וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בעיות נשימה: הקורונה עלולה לגרום גם למחלות לב

30.3.2020 / 6:07

שלושה מחקרים שפורסמו בסוף השבוע האחרון הראו קשר בין נגיף הקורונה ובין התפתחות בעיות לבביות, גם אצל אנשים בריאים. הממצאים מראים כי בעיות לב יכולות להתרחש שבוע אחרי התסמינים המוכרים

צילום: דוברות אסותא אשדוד, דוברות בית החולים רמב"ם, עריכה: ירדנה עבודי- פוקס

המקרים החמורים ביותר של נגיף הקורונה כוללים בדרך כלל בעיות של קוצר נשימה ואי ספיקה ריאתית, אבל מתברר שמחלת ה-COVID-19 לא תמיד משפיעה רק על הריאות, והנגיף עלול לגרום לזיהום ולנפיחות בלב ובשרירים שמסביב, מה שעלול להוביל למוות.

מחקר חדש שפורסם ביום שישי בכתב העת JAMA Cardiology הגיע למסקנה כי נגיף הSARS-CoV-2 בדומה לנגיפי הנשימה האחרים, יכול להשפיע גם על מערכת הלב של החולה. המחקר הראה כי גם אנשים בריאים שחולים ב-COVID-19 נמצאים בסיכון לפגיעה בלב.

ד"ר מוחמד מדג'יד, המחבר הראשי של המחקר וקרדיולוג במרכז למדעי הבריאות של אוניברסיטת טקסס אמר כי "סביר להניח כי אפילו בהיעדר מחלות לב קודמות, שריר הלב יכול להיות מושפע ממחלת ה-COVID-19". לדבריו, "פגיעה בשריר הלב יכולה להתרחש אצל כל חולה, עם או בלי מחלות לב, אך הסיכון הוא גבוה יותר בקרב אלו שכבר חלו במחלות לב".

הקשר בין COVID-19 לבעיות לב

לאחר סקירת מערך המחקרים הקיימים בנושא COVID-19, מדג'יד ועמיתיו אמרו כי חולים במחלות לב קיימות נמצאו בסיכון הגדול ביותר לפתח מחלה חמורה של COVID-19. המדענים אמרו כי הסיכונים של אותם מטופלים כפולים: נראה שהם לא רק בעלי סיכוי גבוה להידבק, אלא גם הם נוטים יותר למות מהמחלה, בין היתר משום שהם מפתחים פגיעות לב נוספות במהלך ההדבקה. על פי המחקר של המרכז הסיני לבקרת מחלות מספר מקרי המוות של חולי הלב מהמחלה בסין עמד על 10.5 אחוזים.

צוותי רפואה מפנים חולה קורונה במזרח צרפת, 23 במרץ 2020. AP
28 אחוזים מהחולים פיתחו פגיעה בשריר הלב. צוותי רפואה מפנים חולה בצרפת/AP

על פי מחקר חדש נוסף שפורסם ב-JAMA Cardiology, וחיזק את תוצאות המחקר הראשון, הסיבה לכך היא כי חולים במחלות הלב הבסיסיות נוטים יותר לחוות פגיעה בשריר הלב במהלך זיהום המחלה. פגיעות שריר הלב הללו כוללות פעימות לב לא סדירות או אי ספיקת לב.

המחקר, שבדק 187 חולי COVID-19 בבית חולים בווהאן בסין, הראה כי 28 אחוזים מהחולים פיתחו פגיעה בשריר הלב, שהייתה קשורה באופן משמעותי לסיכון גבוה יותר למוות. כ-70 אחוזים מהמטופלים שסבלו גם ממחלת לב וגם מפגיעה בלב מהנגיף מתו.

על פי מדג'יד ועמיתיו, COVID-19, כמו גם נגיפי נשימה אחרים כמו שפעת ו-SARS, עלולים להחמיר מחלות לב וכלי דם קיימות ולעורר בעיות לב חדשות בחולים בריאים. במהלך מרבית מגיפות השפעת, יותר חולים מתו מבעיות לב מאשר בעיות נשימה כמו דלקת ריאות, כתבו, והוסיפו כי הם ציפו לבעיות לב דומות בקרב המקרים הקשים של אלה שנדבקו בנגיף.

מחקר שלישי שפורסם גם הוא ביום שישי ב-JAMA Cardiology תיאר את המקרה של אישה בריאה בת 53 ללא כל היסטוריה של מחלות לב וכלי דם או מצבים בריאותיים אחרים. היא הגיעה לחדר המיון והתלוננה על עייפות קשה בחודש מרץ. המטופלת אמרה לרופאים כי היה לה חום ושיעול יבש שבוע לפני כן, אך היא לא התקשתה לנשום וצילומי הרנטגן בחזה יצאו תקינים. עם זאת, מעטפת הלב שלה הייתה דלקתית והיא אושפזה ביחידה לטיפול לב. מאוחר יותר, בגלל הסימפטומים הקודמים שלה, היא עברה בדיקה של הנגיף, והתגלה כי היא אכן נשאית של קורונה.

עורכי המחקר כתבו כי המקרה של האישה הזו "מספק עדות למעורבות לבבית כתופעה אפשרית מאוחרת של הזיהום הוויראלי בדרכי הנשימה". הם הציעו שני הסברים כיצד הנגיף עלול להשפיע על הלב. הראשון הוא שהנגיף יכול להתפשט מהריאות לגוף דרך הדם או מערכת הלימפה. עם זאת הם הוסיפו כי טרם דווח על מקרים של נגיף הקורונה בלב. לחלופין, נגיף הקורונה עלול לעורר דלקת בגוף, העלולה בתורה לגרום לפגיעה בלב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully