וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרטון שמדגים את הנזק שגורם נגיף הקורונה לריאות

סרטון תלת מימדי מדגים בצורה מוחשית להחריד את האזורים הנרחבים שבהם פוגע הנגיף בריאות וכיצד הוא גורם להן להפסיק לתפקד, באופן שהמילים "שיעול וקשיי נשימה" לעולם לא יוכלו

בית החולים האוניברסיטאי ע"ש ג'ורג' וושינגטון פרסם סרטון בתלת מימד שממחיש את הנזק שגורם נגיף הקורונה לריאות. הסרטון צולם בריאותיו של חולה ב-COVID-19, שעד לפני כמה ימים לא הפגין תסמינים כלל, וכעת סובל מבעיות נשימה משום שריאותיו אינן מצליחות לתפקד כראוי - כך סיפר ד"ר קית' מורטמן, ראש המחלקה לכירורגיית לב-ריאה בבית החולים.

בסרטון ניתן לראות נזק נרחב שנגרם לריאותיו של החולה בן ה-59, שקודם להידבקותו בנגיף נחשב לבריא באופן כללי, פרט לבעיית לחץ דם גבוה. כעת, מצבו של החולה מוגדר קשה והוא נזקק לעזרת מכונת הנשמה כדי לנשום. אולם, אפילו זה לא מספיק - והוא נזקק למכונה נוספת שמחמצנת את הדם שלו ומחזירה אותו לגוף, אמר ד"ר מורטמן.

"לא מדובר כאן על חולה בן 70-80 עם מערכת חיסונית מוחלשת וסוכרת. פרט ללחץ דם, לא היו לחולה הזה שום מחלות רקע. זה סיפור על איש שחי את חייו ופתאום חלה בנגיף הזה... אם היינו חוזרים על ההדמייה הזאת עכשיו, שבוע לאחר שההדמיה המקורית צולמה, יש סיכוי שהיינו רואים החמרה בתהליך הזיהומי והדלקתי בריאותיו", הדגיש ד"ר מורטמן.

הדמיה של נזק שנגרם לריאות של חולה קורונה, שנעשתה בטכנולוגיה ישראלית של חברת Surgical Theater. Surgical Theater,
"מאפשרים לראות את הפגיעה בריאות החולה בקורונה מכל זווית אפשרית"/Surgical Theater

טכנולוגיית הדמיה ישראלית

הטכנולוגיה ששימשה את בית החולים ליצירת ההדמיה פותחה על ידי חברת Surgical Theater, שנוסדה על ידי שני יוצאי חיל האוויר הישראלי לשעבר. הטכנולוגיה הישראלית הזאת משמשת כעת את בית החולים על מנת להסביר לציבור הרחב את הנזק העצום שיכול לגרום וירוס הקורונה וכך לרתום את הציבור להישמע להוראות גורמי הבריאות.

"אנחנו מאפשרים לראות את הפגיעה בריאות החולה בקורונה מכל זווית אפשרית, לרבות בתוך ובין הרקמות. זה הופך את הדיון לברור ואינטואיטיבי ואף פותח אפשרויות למחקר קליני. בניתוחי מוח ובניתוחים מורכבים באיברים אחרים בגוף הוכח שמבט בזווית ייחודית תוך שימוש בטכנולוגיה שלנו הוביל לשיפור בשיטת הניתוח ולהצלת חיים", אמר אלון צוקרמן, נשיא חטיבת ה-VR וסמנכ"ל התפעול הראשי של Surgical Theater.

הדמיית CT של ריאות פגועות של חולה קורונה. יו טיוב, צילום מסך
2-4 אחוזים מהחולים לא יתאוששו מהנזק הזה. הדמיה של ריאות פגועות מנגיף הקורונה/צילום מסך, יו טיוב

האזורים הצהובים והירוקים שנראים בסרטון מדגימים את חלקי הריאות שסובלים מזיהום ודלקת. כשהריאות נתקלות בזיהום נגיפי, הן מנסות לאטום את הנגיף. מה שברור מהסרטון הוא שהנזק אינו מוגבל לאזור אחד, אלא מכסה שטחים נרחבים בשתי הריאות מה שמדגים באיזו מהירות ואגרסיביות הנגיף קונה לו אחיזה בגוף, גם בחולים שאינם קשישים. לשם השוואה, בריאותיו של אדם בריא לא יהיו אזורים צהובים בכלל.

"למרבה הצער, כשלחולה יש נזק בשיעור נרחב כזה, לריאות שלו יקח זמן רב להתאושש. עבור 2-4 אחוזים מהחולים ב-COVID-19 זה יתברר כנזק בלתי הפיך והם ימותו מהמחלה", הבהיר ד"ר מורטמן, בשיחה עם CNN.

הריאות מנסות לאטום את הנגיף

נגיף הקורונה הוא נגיף נשימתי. הוא נצמד לרקמות הריריות בדרכי הנשימה ומשם מגיע לריאות. הדרך של הגוף להילחם בו היא באמצעות תגובה דלקתית - הסביר הרופא. האזורים הצהובים מסמלים גם זיהום וגם דלקת, "כך שמתקבל תהליך דלקתי חזק בתוך הריאות, שהוא למעשה הניסיון של הגוף להשתלט על הזיהום", הסביר מורטמן.

אלא שהדלקת מפריעה לריאות לחמצן את הדם ולהסיר ממנו פחמן דו-חמצני. כתוצאה מכך נראה חולים שמתנשמים בכבדות או שואפים הרבה אוויר בכל נשימה בניסיון להכניס מספיק חמצן לגופם. אולם, מה שעולה מהסרטון בבירור הוא שהמילים "שיעול וקשיי נשימה" אינן קרובות אפילו להמחיש את מה שהנגיף מחולל בתוך הגוף.

הרופאים באיטליה קורסים מול הקורונה: צוותים רפואים נדבקו או נכנסו לבידוד. רויטרס
המילים "שיעול וקשיי נשימה" לא קרובות להמחיש את מה שהנגיף מחולל. רופאה בודקת חולה עם קשיי נשימה בבי"ח באיטליה/רויטרס

"אני רוצה שאנשים יראו את הסרטון ויבינו מה הנגיף הזה יכול לעשות. אנשים חייבים לקחת את זה ברצינות" - אמר ד"ר מורטמן.

טכנולוגיית ההדמיה ששימשה ליצירת הסרטון משמשת רופאים בימים כתיקונם לבדיקות של חולי סרטן ולתכנון אסטרטגיות כירורגיות. כעת, זהו עוד כלי במלחמה נגד נגיף הקורונה. "רבים מאיתנו נמצאים באפלה לגבי הווירוס הזה, אז אנחנו רוצים להבין אותו הכי טוב שנוכל. החולה שריאותיו מופיעות בסרטון היה החולה הקשה הראשון במחלקה שלנו, אבל רבים כמותו יגיעו בשבועות הקרובים", אמר מורטמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully