוקרים 22 אנשים שבדיקת המטוש שלהם יצאה שלילית, אך בדיקות מעמיקות יותר של הליחה והצואה יצאו חיוביות לנגיף. נגיף הקורונה נמצא בצואה של מטופלים אלה במשך 13 יום מאז ההחלמה הרשמית, ו-39 יום אחרי בכיח.

נכון להיום האמצעי היחיד לאבחון של חולה בנגיף הקורונה היא בדיקת מטוש באף ובגרון המאתרת את הקוד הגנטי של הנגיף. הקריטריון של רופאים לקבוע אם אדם החלים מהנגיף היא אם התקבלו שתי בדיקות שליליות כאלה בתוך פחות מ-24 שעות, אולם המחקר החדש מעלה ספק אם זה מספיק חד משמעי.

סיבה לדאגה או תופעה טבעית לאחר החלמה?

הממצאים הללו מדאיגים, אך יש גם מומחים שמציינים כי הימצאות שאריות של וירוסים לאחר החלמה ממחלה היא תופעה טבעית. "כבר זמן רב ידוע לנו שבמחלות ויראליות רבות, במשך תקופה לאחר ההתאוששות הגוף עדיין מפריש מידה מסוימת של הווירוס, אך בדרך כלל ברמות די נמוכות ממנו", אמר ויליאם שפר, פרופסור לרפואה מונעת ומחלות זיהומיות בוונדרבילט מדיקל ל-Business Insider.

בדיקת קורונה במרילנד, ארצות הברית. GettyImages
לא בטוח שזה מספיק. בדיקה קורונה במטוש/GettyImages

הוא הוסיף כי העובדה שבליחה ובצואה של מחלים יש נגיף קורונה חי, לא בהכרח אומרת שהחלקיקים הללו יכולים להדביק אחרים. ההסבר לכך הוא שלעיתים ממצאי וירוס כאלה הם פשוט שאריות חומר גנטי של הנגיף, ולא בדיוק הווירוס עצמו שיכול להדביק אחרים.

עם זאת, החוקרים שביצעו את המחקר חוששים כי אם מטופלים משוחררים לביתם רק על סמך בדיקות מטוש, והם עדיין נושאים את הנגיף בהפרשות גופם, הם עלולים להוות סיכון לאחרים כאשר יחזרו לשגרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully