וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוצא אחרון: בעולם שוקלים לחבר שני חולים למכונת הנשמה אחת

במדינת ניו יורק, שבה מספר החולים הקשים בבית החולים כבר מחייב רופאים לקבל החלטות בלתי אפשריות, כבר התירו את הצעד הקיצוני ובבריטניה שוקלים אותו. מומחים מזהירים: "צעד מסוכן שיוביל לשיעור תמותה גבוה"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו התיר לבתי החולים במדינה לחבר לכל מכונת הנשמה שני מטופלים. מדובר בצעד קיצוני ושנוי במחלוקת שאושר בניסיון נואש להתמודד עם מספרם הרב והעולה בהתמדה של חולים קשים בנגיף הקורונה במדינה. בניו יורק, כמו בשאר העולם מתמודדים עם מחסור חמור במכונות הנשמה, שהדרישה להן עלתה מאוד עקב מספרם הרב של חולי קורונה שזקוקים לסיוע נשימתי. בדרך כלל כל מכונת הנשמה משמשת חולה אחד בלבד, אך האישור החריג ניתן במטרה להגדיל את מספר החולים שניתן לסייע להם ולהעניק להם טיפול מציל חיים.

מדינת ניו יורק בארה"ב היא אחד ממוקדי ההתפרצות החמורים ביותר של נגיף הקורונה במדינה ובתי החולים שם כבר קורסים תחת העומס שנוצר עקב מספר החולים הגבוה. המושל קואומו, הודיע אתמול (שבת) כי מניין הקורבנות מנגיף הקורונה במדינה עלה ל-728, וכי מספר החולים בניו יורק בלבד עומד על 52,318 בני אדם.

בבית החולים הפרסבטריאני בניו יורק יצרו פרוטוקול טיפול לפיצול מכונות הנשמה בין שני מטופלים, שהועבר לבחינה במחלקת הבריאות של ממשל מדינת ניו יורק וקיבל אור ירוק ליישום בכל בתי החולים במדינה. המושל קואומו הודה כי הטיפול "אינו אידיאלי, אך ישים", לדבריו, במיוחד לנוכח התחזיות לפיהן במדינת ניו יורק לבדה יהיה צורך ב-30 אלף מכונות הנשמה בשבועות הקרובים. בתגובה לפרסום, מספר ארגוני בריאות הוציאו אזהרה לפיה "שיתוף מכונות הנשמה בין מטופלים היא טכניקה שלא ניתן ליישם בצורה בטוחה עם הציוד הקיים".

איש רפואה בחליפה ממוגן במהלך טיפול בחולה קורונה ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים סן רפאלה במילאנו, איטליה. 27 במרץ 2020. רויטרס
חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה 11-21 יום בממוצע. איש צוות מטפל בחולים במחלקה לטיפול נמרץ בבית חולים במילאנו/רויטרס

"חולים רגילים שנזקקים לעזרת מכונות הנשמה בדרך כלל נעזרים בהן למשך 3-4 ימים בממוצע. לעומתם, חולי קורונה מחוברים למכונות ההנשמה למשך 11-21 יום בממוצע, קצב התחלופה שונה מאוד" - הסביר קואומו את הצורך הנואש שהוביל את המדינה לאשר את הפרוטוקול השנוי במחלוקת. במדינת ניו יורק היו לפני המשבר 5,000-6,000 מכונות הנשמה. עם פרוץ המשבר רכשה המדינה 7,000 מכונות נוספות וכן קיבלה 400 יחידות מהמאגר הלאומי של ארה"ב. אולם היא עדיין רחוקה מאוד מצפי הדרישה העגום.

מחסור במכונות הנשמה הוא בעיה של כלל ארה"ב, ולכן מדינות נוספות עשויות ליישם את הפרוטוקול בקרוב. באוניברסיטת טאפטס שבמסצ'וסטס עובדים חוקרים על פיתוח פרוטוקול רפואי שיאפשר לחבר עד ארבעה מטופלים למכונת הנשמה אחת.

אולם, החיבור של יותר מחולה אחד למכונת הנשמה נושא עמו סיכונים לא מבוטלים, ולכן מדגישים המומחים - מדובר בצעד שיש לשקול רק בשעות החירום החמורות ביותר. "זהו צעד של צוק העתים. זו לעולם לא תהיה רפואה מיטבית", אמר ד"ר לו קפלן, נשיא האגודה לטיפול נמרץ בארה"ב, בשיחה עם רשת ABC.

האגודה לטיפול נמרץ היא אחד מאותם ארגונים רפואיים במדינה שחברו כדי לפרסם הודעה לעיתונות המזהירה מפני הסכנות שטמונות בצעד: "הניסיון לחבר יותר מחולה COVID-19 אחד למכונת הנשמה עלול להוביל לתוצאות קשות ושיעור תמותה גבוה. במצב הנוכחי, שהוא חמור אך לא יחיד במינו, שבו רופאים נדרשים לבחור מי יקבל טיפול, עדיף להכריע מיהו המטופל בעל הסיכויים הטובים ביותר להיטיב מהטיפול, מאשר לקבל החלטה שתפגע ואולי אף תוביל למותם של מספר חולים", נכתב בהודעה.

מושל ניו יורק הכריז על פריסת המשמר הלאומי וסגר ב"ניו רושל" 
פרבר של העיר בניסיון לעצור את התפשטות נגיף הקורונה. רויטרס
מודה כי לא מדובר בטיפול אידיאלי. מושל ניו יורק אנדרו קואומו/רויטרס

בתוך כך, בבריטניה, שמתמודדת אף היא עם מספר רב של חולים, שוקלים לאמץ את הפרוטוקול ולהתיר לרופאים במדינה לחבר יותר ממטופל אחד למכונת הנשמה. בממלכה המאוחדת כבר גייסו את יצרני שואבי האבק ומנועי מטוסים שיסבו את מתקניהם לצורך ייצור מכונות הנשמה שחסרות במדינה. הבריטים שואפים ליעד של 30 אלף מכונות הנשמה, כאשר המצאי בממלכה עומד כעת על כ-8,000 בלבד.

הסיכון המיידי: זיהום בריאות

הסיכון הגדול ביותר מחיבור מספר חולים לאותה מכונת הנשמה הוא כמובן זיהום חיידקי, משום שהחיבור למכונה כולל החדרת צינורות ישירות אל תוך דרכי הנשימה. "במצב רגיל, הייתי מוטרד ממעבר זיהומים בין מטופלים שמחוברים למכונת הנשמה אחת. אבל אם היא הבחירה היא מוות בטוח עבור מחצית מהמטופלים, או נטילת הסיכון לאפשרות של זיהום חיידקי בריאות של חלק מהמטופלים - אני לא חושב שיש מקום לדיון בכלל", אמר פרופ' פול האנטר, מומחה למחלות זיהומיות באוניברסיטת מזרח אנגליה, בראיון לאתר הדיילי מייל הבריטי.

מטופלים הסובלים מנגיף הקורונה בבית חולים במילאנו שבצפון איטליה ב-27 במרץ 2020. רויטרס
אם הבחירה היא בין מוות בטוח של חצי מהמטופלים לבין אפשרות לזיהום בריאות - אין מקום לדיון בכלל". חולים מונשמים בבית חולים במילאנו, איטליה/רויטרס

ואילו פרופ' מארק טולי מהאקדמיה המלכותית להנדסה הציג חשש נוסף, באשר להתאמה האינדיבידואלית של מכונת הנשמה לכל מטופל: "מעולם לא שמעתי על מצב שבו מכונת הנשמה אחת שימשה לשני חולים, משום שהליך ההנשמה הוא אישי מאוד - הווסתים והחיישנים של המכשיר מותאמים לספק את צרכיו המדוייקים של מטופל יחיד". הוא הוסיף כי למיטב ידיעתו, הפרוטוקול הזה מעולם לא נוסה במצבי אמת, אלא רק הוצג כאפשרות תיאורטית.

פרופ' טולי מתייחס למחקר משנת 2006, שביצע ניסוי של חלוקת מכונת הנשמה אחת בין ארבעה מטופלים, אם כי בניסוי זה ה"מטופלים" היו סימולטרים של ריאות מלאכותיות. החוקרים הצליחו לספק חמצן בצורה יעילה ל-4 "מטופלים מזוייפים" על ידי חיבור סדרה של צינורות פלסטיק למכונת הנשמה אחת. תוצאות הניסוי היו מוצלחות, אולם התנאים שבו הוא נערך התייחסו למצב של מטופלים במשקל תקין וללא מחלות רקע, וכפי שידוע לנו כבר, רבים מהחולים הקשים בקורונה הם קשישים, חולים כרוניים ואנשים שסובלים מהשמנת יתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully