וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפסיקו ללכת עם כפפות. הן לא באמת מגינות עליכם

27.3.2020 / 8:02

מעולם לא יצאה הנחיה רשמית כזו, ובכל זאת המון (המון!) אנשים מסתובבים ברחוב עם כפפות חד פעמיות. כעת מומחים מזהירים - הן מקנות תחושת ביטחון שגויה, ומעלות את הסיכון להידבק

צילום: משטרת ישראל, עריכה: אביחי ברוך

בימי הסגר האחרונים נראה כי סוף סוף נפל האסימון - אנשים ממלאים יותר אחרי הנחיות משרד הבריאות, ועושים כל מאמץ לא להידבק בקורונה כאשר הם כבר נאלצים לצאת החוצה. אולם נראה כי הכוונות הטובות בתחום המיגון נגד הנגיף, עלולות דווקא להזיק לנו. המון אנשים מסתובבים בימים אלו עם כפפות חד פעמיות ועם מסכות, אולם השימוש בהן נעשה באופן שגוי - שדווקא מעלה את הסיכון להידבקות.

בואו נתחיל בהתחלה. גם אנחנו במערכת וואלה! בריאות רכשנו כפפות חד פעמיות כדי לא לגעת במשטחים חשודים מחוץ לביתנו, אולם אז נתקלנו בציוץ הנחרץ של ד"ר אראל בוצ'ינסקי, מומחה לרפואה פנימית ורופא בכיר בחדר המיון בבלינסון, שקרא לציבור "חייבים להוריד את הכפפות!". הוא כתב כי "לבישה ממושכת של כפפות לא רק שלא מגנה מהידבקות, אלא אף מסכנת יותר בהשוואה לחיטוי ידיים. לכן, אין הנחיה כזו בשום מקום". הוא הוסיף כי לבישה של כפפות מגיעה מצורך בתחושת ההגנה, אבל זו תחושה מוטעית ושקרית.

פנינו לרופא הבית של וואלה! בריאות, ד"ר עידן גורן, והוא אישר את המסר הנחרץ והמלחיץ הזה. לדבריו, ד"ר בוצ'ינסקי צודק, ואכן עדיף לחטא ולשטוף ידיים מאשר ללכת עם כפפות. ד"ר גורן הוסיף כי בעבודתו בבית החולים הוא אכן עובד עם כפפות, אבל בנוהל מאוד מסודר - מחטא ידיים ומחליף כפפות בין מטופל למטופל. בשימוש של הקהל הרחב, מנגד, הכפפות יכולות להישאר על היד במשך הרבה מאוד זמן, כך שהן הופכות למשטח מזוהם כמו כל משטח אחר.

כפפות חד פעמיות. ShutterStock
מזדהמות בדיוק כמו הידיים שלכם, רק שאתם לא מנקים אותן. כפפות חד פעמיות/ShutterStock

"אני רואה הרבה אנשים הולכים ברחוב עם כפפות. הם שמים את הכפפה, ואז ממשיכים לגעת בפנים, במשטחים, בטלפון, בכלל לא מחליפים אותן. הכפפה היא בדיוק כמו כף היד, והיא מזדהמת, אבל בניגוד ליד - היא בכלל לא נשטפת. זה אפילו מגדיל את הסיכון שלהם לחלות", מסביר נעם לויתן, ד"ר לביולוגיה וחבר בעמותת מדעת, ומבהיר כי "כשמשתמשים בכפפות במעבדה או בסביבת בית חולים מדגישים תמיד שכששמים כפפות אסור לגעת בפנים או בכל דבר אחר, כי הן מזדהמות מכל מה שנוגעים בו, צריך לדעת איך להוריד אותן, וצריך להחליף אותן כל הזמן. מורידים, זורקים ושמים חדשות".

"גם לפני ששמים מסכה, שגם זה מיותר לאנשים בריאים, וגם כששמים כפפות, צריך לדאוג שהיד תהיה נקיה, להשתמש בה פעם אחת, ולהחליף", מסביר ד"ר לויתן. זה אומר שאם הלכתם לסופר, גם בהנחה שחיטאתם ידיים לפני ששמתם כפפות, ברגע שנגעתם בעגלה - הכפפה כבר מזוהמת. עכשיו אי אפשר עם אותה הכפפה להרים את הפירות שאתם רוצים או לשלוף את כרטיס האשראי, שכן היא משטח מזוהם. "הייתי אתמול בסופר וראיתי המון אנשים מסדרים את המסכה עם הכפפות שלהם, או נוגעים בטלפון", מתאר לויתן, "ואחרי זה, כשהם יורידו את הכפפות, הם ימשיכו לגעת בטלפון. אז מה הם עשו בזה?".

גיף שטיפת ידיים עם סבון. Giphy
עדיין הדרך הטובה ביותר להתגונן מהנגיף. שטיפת ידיים/Giphy

"כפפות נועדו למצבים מאוד ספציפיים שבהם אפשר להחליף אותן ולשמור היטב על היגיינה", הוא מוסיף ומבהיר כי "ארגון הבריאות העולמי לא שינה את ההנחיות - השיטה הכי טובה להתגונן היא לשטוף ידיים, לא לגעת בפנים ולשמור על מרחק מאנשים".

אנשים נורא מופתעים, אבל הם לפחות מקשיבים

כאמור, נושא השימוש בכפפות עלה לדיון בעקבות ציוץ בטוויטר, שזכה ללא מעט תגובות. "התגובות היו בעיקר מופתעות, אנשים מאוד הופתעו, הם באמת חשבו שהשימוש בכפפות מונע הדבקה", סיפר לנו ד"ר בוצ'ינסקי, "קיבלתי הרבה תגובות, גם בפרטי, שזה עשה לאנשים סדר". הוא הוסיף כי פרסם את הציוץ לאחר יום שבו עבד בקהילה באשפוזי בית, "ויצא לי להסתובב המון בין אנשים, וכולם היו עם כפפות, פשוט עצרתי ושוחחתי עם כל אחד שהיה לי זמן, והבנתי שהציבור פשוט לא מבין את הבעייתיות, ושלא באשמתו".

לדבריו, כל אדם אליו פנה עם הסבר הגיוני על השימוש בכפפות הגיב ב-"לא ידעתי דוקטור, תודה רבה", ובדרך כלל גם הוסיף אקט סמלי של הורדת הכפפות מולו. "זה דווקא מאוד נעים לעשות את זה, כי אנחנו לא תמיד מצליחים לחנך את הציבור לבריאות, ופתאום פה כולם נורא קשובים, כי הציבור בלחץ, ובצדק", אמר, "אבל אני חושב שמי שצריך לעסוק בהסברה הזו זה פחות הרופאים והעיתונאים, אלא משרד הבריאות, הם עושים עבודה טובה, אבל יש כאן נקודה לשיפור".

אישה עוטה מסכה בטורינו לצורך התגוננות מהתפשטות נגיף הקורונה 25 במאץ 2020. רויטרס
גם בזה אין צורך, אם אתם בריאים. אישה עוטה מסכה/רויטרס

ד"ר בוצ'ינסקי ביקש להוסיף כי גם נושא המסכות הוא נושא מאוד מורכב. "אנשים מסתובבים עם מסכות, אבל זה בעיקר מגן על הסביבה מפני הדבקה מהם, ולא מגן עליהם מפני הסביבה, וזו גם נקודה שאנשים לא מבינים", אמר, "לא רק שאין לזה שום משמעות, אלא שזה עלול לסכן אותם בשימוש לא נכון. אני אתמול עבדתי במיון נשימתי, המקום אליו מגיעים חולי קורונה, ואני כל הזמן החלפתי את המסכה, בודק חולה ומחליף מסכה. אין מה להסתובב עם אותה מסכה יום שלם, אבל כמו עם הכפפות, יש כאן עניין של אפקט רגשי שנותן תחושה מוטעית של שליטה".

היתרון היחיד של כפפות (והוא לא מספיק)

הסיבה החיובית היחידה, לדברי ד"ר לויתן, להשתמש בכפפות חד פעמיות היא שהן מזכירות לאנשים לא לגעת בפנים, אבל מהתבוננות באנשים בשטח - זה לא באמת עובד. גם ד"ר גורן סבור כי זה היתרון הגדול של אביזר הגנה זה: "עם כפפות אנשים לא מכניסים ידיים לפה, או כוססים ציפורניים, לא מחטטים באף, וזה יתרון", הסביר.

אבל כאמור, היתרון הזה בפני עצמו אינו מספיק, שכן כפפות שנמצאות בשימוש יומיומי הן משטח מזוהם לכל דבר. "כפפות נותנות לאנשים תחושה שגויה של ביטחון, מה שמגדיל את הסיכון שהם יעשו טעויות. אנשים עם כפפות שוטפים פחות ידיים, כי הם מרגישים יותר בטוחים", קובע ד"ר לויתן.

אם אתם בכל זאת לא מסוגלים להיפרד מתחושת הביטחון שהן מקנות, עליכם להצטייד בסטוק גדול מאוד של כפפות, ולהחליף אותן לעיתים קרובות מאוד, וזה לא מאוד פרקטי. "הכי טוב פשוט לזכור: אם יוצאים החוצה - אלכוג'ל, ואם בבית - מים וסבון, זה יותר טוב. הכי קשה זה לזכור לא לגעת בפנים, והיום - גם בטלפון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully